vad jag än gör så får jag inget jobb.
Min man är i samma sits. Har inte haft ett jobb på 6 år och har 0 kr i ersättning. Hur fyller man ut det i CVt liksom? Han är snart för gammal för att kunna få något jobb alls. Hade utbildning och jobb inom transportsektorn. När firman lades ned blev han arbetslös ett tag. Hoppade på några försäljningsjobb som inte gav någon inkomst (enbart provision), hoppade på en VVS-utbildning (det var sån brist på VVS-kunnigt folk), men fick inte ens en praktikplats, bara ett års CSN-skuld. Kan inte få jobb inom transport längre eftersom det numera krävs en YKB utbildning som han inte har och inte har råd att bekosta. Söker allt, även städ, snabbmatskedjor mm men där är han ju alldeles för gammal. Skogsröj? Där anställer dem bara invandrare. Lager? Finns oftas bara studentjobb (dvs där de kräver att du ska vara student för att kunna få några timmars jobb). Plugga? Saknar vissa behörigheter och kan inte få CSN eftersom han ju inte har kunnat betala tillbaka det gamla. Plugga utan CSN? Ja, kanske, men vi har inte riktigt dem pengar det trots allt kostar då med resor och litteratur. Och komma ut efter en lång utbildning och vara 50+ utan erfarenhet i yrket. Får man jobb då?
Men vad du kan göra beror ju på hur gammal du är, vilken utbildning du har, vart du bor. Har du möjlighet att flytta? Plugga till lärare? Har du tillräckligt många poäng i ett ämne kan du vara klar på tre terminer. Jag vet att detta inte funkar för alla, men vården (äldreboenden och hemtjänst) skriker ju efter folk. Och försök hitta någon annan att övningsköra med så att du får ditt körkort! Annonsera?