Joshua skrev 2017-05-28 17:37:03 följande:
Jag sitter i exakt samma sits som dig, skillnaden är att jag är utan högskoleutbildning och är typ 20 år yngre. Går ut gymnasiet om 2 veckor (högskoleförberedande program) och inte ens fått tag i ett sommarvikariat. Har sökt jobb som en galning sedan februari. Har sökt och sökt och sökt och sökt. Jag håller också på att bli spritt språngande galen. Varje mail som dumpar in i inkorgen väcker hopp, men hoppet blir snabbt en känsla av total värdelöshet då jag läser texten "tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med en annan kandidat".
Värsta är att mina föräldrar inte kan försörja mig (ena är grovt psykisk sjuk och den andra har förlorat sig i alkoholen) och jag har inte rätt till arbetslöshetsersättning då jag inte uppfyller kraven på att man ska ha jobbat x antal timmar i månaden i minst 6 månader. Så lär ju bli soc. Jag får inte ens skriva in mig på AF än (är ju "egentligen" inte arbetslös förrän om 2 veckor) jag har länge tänkt att AF kommer kunna hjälpa mig. Men när jag läser trådar som den här så rinner hoppet ur mig.
Enda tipset som jag har till dig är att helt enkelt stampa in på diverse arbetsplatser och berätta att du söker jobb samt fråga om dem har behov av personal. Känns fruktansvärt pinsamt men det ska tydligen fungera till sist.
Funkar det inte så kan du kontakta mig så tar vi livet av oss tillsammans
Nä man ska inte skämta om sånt. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig (och mig)
Det här visar ju bara på Sveriges samhälles stora baksidor - att det knappt finns ett skyddsnät för egna, goda och ambitiösa medborgare och unga vuxna. Skamligt, Sverige!
Hur ställer du dig till en flytt?
vad söker du för jobb?