Inlägg från: Den obotliga pessimisten |Visa alla inlägg
  • Den obotliga pessimisten

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Jamesdio skrev 2017-05-24 09:05:03 följande:

Det är otroligt att man inte kan få den hjälp man har varit med och betalat för i så många år!

Min man, 50+ har nu varit helt arbetslös i flera år (efter att ha utbildat sig med CSN och provat en del fösäljningsjobb mm). Han har nu fått en möjlighet att jobba inom sitt gamla yrke som han hade innan utbildning, men pga regeländringar sedan dess krävs det att han går en utbildning för att få jobba inom yrket. Den kostar ca 15000 och är pengar som vi inte har efter så lång tid med bara min inkomst (och en komplicerad skuldsits). Af vägrar betala denna utbildning för han är för gammal (och svensk) och hans handläggare säger att eftersom han är så gammal skulle han ha kunnat spara ihop till utbildningen och efter en massa tjafs i telefonen sa hon att hon skulle lägga in i systemet att han har tackat nej till ett jobb. För att han inte har råd att gå kursen som skulle ge honom jobbet.

I och för sig kan jag förstå AF där. Man måste peka på individens ansvar också. Det var naturligtvis fel att skriva det som att han tackat nej till jobbet, men att de inte betalar utbildningen känns ändå rätt. Vi har ett eget ansvar och 15 000 är ingen jättesumma att satsa på sig själv och sin karriär.
    cosmicobolt skrev 2017-05-24 23:33:26 följande:

absolut, men ni missar problemet, hon sa att dom hade haft ekonomiska problem, vilket tyder på INGET LÅN! 

Jag kan t.ex inte låna pengar till "utbildningar" för att jag har för mycket hos inkasso. Dvs, 2500kr varje månad går mer eller mindre direkt till inkasso. Varje månad. för 1 måste betala hyran. el. resten skiter jag nu i. 

Mat är sånt man får gå utan vissa dagar, man har ju vatten i kran, men också tänka på att handla så mycket mat man kan för  en 100 kr.

Att låna 15 000, är omöjligt. Det går inte, inte ens via sms lån.

Fast kanske är det så i livet att man ibland får ligga ungefär som man bäddat och att det inte är "samhällets" fel. Det var så jag menade. Har man vid den åldern gjort slut på både pengar och kreditvärdighet är det svårt att komma vidare, och kanske är det inte mer än rätt?

Det som stör mig lite är att de som inte varit skötsamma, de som har gjort av med alla slantar och redan belånat sig över taknocken ska få allt betalat av "samhället" när det senare behövs. Varför anstränga sig i så fall?!
    Jamesdio skrev 2017-05-30 09:58:11 följande:
    Så du menar att för att han blev tvingad att övergå från anställning till egen firma som sedan inte bar sig ska ligga ned resten av livet? Fick inget jobb efter detta, ekonomin blev mer och mer ansträngd, pluggade med CSN men fick fortfarande inget jobb. Vi har nu båda skulder pga detta och lever på existensminimum sedan 7-8 år tillbaks. HUR ska vi kunna lägga undan dessa 15000 kr som för oss är väldigt mycket? (Kan dessutom säga att jag själv betalar mer än detta i ren inkomstskatt varje månad).

De som AF skickar på dessa kurser har inte betalat ett enda öre i skatt i Sverige.
    Den situationen du beskriver beror naturligtvis inte på en dåligt företagsidé för tiotals år sedan! Det är en lång tid av dåligt ansvar och dåliga val som ger konsekvenser här, och din oförmåga att se det styrker att det är så.

Hur i hela friden menar du att du betalar mer i inkomstskatt än 15 000 / mån och ändå ligger på existensminimum?
Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.