• Maadde78

    Min 12-åring har inga vänner, vad ska jag göra?!

    Han är glad och pigg hemma och har bra kontakt med syskon. Men i skolan har han inga vänner alls. Han sitter bara ensam i matsalen och på rasterna också. Jag har försökt i skolan att uppmärksamma detta och komma med förslag på hur lärarna kan hjälpa till. Ingenting fungerar. 

    Min son vill inte heller många gånger "ge det en chans". Ibland har någon elev sagt "vill du följa med" och min son säger sen till mig att han sa nej för han tycker de pratar om tråkiga saker osv. Jag tror att han fått sin "stämpel" i skolan som den ensamme, vilket blir svårt att bryta sig ur. Hemma är han social och pratsam, i skolan tyst. Pratar dock på lektioner vid grupparbete med sina vänner. 


    Detta känns så svårt. Han kanske inte lider av att inte ha vänner idag, men om ett par år kanske han behöver vänner! Vad gör man då!? Jag känner mig så maktlös har försökt det mesta, bjuda hem andra barn från skolan osv. Men det leder ingenvart, han blir inte bjuden tillbaka och de blir ändå inte bättre vänner i skolan. Nu börjar de bli så stora så "bjuda över" fungerar inte på samma sätt längre. 

    Många i klassen har andra intressen än honom också. Många gillar fotboll och det gör inte han. Han läser och ritar mycket t.ex. 


    Att kontakta andra föräldrar i klassen fungerar inte heller. Det har jag försökt. De verkar ha sina "umgängen" med barnen och jag har ingen kontakt med dem heller.


    Han går och tränar gymnastik också men är osocial mot de barnen i samma grupp som honom också. Så det är lite hans personlighet här också. Han tar inte kontakt med andra barn och är svår att få kontakt med ibland. 

    Vad ska jag göra? Ska jag bara låta detta vara? Ett tag när jag uppmärksammade det blev det för mycket fokus på att han "inte hade vänner". Det blev ockskå fel. Jag vill ju inte att han ska tänka att han inte har vänner hela tiden. 

    Finns det någon som har en lknande situation? Känner mig lite ensam i den här frågan....:(


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-08 08:43
    Jag har uppmuntrat honom att sätta sig vid flickorna och prova om det är lättare att komma in i det "gänget" i klassen eftersom det inte har fungerat med pojkarna. Jag vet inte om det är ett alternativ om flickorna är lättare att få kontakt med.....
  • Svar på tråden Min 12-åring har inga vänner, vad ska jag göra?!
  • Ugglemorfar
    Maadde78 skrev 2017-01-08 20:35:10 följande:

    Svårt att veta, visst stämmer en del punkter in på honom. Men hur vet man detta. Då måste väl test göras antar jag...


    MENSA har sån verksamhet:

    www.mensa.se/gcp/
  • lallallalla

    Din fråga fick mig att fundera över hur jag själv träffat mina vänner. Det är nästan uteslutande genom aktiviteter där man måste samarbeta. Framförallt jobb. Så jag tilltalas mer av idén att börja i scouterna än av en kurs i teckning. I alla fall om syftet är att hitta vänner.

  • Bibbidi
    Maadde78 skrev 2017-01-08 20:23:07 följande:
    Så kan det vara, jag vet att min son inte gillar när det blir för mycket ståhej. Min son gillar att rita jag har funderat över att hitta på mer sånt åt det hållet. Blir bara lite rädd ibland att han sen behöver vänner och så har han inga. Vet inte hur viktigt det är egentligen för välbefinnandet, han har ju sin bror som är en vän också och sina kusiner. Så ensam är han ju inte heller. Blir bara lite orolig ibland att han ska känna sig utanför i skolan och tycka att det blir tråkigt...
    Han kanske skulle vilja testa på scoterna som någon tipsade om förut? Är ju inte så mycket "stohej"-springochskyndadigframtillbollen där utan lite annat. Det kanske han skulle tycka vore kul? Är ju olika läger som de har på sommaren också. Han kan ju testa och ge det några gånger och se om det faller honom i smaken!

    Finns det någon lugnare kille i klassen som han kan tänkas umgås med? Pratar han något med tjejerna i klassen? Vilka är det som han lättast pratar med när de tex har grupparbeten? 
  • trash panda
    Anna71 skrev 2017-01-08 19:22:52 följande:

    Kontakta Friends!! Fantastisk organisation som jag skänker pengar till! Prata med skolledningen! De är SKYLDIGA att vidta åtgärder!

    FÖRÄLDRAR TILL ICKE MOBBADE BARN!! PRATA MED ERA BARN OM HUR MAN ÄR EN BRA KOMPIS!!!

    Det gör ont i mig när barn blir utsatta. Jag har själv tre barn och har varit förskonad ännu så länge. Alla tre idrottar mycket, vilket säkert gör det enklare. Från att mina barn var väldigt små har jag pratat mycket om hur man är en bra kompis. ''Har man inget snällt att säga håller man tyst'', ''behandla andra så som du själv vill bli behandlad'', att man uppmärksammar och försöker dra med ensamma barn,

    Min yngsta son tog t ex kontakt med en väldigt ensam kille som liksom din son inte gillade fotboll etc och tog med honom till ett Lekland. Den killen blev överlycklig och de ses med jämna mellanrum.

    Jag minns när en mamma tog kontakt med mig och sa att hennes son hade kommit hem träningen och sagt:

    - Mamma, Filip (min äldsta son) passade till mig hela tiden och sen sa han att jag var duktig, fastän jag är sämst!

    Min dotter satt i klassrummet och hörde hur en tjej i klassen sa till en annan tjej att hon inte fick sitta bredvid henne.

    Då reste sig min dotter & hennes kompis och sa ifrån till den tjejen och sedan gick de och satte sig bredvid den utsatta tjejen som var jätteledsen.

    Dottern kom hem och sa:

    - Mamma, det är en kille som nästan alltid sitter ensam i matsalen. Vi tänkte gå ner och sätta oss bredvid honom, men tänkte att han kanske skulle tycka att det var jobbigt.

    - Sätt er bredvid honom! Ni är populära på skolan och om ni sätter er bredvid lär killarna tänka om.

    Så blev det!

    Nej, mina barn är verkligen inte perfekta och jag är definitivt ingen perfekt mamma. Vill bara säga att vi föräldrar kan påverka väldigt mycket genom att prata med våra barn och minska mobbning på skolorna.

    1. Skolan är skyldig att hjälpa din son! Alltför många blundar! Flytta på de elaka! De utsatta ska inte bli lidande! På de äldsta barnens skola var det en fantastisk kille som föreläste i samtliga klasser samt för oss föräldrar och efter det blev minskade mobbningen rejält!

    2. Kontakta Friends, som sagt! De kan säkert ge kloka råd!

    3. När jag växte upp var det en kille som hellre hängde med oss än med killarna! Kan säga att den killen blev mest framgångsrik av oss alla i klassen.

    Finns det ingen träffpunkt dit alla som känner sig utsatta/känner sig osynliga kan vända sig? Så att de kan få vänner den vägen och bygga upp sin självkänsla?

    Skänk gärna pengar till Friends! Som Magnus Johansson, fd hockeyproffs, hockeylandslaget mm säger:

    - Inte en unge ska behöva bli mobbad!

    Känner så för din son och alla andra som blir utsata. i vår stad finns det en skola med mer esteter - dans, musik, bild. Där börjar man från åk 4 och jag har hört att alla är väldigt snälla mot varandra!

    Hoppas verkligen att allt löser sig!


    Men hur tänker du nu? TS son är ju inte mobbad, han väljer ju själv att inte vara med de andra eftersom han tycker att de är tråkiga. Hur sjutton får du det till mobbing?
  • jennie08

    Hej, jag har en son som fyller 12 år i sommar som inte heller har några nära vänner. Han är inte direkt utanför i skolan men han blir aldrig hembjuden till någon och ingen vill heller följa med honom hem. Jag har sett sms-konversationer mellan sonen och andra killar i skolan där sonen frågat om de kan leka eller spela dataspel tillsammans men får bara nej tillbaka. Enligt läraren så finna det inga problem i skolan med hans kompisar. Sonen har lite svårt för sig i skolan och får ofta hjälp av en resurslärare för att hänga med i matten. Kanske de andra barnen ser detta och tycker att han är annorlunda. Jag vet inte. Men sonen verkligen saknar att ha kompisar och jag ser hur avundsjuk han blir på lillasyster som har så mycket lättare för sig. Dessutom har hon nära bästa vänner.

    Det gör mig så ont att se min lilla kille kämpa för att få kompisar och så går det inte.

  • jennie08

    Hej, jag har en son som fyller 12 år i sommar som inte heller har några nära vänner. Han är inte direkt utanför i skolan men han blir aldrig hembjuden till någon och ingen vill heller följa med honom hem. Jag har sett sms-konversationer mellan sonen och andra killar i skolan där sonen frågat om de kan leka eller spela dataspel tillsammans men får bara nej tillbaka. Enligt läraren så finna det inga problem i skolan med hans kompisar. Sonen har lite svårt för sig i skolan och får ofta hjälp av en resurslärare för att hänga med i matten. Kanske de andra barnen ser detta och tycker att han är annorlunda. Jag vet inte. Men sonen verkligen saknar att ha kompisar och jag ser hur avundsjuk han blir på lillasyster som har så mycket lättare för sig. Dessutom har hon nära bästa vänner.

    Det gör mig så ont att se min lilla kille kämpa för att få kompisar och så går det inte.

  • HååGe

    Hej, Hur har det gått? Jag har nästan samma problem med min son. Förra året var han så deprimerad av ensamheten att vi sökte BUP, men det var han för frisk för. Han är inte sportintresserad, men har gått i badminton några år men har slutat nu eftersom han blev för gammal för gruppen. Han vill inte prova några nya aktiviteter. Han vill otroligt gärna umgås med jämnåriga, men helst på sina villkor. Vill helst bara vara två och vill inte dra ner på stan som de tuffare i klassen gör. Han frågar då och då om någon vill hänga på hem, men ingen vill. De spelar en hel del dator online, men ofta kan han se att de spelar utan honom och ignorerar hans förfrågningar. Han har det okej i skolan och på rasterna, men har alltså inga vänner på fritiden förutom sin kusin som han hänger med ibland. Beklagar sig varje dag över hur ensam han är. Så otroligt tråkigt. Så hemskt.

  • No Logo

    Ett bra sätt att öva sin sociala förmåga på ett relativt riskfritt sätt (och kanske få nya vänner på köpet) är att "utnyttja" de kontakter man redan har. Så om barnet umgås med syskon och kusiner - se till att tillfälle ges att umgås med deras vänner också. Är syskonet eller kusinen med samtidigt fungerar de som en brygga till deras andra vänner, det blir inte lika hög press på att vara social, och barnet får dessutom öva på att umgås med flera vänner i grupp vilket är en annan dynamik.

  • Cansu
    HååGe skrev 2018-04-08 19:17:22 följande:

    Hej, Hur har det gått? Jag har nästan samma problem med min son. Förra året var han så deprimerad av ensamheten att vi sökte BUP, men det var han för frisk för. Han är inte sportintresserad, men har gått i badminton några år men har slutat nu eftersom han blev för gammal för gruppen. Han vill inte prova några nya aktiviteter. Han vill otroligt gärna umgås med jämnåriga, men helst på sina villkor. Vill helst bara vara två och vill inte dra ner på stan som de tuffare i klassen gör. Han frågar då och då om någon vill hänga på hem, men ingen vill. De spelar en hel del dator online, men ofta kan han se att de spelar utan honom och ignorerar hans förfrågningar. Han har det okej i skolan och på rasterna, men har alltså inga vänner på fritiden förutom sin kusin som han hänger med ibland. Beklagar sig varje dag över hur ensam han är. Så otroligt tråkigt. Så hemskt.


    Jag har samma problem. Det har pågått sen åk 1 och nu går han i sjuan. Jag vet inte vad jag ska göra längre jag känner mig enormt stressad av detta och vi har heller inga att umgås med på fritiden som har barn i hans ålder. 
    Jag vill flytta till min barndomsstad för där har vi fler bekanta och släktingar och mina barn har kusiner som förvissso är äldre men som de ändå kan umgås med. 
    Dock vill inte mitt andra barn flytta och gråter när jag tar upp det för för henne blir det sämre då hon förlorar sina vänner. 
    Vad ska jag göra för att tillgodogöra oss alla? Min son har inga vänner och att byta till en annan skola här känns bara hopplöst vi provade men det funkade inte heller. 

    Känner mig så nere. 
Svar på tråden Min 12-åring har inga vänner, vad ska jag göra?!