Inlägg från: cosmicobolt |Visa alla inlägg
  • cosmicobolt

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Saker jag gör för att få jobb.

*Pluggar körkort -problem, den person som var den ende jag kunna övningsköra med fick en stroke. Så jag pluggar enbart teorin.

*Jag är med i en massa grupper på fb gällande jobb inom det jag är utbildad inom men också "enklare" jobb.

*Jag skriver om mina personliga brev(cv:n för varje jobb. Kollar hela tiden efter bättre förlag på nätet.

Jag är högskoleutbildad, social och talförd, Samt är "omtyckt" i sociala sammanhang, jag är snäll, ställer upp utan att vara någon toffel, är ganska självgående och problemlösande samt tekniskt kunnig. Det låter ju som om jag borde få ett jobb snabbt.

Dock har jag lagt av med sånt privat för min arbetslösshetsituation håller på och driver mig till vansinne. Inget ger svar. Jag kommer inte på arbetsintervju och det känns som om jag är helt käpprätt åt helvete värdelös som människa. 

Alla är på mig att jag måste ha jobb, hela tiden, som om jag inte vet att jag måste ha jobb. men jag får inget jobb av de jag söker, och jag kan bara söker fler jobb. Ett tag var jag uppe i 100 jobb å månaden, nya pb och cvs för varje ansökan till slut smällde det till i huvudet och jag blev sängliggandes.

Hade ingen ork att göra något längre. Min gärna orkar inte stress på samma sätt som förr, man går runt och är lite små yr och alltid väldigt trött. Så jag var tvungen och trappa ned. Eftersom trots 100 jobb i månaden så fick jag fortfarande inte ens ett:Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med annan kandidat. 

Nu har jag gått arbetslös så pass länga att varje gång jag letar jobb har en ful sak börja komma fram, jag får ångest. Som blir panikångest. 

Nu håller jag på och skall skola om mig tull något yrke jag snabbt kan komma ut och arbeta i. Men det lägsta är ju 1 år. Så ett år till som arbetslös plus mera studielån. 

Ångesten bara hopar sig. allt känns bara så krasst, jag vet verkligen inte vad jag skall göra. jag vet inte vad jag för fel. Känner att jag bara bli äldre och äldre och längre arbetslös och stressar för hur jag skall få dessa luckor att låta bra i cv:t.

Vad skall man göra för att få jobb, det känns som om jag är helt och hållet utanför samhället och nästa steg för mig är att bli hemlös. Med csn och alla standard räkningar så landar det på 9000 i månaden jag får ut 8000 så jag måste prioritera bort räknar som kan gå till inkasso. 

Jag tänker allt mer på att det skulle vara skönt ifall man dog, då skulle någon mer kvalificerad kunna komma in i samhället och ta min plats och kanske lyckas bättre. 

Det skulle vara bättre än att vara en värdelös sunkig arbetslös skit som mig.

Ha en bra dag. 

• Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.
  • cosmicobolt

Ja, jag måste ju ignorera familj och så, kan inte ha sådan belastning.

Nu går jag på en kurs via af, riktigt sunking och trist, men kanske de leder till något. Jobb jag söker är allt från städ till det jag är utbildad inom. 

Varje månad går jag back med 3000 spänn som csn ska ha. Får bara 7000kr i månaden. Hyran ligger på 5000, el, bredband, telefon, hemförsäkring, a kassa och busskort tar resten. Pengarn går direkt till räkningar och mat får jag tigga mig till där jag kan.  Skulderna bara hopar sig. 

Detta är helt sjukt, jag vet inte vad jag kan göra. eftersom jag inte får i mig korrekt näring, har obehandlad fibromyalgi för att det är för dyrt (har inte råd att ens gå till vårdcentralen) Och nej, soc tycker att den inkomst jag har är så pass nog att jag inte är berättigad till annan ersättning eller ens hjälp till sjukbesök. Så alla krämpor, negativa tankar all skit som kastas på en från alla samhällsskikt ovanför mitt får man bara acceptera och gilla. Finns inget annat att göra. Detta har gjort mig rejält avtrubbad inför människor. Men va skall man annars göra, man har ju inte råd att känna av all skit längre.

Poänglöst att vara 40 bast och arbetslös. Pallar inte med de hot från af och fk som kväver mig, alla deras muppiga fel de gör kontinuerligt som man får betala för. Den press som jag har på mig börjar jag bli trött på. 

Känns som det enda rätta är att dö. Hur man än försöker lösa det, så är det den enda utvägen. 

• cosmicobolt

Saker jag provat:

Ringt
    Mailat
    Postat
    Skrivit om cv så det passar specifikt alla jobb jag söker.

Som långtidsarbetslös måste man gå igenom cv med mupphandläggare, har gjort, dom såg inga problem med det och sa att jag kunde få jobb imorgon...

Jag söker i sverige allt ifrån kiruna till malmö. Funderar på att söka utomlands med, dock även om jag skulle få jobb utomlands skulle jag inte ha råd att åka dit/flytta.

NomenN­escio Ja, precis så är det för mig med.

Jawi: Jo, i en perfekt värld kanske csn skulle förstå det. Tyvärr inte, csn anser att jag har mer än nog med pengar istället höjde dom från 500kr till 2500kr i månaden. Sen får man bara ansöka om nedsättning 1 gång per år.

När jag bara fick ut 2000 från fk så sa soc att jag hade för mycket pengar enligt deras uträkning. Då gick dom tillbaka 4 månader och såg de 7200 kronorna.

Köpa cykel är dyrt det med. Busskort kan man ha råd med iallafall.

• cosmicobolt

Tusselina

Jo jag vet mycket väl att något är fel, dock söker jag om nedsättning, jag är också den som är arbetslös och utsatt. 

Det betyder att jag har rättigheter, men myndigheter har ingen skyldighet att upprätthålla mina rättigheter. 

Om en handläggare säger nej, så är det nej. Jag har gått igenom sådana extrema dispyter med soc, af och fk, att jag är helt utbränd, jag orkar inte mentalt argumentera och käfta längre. Så jag skiter i det. 

Det som jag har fått höra är detta från fk, af och soc.

Tyvärr har du för mycket inkomst
    men jag har bara haft 17 000 på tre månader.
    Ja, men tyvärr är reglerna sådana att har man överskott så är man inte berättigad.
    Men jag uppfyller ju alla kraven enligt reglerna på hemsidan för ekonomiskt stöd.
    Men vad har du gjort av pengarna?
    Du har ju haft pengar på kontot det ser vi ju här. 
    Något är jättekonstigt. Du kan ju inte ha pengar på kontot sedan inte ha. Vart tog dom vägen.

Jag har bara haft dom 17 000 totalt på tre månader, ja förstår inte vad du menar, du får förklara vad du menar.

Våra regler är så att har man överskott så uppfyller man inte villkoren..
    men jag vet det det har du redan....
    och uppfyller man inte villkoren så kan...
    men kan du svara på min frå.,..
    jag inte godkänna ett stöd till dig.

Så brukar det låta. med soc. Så var det sist och det har hänt tidigare när man ifrågasatt och bett dom förklara sig. Dom papegojar och stänger av. Då brukar jag bara lägga på. 

Facket och af varnar mig att ringa fk att ens nämna något som är suspekt då det bestraffas hård. typ jag får hälften av de 7000 indragna eller mer. 

När jag hade problem med soc handläggaren som inte betalade ut pengarna på utsatt tid, gjorde extrema fördröjningar och var allmänt otroligt nedlåtande i telefonen. Så sa af att ibland måste man lägga sig snällt ned som en pudel och låta dom jobbiga barnen klappa dig.

Dvs dessa handläggare är bland dom äckligaste människor jag stött på. Finns inget gott i dessa individer.

Det jag har lärt mig är att, aldrig fråga något, ansök aldrig om hjälp, du får vad du förtjänar, och jag skulle tänkt på ekonomin innan jag försatte mig i den situation jag är i nu.

Jag ser att fk, af och soc skulle kunna bli automatiserade för dessa individer ska inte jobba med folk. Och ett automatiserat system skulle vara mer humant.

Jag har försökt och orkar inte mer. Jag vill inte behöva kämpa på detta vis. efter jag haft ett samtal med en handläggare så blir jag så trött i hela kroppen att jag bara faller ihop och somnar okontrollerbart. Som om kroppen får en extrem chock.

• cosmicobolt

Dock så kvittar det ifall en handläggare hatar dig. 

Handläggare på af, vet oftast ingenting. Alla handläggare jag har haft har varit idioter. 

En kvinna sa åt mig att åka ned till af för att tala med handläggare som specifikt hade hand om en specifik garanti, typ pengar.

Dock visste jag när hon sa det att det bara riktade sig till människor som har barn. Inte ensamstående utan.

Jag sa det till henne, då blev hon arg och sa att jag måste åka ned.
    Jag påpekade dom kommer att säga att jag INTE är berättigad till den typen av ersättningen för jag inte uppfyller de krav som ställs, dvs: Inga barn. 
    Då sa hon att om jag inte åkte ned skulle hon tillsätta en sanktion på mig och dra in de pengar jag fick för jag inte gjorde som hon sa. 

Så ser det ut vid varje kontakt med af, fk och soc. för att kunna börja må bättre, måste jag utesluta det negativa ur mitt liv. Dvs mitt liv. Jag ser ingen annan lösning. Varför ska jag gå omkring och må så här pga efterbliven myndighetspersonal. 

Nej, jag har nått min gräns, jag är 40. arbetslös, har inget av värde och inget att erbjuda någon, fet, och inte attraktiv heller. Allt är bara skit och jag har ingen energi att göra något åt det. 

Allt är bra jävla hopplöst. 

• cosmicobolt

absolut, men ni missar problemet, hon sa att dom hade haft ekonomiska problem, vilket tyder på INGET LÅN! 

Jag kan t.ex inte låna pengar till "utbildningar" för att jag har för mycket hos inkasso. Dvs, 2500kr varje månad går mer eller mindre direkt till inkasso. Varje månad. för 1 måste betala hyran. el. resten skiter jag nu i. 

Mat är sånt man får gå utan vissa dagar, man har ju vatten i kran, men också tänka på att handla så mycket mat man kan för  en 100 kr.

Att låna 15 000, är omöjligt. Det går inte, inte ens via sms lån.

• cosmicobolt

ITpappan

Tack för erbjudandet. Men, nej, jag har berättat för mycket om mig mig här och det skulle kunna användas mot mig i arbetslivet. Även om du är schysst, så måste jag avböja för att skydda mig själv. 

Har den arbetslivserfarenheten att det finns mer psykopater där ute än normala som letar efter flk att utnyttja och litar tyvärr därför inte på någon längre. 

Tack återigen.

• cosmicobolt
    Vad det Gäller att flytta så, nej jag vill inte. Men Vad jag vill kvittar. Måste ha lön så hellre miserabel med lön, än miserabel utan. 
    Eftersom jag ligger minus hela tiden, kan jag inte göra långa flytter då
    1 jag har inget körkort
    2 inte ekonomin att få lägenhet hos ny hyresvärd då man inte har den ekonomiska statusen

Jag har gått i tankarna att mer eller mindre kasta allt jag äger och har och börja om från noll. På så sätt kan jag flytta varstans.
    Men som den obotliga pessimisten säger, självmord är det enda rätta om man är arbetslös efter 30 och inte får jobb.  Jag ser det så också. Jag känner av det. Man är inte välkommen i samhället. Hörde på tv att efter 30 får man inget jobb. Så nu är det ju verkligen helt kört av det att dömma. Tack media och regering för den finingen. 
    Det är ju inte svårt att må dåligt i detta land. Den saken är ju klar. 
  • cosmicobolt

Velouria

Hade jag körkort hade jag jobbat som handläggare på af. Jag har över 240 högskolepoäng. Jag är social, och en god lyssnare samt gör gärna allt själv än att förlita mig på andra som i regel gör det sämre för mig i det långa loppet.

Af kräver 170 högskolepoäng och körkort sen förra året för att man skall kvala in som Arbetsförmedlare på af. 

Som tidigare nämnt är möjlighet till körkort ganska kört då det kräver pengar. Även om det är små summor så är dom stora för mig då jag denna månad skall ut med 7000 till csn för tidigare räkningnar jag inte kunnat betala och jag får ut 7000. Då ska alla räkningarna vara betalda dessutom så vi landar misnt på 14000 och glöm att handla mat. Det är det värsta. Inte nog med alla kraven man har på sig, det är inget påhitt att rätt man mår kroppen bäst av. Jag har inte råd med mat. Jag får mat av andra. Och inte alltid jämt jag får det heller.

Skulle jag kunna jobba som kundresurs, jag vet att jag skulle kunna göra så många olika arbeten, dock så krävs det körkort, rätt utbildning och en jäkla massa arbetslivserfarenhet samt rätt kön många yrken.

Och ingen anställer en 40 åring som inte har 15 års erfarenhet av att städa och kommer ifrån "data" världen. Vilket gäller för alla jobb som jag har sökt hittills. 

Ja jag skulle kunna jobba som "kundresurs".

Jag bor i sveriges absolut sämsta stad, Sveriges fjärde största. 

• cosmicobolt

Jo jag vet det, men sen har media gått ut med att alla som är 30 plus och är arbetslösa inte längre får anställning. 

Så något har hänt i sverige för det sämre. Jag som är 40 känner verkligen att det är helt kört för mig.

Nej uppsala är en riktigt dålig stad förutom de fina grönområden som finns. Men man kan inte leva på grönområden.

Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.