• Jamesdio

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Min man är i samma sits. Har inte haft ett jobb på 6 år och har 0 kr i ersättning. Hur fyller man ut det i CVt liksom? Han är snart för gammal för att kunna få något jobb alls. Hade utbildning och jobb inom transportsektorn. När firman lades ned blev han arbetslös ett tag. Hoppade på några försäljningsjobb som inte gav någon inkomst (enbart provision), hoppade på en VVS-utbildning (det var sån brist på VVS-kunnigt folk), men fick inte ens en praktikplats, bara ett års CSN-skuld. Kan inte få jobb inom transport längre eftersom det numera krävs en YKB utbildning som han inte har och inte har råd att bekosta. Söker allt, även städ, snabbmatskedjor mm men där är han ju alldeles för gammal. Skogsröj? Där anställer dem bara invandrare. Lager? Finns oftas bara studentjobb (dvs där de kräver att du ska vara student för att kunna få några timmars jobb). Plugga? Saknar vissa behörigheter och kan inte få CSN eftersom han ju inte har kunnat betala tillbaka det gamla. Plugga utan CSN? Ja, kanske, men vi har inte riktigt dem pengar det trots allt kostar då med resor och litteratur. Och komma ut efter en lång utbildning och vara 50+ utan erfarenhet i yrket. Får man jobb då?

Men vad du kan göra beror ju på hur gammal du är, vilken utbildning du har, vart du bor. Har du möjlighet att flytta? Plugga till lärare? Har du tillräckligt många poäng i ett ämne kan du vara klar på tre terminer. Jag vet att detta inte funkar för alla, men vården (äldreboenden och hemtjänst) skriker ju efter folk. Och försök hitta någon annan att övningsköra med så att du får ditt körkort! Annonsera?

• Jamesdio

Det är otroligt att man inte kan få den hjälp man har varit med och betalat för i så många år!

Min man, 50+ har nu varit helt arbetslös i flera år (efter att ha utbildat sig med CSN och provat en del fösäljningsjobb mm). Han har nu fått en möjlighet att jobba inom sitt gamla yrke som han hade innan utbildning, men pga regeländringar sedan dess krävs det att han går en utbildning för att få jobba inom yrket. Den kostar ca 15000 och är pengar som vi inte har efter så lång tid med bara min inkomst (och en komplicerad skuldsits). Af vägrar betala denna utbildning för han är för gammal (och svensk) och hans handläggare säger att eftersom han är så gammal skulle han ha kunnat spara ihop till utbildningen och efter en massa tjafs i telefonen sa hon att hon skulle lägga in i systemet att han har tackat nej till ett jobb. För att han inte har råd att gå kursen som skulle ge honom jobbet.

• Jamesdio
    Den obotliga pessimisten skrev 2017-05-24 10:07:26 följande:
    I och för sig kan jag förstå AF där. Man måste peka på individens ansvar också. Det var naturligtvis fel att skriva det som att han tackat nej till jobbet, men att de inte betalar utbildningen känns ändå rätt. Vi har ett eget ansvar och 15 000 är ingen jättesumma att satsa på sig själv och sin karriär.
    Vart skulle han få 15000 kr ifrån då?
  • Jamesdio
    Carambolan skrev 2017-05-24 13:24:42 följande:

Om kursen bara är en formalitet och han är garanterad jobb efteråt är det väl värt att låna 15 000 om ni inte själva har några besparingar...? Det kan han ju betala igen med första lönen om ni är vana att leva på en lön.

Som sagt. Komplicerad skuldsits. Kan inte låna.
  • Jamesdio
    Den obotliga pessimisten skrev 2017-05-25 01:16:26 följande:
    Fast kanske är det så i livet att man ibland får ligga ungefär som man bäddat och att det inte är "samhällets" fel. Det var så jag menade. Har man vid den åldern gjort slut på både pengar och kreditvärdighet är det svårt att komma vidare, och kanske är det inte mer än rätt?

Det som stör mig lite är att de som inte varit skötsamma, de som har gjort av med alla slantar och redan belånat sig över taknocken ska få allt betalat av "samhället" när det senare behövs. Varför anstränga sig i så fall?!
    Så du menar att för att han blev tvingad att övergå från anställning till egen firma som sedan inte bar sig ska ligga ned resten av livet? Fick inget jobb efter detta, ekonomin blev mer och mer ansträngd, pluggade med CSN men fick fortfarande inget jobb. Vi har nu båda skulder pga detta och lever på existensminimum sedan 7-8 år tillbaks. HUR ska vi kunna lägga undan dessa 15000 kr som för oss är väldigt mycket? (Kan dessutom säga att jag själv betalar mer än detta i ren inkomstskatt varje månad).

De som AF skickar på dessa kurser har inte betalat ett enda öre i skatt i Sverige.
  • Jamesdio
    Joshua skrev 2017-05-28 17:37:03 följande:

Jag sitter i exakt samma sits som dig, skillnaden är att jag är utan högskoleutbildning och är typ 20 år yngre. Går ut gymnasiet om 2 veckor (högskoleförberedande program) och inte ens fått tag i ett sommarvikariat. Har sökt jobb som en galning sedan februari. Har sökt och sökt och sökt och sökt. Jag håller också på att bli spritt språngande galen. Varje mail som dumpar in i inkorgen väcker hopp, men hoppet blir snabbt en känsla av total värdelöshet då jag läser texten "tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med en annan kandidat".

Värsta är att mina föräldrar inte kan försörja mig (ena är grovt psykisk sjuk och den andra har förlorat sig i alkoholen) och jag har inte rätt till arbetslöshetsersättning då jag inte uppfyller kraven på att man ska ha jobbat x antal timmar i månaden i minst 6 månader. Så lär ju bli soc. Jag får inte ens skriva in mig på AF än (är ju "egentligen" inte arbetslös förrän om 2 veckor) jag har länge tänkt att AF kommer kunna hjälpa mig. Men när jag läser trådar som den här så rinner hoppet ur mig.

Enda tipset som jag har till dig är att helt enkelt stampa in på diverse arbetsplatser och berätta att du söker jobb samt fråga om dem har behov av personal. Känns fruktansvärt pinsamt men det ska tydligen fungera till sist.

Funkar det inte så kan du kontakta mig så tar vi livet av oss tillsammans 

Nä man ska inte skämta om sånt. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig (och mig)

Du är ung och tillhör en grupp som AF prioriterar (åtminstone säger de det). Har en son i ungefär den sitsen med. Jag har absolut ingen möjlighet att försörja honom helller, fast av andra skäl. Har stor ångest över vad som ska hända med honom.
  • Jamesdio
    Den obotliga pessimisten skrev 2017-05-30 21:46:44 följande:
    Den situationen du beskriver beror naturligtvis inte på en dåligt företagsidé för tiotals år sedan! Det är en lång tid av dåligt ansvar och dåliga val som ger konsekvenser här, och din oförmåga att se det styrker att det är så.

Hur i hela friden menar du att du betalar mer i inkomstskatt än 15 000 / mån och ändå ligger på existensminimum?
    Du vet ju inget om detta men du verkar ha lätt för att döma!

Det handlade inte om en "företagsidé". Det handlade om att den bransch han arbetade i förändrades och skulle han vara kvar (efter 15 år i den som anställd och skattebetalande för övrigt) var han tvungen att jobba i egen regi (åt samma uppdragsgivare).

Vad har hans arbetslöshet med min förmåga att göra? Och , ja, jag vet att jag gjorde ett dåligt val den dagen jag bestämde mig för att flytta ihop med honom, för utan detta hade inte jag suttit i skiten. Jag visste inte att hans firma inte gick runt och jag visste inte att han inte klarade av redovisningsbitarna och jag visste inte att hans dåvarande hus var överbelånat och jag visste inte att jag skulle stå helt ensam med våra bolån och andra utgifter bara några månader senare. Hade jag vetat hade jag inte flyttat ihop.  Jag visste inte att han inte kunde få arbetslöshetsersättning efter att den egna firman gick omkull, jag visste inte att han inte skulle få jobb, jag visste inte att han inte heller skulle få jobb efter 1 års studier med CSN och inte heller under flera år till efter det. Reglerna om den här utbildningen fanns inte när han hade sin firma i branschen utan har kommit på senare tid. Märk att han inte har fått en enda krona i ersättning från någon, trots att han under lång tid har betalat in skatt.

Ja, vad tror du konsekvenserna blir om man inte klarar av att betala sin skuldbörda? Jo, evighetsutmätning oberoende av hur mycket jag tjänar så går allt utom vårt existensminimum till att betala skulder (som har ökats med ohyggliga summor i ränta), så ja, jag betalar mer än 15000 kr i månaden i inkomstskatt och mer än 12000 kr i månaden i skulder. Kvar är det minsta vi behöver för att överleva. På detta har jag ingen möjlighet att dessutom spara 15000 kr så att min man kan gå den kurs han behöver för att få jobb. Varför tycker du att den bördan ska ligga på mig?

Jag anser att AF skulle kunna stötta honom med dessa 15000 kr så att han kommer på fötter igen och kan ta detta jobb som han har blivit erbjudan. Varför tycker du att det skulle vara så orimligt?
  • Jamesdio
    Joshua skrev 2017-06-02 15:47:10 följande:
    Håller tummarna för att han får jobb!
    Tack!
    Håller tummarna för dig med!
  • Jamesdio

Håller helt med angående Uppsala! Flyttade därifrån (eller ifrån en liten pytteort i utkanten) för 2 år sedan. Gubben min fick inte jobb där heller. För att få jobb där krävs i regel hög utbildning, eller att du är student, eller lång erfarenhet av branschen. Och stor konkurrens om minsta lilla timvik. Min son bor tyvärr kvar där och ska nu försöka ge sig ut på arbetsmarknaden efter avslutat gymnasium.

Tyvärr är det ofta körkortskrav på många jobb nuförtiden trots att man inte ska köra bil överhuvudtaget! Och det är ju en omöjlighet om man inte har pengar till det. (Har hört att Uppsala dessutom är svårast att köra upp i.)

För vår egen del (eller gubbens då) har vi skramlat ihop till kursen han behövde gå för att få jobbet, men då finns det inte någon utbildningsplats ledig förrän tidigast v35! För af har köpt upp alla platser och de vill inte ge honom en av dem för de är vikta till andra än vita män 50+.

• Jamesdio

Bor man i en studentstad kan man ha läst åtskilliga poäng utan att det är en sammanhållen utbildning med examen. Inte för att jag säger att ts har gjort det förstås!

• Jamesdio

Timvikarie i skolan? De brukar ta in utbildat folk utan lärarbehörighet. Eller plugga in lärarbehörigheten inom ditt område så lär du garanterat få jobb sen.

Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.