Min 12-åring har inga vänner, vad ska jag göra?!
Hej, Hur har det gått? Jag har nästan samma problem med min son. Förra året var han så deprimerad av ensamheten att vi sökte BUP, men det var han för frisk för. Han är inte sportintresserad, men har gått i badminton några år men har slutat nu eftersom han blev för gammal för gruppen. Han vill inte prova några nya aktiviteter. Han vill otroligt gärna umgås med jämnåriga, men helst på sina villkor. Vill helst bara vara två och vill inte dra ner på stan som de tuffare i klassen gör. Han frågar då och då om någon vill hänga på hem, men ingen vill. De spelar en hel del dator online, men ofta kan han se att de spelar utan honom och ignorerar hans förfrågningar. Han har det okej i skolan och på rasterna, men har alltså inga vänner på fritiden förutom sin kusin som han hänger med ibland. Beklagar sig varje dag över hur ensam han är. Så otroligt tråkigt. Så hemskt.
Jag vill flytta till min barndomsstad för där har vi fler bekanta och släktingar och mina barn har kusiner som förvissso är äldre men som de ändå kan umgås med.
Dock vill inte mitt andra barn flytta och gråter när jag tar upp det för för henne blir det sämre då hon förlorar sina vänner.
Vad ska jag göra för att tillgodogöra oss alla? Min son har inga vänner och att byta till en annan skola här känns bara hopplöst vi provade men det funkade inte heller.
Känner mig så nere.