• cosmicobolt

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Saker jag gör för att få jobb.

*Pluggar körkort -problem, den person som var den ende jag kunna övningsköra med fick en stroke. Så jag pluggar enbart teorin.

*Jag är med i en massa grupper på fb gällande jobb inom det jag är utbildad inom men också "enklare" jobb.

*Jag skriver om mina personliga brev(cv:n för varje jobb. Kollar hela tiden efter bättre förlag på nätet.

Jag är högskoleutbildad, social och talförd, Samt är "omtyckt" i sociala sammanhang, jag är snäll, ställer upp utan att vara någon toffel, är ganska självgående och problemlösande samt tekniskt kunnig. Det låter ju som om jag borde få ett jobb snabbt.

Dock har jag lagt av med sånt privat för min arbetslösshetsituation håller på och driver mig till vansinne. Inget ger svar. Jag kommer inte på arbetsintervju och det känns som om jag är helt käpprätt åt helvete värdelös som människa. 

Alla är på mig att jag måste ha jobb, hela tiden, som om jag inte vet att jag måste ha jobb. men jag får inget jobb av de jag söker, och jag kan bara söker fler jobb. Ett tag var jag uppe i 100 jobb å månaden, nya pb och cvs för varje ansökan till slut smällde det till i huvudet och jag blev sängliggandes.

Hade ingen ork att göra något längre. Min gärna orkar inte stress på samma sätt som förr, man går runt och är lite små yr och alltid väldigt trött. Så jag var tvungen och trappa ned. Eftersom trots 100 jobb i månaden så fick jag fortfarande inte ens ett:Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med annan kandidat. 

Nu har jag gått arbetslös så pass länga att varje gång jag letar jobb har en ful sak börja komma fram, jag får ångest. Som blir panikångest. 

Nu håller jag på och skall skola om mig tull något yrke jag snabbt kan komma ut och arbeta i. Men det lägsta är ju 1 år. Så ett år till som arbetslös plus mera studielån. 

Ångesten bara hopar sig. allt känns bara så krasst, jag vet verkligen inte vad jag skall göra. jag vet inte vad jag för fel. Känner att jag bara bli äldre och äldre och längre arbetslös och stressar för hur jag skall få dessa luckor att låta bra i cv:t.

Vad skall man göra för att få jobb, det känns som om jag är helt och hållet utanför samhället och nästa steg för mig är att bli hemlös. Med csn och alla standard räkningar så landar det på 9000 i månaden jag får ut 8000 så jag måste prioritera bort räknar som kan gå till inkasso. 

Jag tänker allt mer på att det skulle vara skönt ifall man dog, då skulle någon mer kvalificerad kunna komma in i samhället och ta min plats och kanske lyckas bättre. 

Det skulle vara bättre än att vara en värdelös sunkig arbetslös skit som mig.

Ha en bra dag. 

• Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.
  • Carambolan

Vad är det för utbildning du redan har?

• Queennr1

Söker du även okvalificerad arbeten?

Om man bor i storstadsområde så är det onekligen märkligt om man inte får nåt jobb under en längre tid..

• Tessan989

Varför inte jobba lite som volontär under tiden för att få referenser och erfarenhet? Kontakta Röda korset på din ort, det visar också eventuella framtida arbetsgivare att du har en vilja att arbeta.

• Jamesdio

Min man är i samma sits. Har inte haft ett jobb på 6 år och har 0 kr i ersättning. Hur fyller man ut det i CVt liksom? Han är snart för gammal för att kunna få något jobb alls. Hade utbildning och jobb inom transportsektorn. När firman lades ned blev han arbetslös ett tag. Hoppade på några försäljningsjobb som inte gav någon inkomst (enbart provision), hoppade på en VVS-utbildning (det var sån brist på VVS-kunnigt folk), men fick inte ens en praktikplats, bara ett års CSN-skuld. Kan inte få jobb inom transport längre eftersom det numera krävs en YKB utbildning som han inte har och inte har råd att bekosta. Söker allt, även städ, snabbmatskedjor mm men där är han ju alldeles för gammal. Skogsröj? Där anställer dem bara invandrare. Lager? Finns oftas bara studentjobb (dvs där de kräver att du ska vara student för att kunna få några timmars jobb). Plugga? Saknar vissa behörigheter och kan inte få CSN eftersom han ju inte har kunnat betala tillbaka det gamla. Plugga utan CSN? Ja, kanske, men vi har inte riktigt dem pengar det trots allt kostar då med resor och litteratur. Och komma ut efter en lång utbildning och vara 50+ utan erfarenhet i yrket. Får man jobb då?

Men vad du kan göra beror ju på hur gammal du är, vilken utbildning du har, vart du bor. Har du möjlighet att flytta? Plugga till lärare? Har du tillräckligt många poäng i ett ämne kan du vara klar på tre terminer. Jag vet att detta inte funkar för alla, men vården (äldreboenden och hemtjänst) skriker ju efter folk. Och försök hitta någon annan att övningsköra med så att du får ditt körkort! Annonsera?

• cosmicobolt

Ja, jag måste ju ignorera familj och så, kan inte ha sådan belastning.

Nu går jag på en kurs via af, riktigt sunking och trist, men kanske de leder till något. Jobb jag söker är allt från städ till det jag är utbildad inom. 

Varje månad går jag back med 3000 spänn som csn ska ha. Får bara 7000kr i månaden. Hyran ligger på 5000, el, bredband, telefon, hemförsäkring, a kassa och busskort tar resten. Pengarn går direkt till räkningar och mat får jag tigga mig till där jag kan.  Skulderna bara hopar sig. 

Detta är helt sjukt, jag vet inte vad jag kan göra. eftersom jag inte får i mig korrekt näring, har obehandlad fibromyalgi för att det är för dyrt (har inte råd att ens gå till vårdcentralen) Och nej, soc tycker att den inkomst jag har är så pass nog att jag inte är berättigad till annan ersättning eller ens hjälp till sjukbesök. Så alla krämpor, negativa tankar all skit som kastas på en från alla samhällsskikt ovanför mitt får man bara acceptera och gilla. Finns inget annat att göra. Detta har gjort mig rejält avtrubbad inför människor. Men va skall man annars göra, man har ju inte råd att känna av all skit längre.

Poänglöst att vara 40 bast och arbetslös. Pallar inte med de hot från af och fk som kväver mig, alla deras muppiga fel de gör kontinuerligt som man får betala för. Den press som jag har på mig börjar jag bli trött på. 

Känns som det enda rätta är att dö. Hur man än försöker lösa det, så är det den enda utvägen. 

• Kjell2

Om du har en hyfsat färsk examen inom ett yrke som inte har hög arbetslöshet och inte ens får komma på intervju så bör du nog be någon extern se över dina ansökningar.

Om du däremot har en examen inom ett yrke med hög arbetslöshet, är lite äldre, saknar erfarenhet och är begränsad i vilken typ av jobb du kan ta kan det vara tufft.

• Ekonom10

Inom vilken sektor har du utbildning och söker jobb? Om du berättar kanske vi kan spåna mer.

• absalon

Trots att jag doktorerat i östasiatisk eskatologi får inte jag heller något jobb, som jag vill ha. Borde vara samhällets skyldighet att ge alla, som avlagt doktorsexamen en fast inkomst på samma nivå, som en läkare eller en jurist.
    Hos arbetsförmedlingen, blev jag tillfrågad om min utbildning. Då jag svarade att jag doktorerat, stämplade tjänstemannen "sannolikt läskunnig" i mina papper och föreslog parkarbete..

• Fennyxx

Något verkar ju i alla fall vara fel om du skickat iväg tusentals ansökningar och inte ens fått ett "tack men nej tack" eftersom du inte skriver vad det är för jobb du söker är det lite svårt att veta. Har du bett någon kolla igenom några av dina brev/cv?

Om du vill jobba så utbilda dig till undersköterska, läkarsekreterare, sjuksköterska, byggarbetare, förskolelärare eller lärare. Där verkar det totalt omöjligt att vara arbetslös just nu. Läkarsekreterare är dessutom en kort utbildning.

Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.