• AlexSthlm

Efter hur många inseminationer fick du/ni +?

Hej!

Jag och min flickvän håller på med inseminationsförsök och är inne på vårt tredje försök nu, som vi snart vet om det har tagit sig eller inte. Jag som insemineras är 26 år. Antalet miljoner spermier vet vi inte då vi försöker i Danmark och har inte fått nån sån info.

Jag förstår att du vill ha svar på hur många försök som krävdes för + och det har vi ju inte fått än men för oss är det än så länge minst tre i alla fall :)

• AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-10 22:33:57 följande:

Men så spännande!! Då håller vi alla tummar för att det lyckas denna gången! Vi kanske kan följas åt? Om allt klaffar blir det ett försök nästa vecka :)

Absolut, följs gärna åt :) Ok, spännande! Ni insemineras i Sverige eller?
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-11 10:20:25 följande:

Ja det gör vi! På privat klinik då landstinget ändrat nedre åldersgränsen till 25, trots att vi var klara med utredningen fick vi inte börja med behandlingen där.. Hur kommer det sig att ni valt Danmark då? :)

Okej, himla surt det där med åldersgränsen! Det är ju inte avgörande för om man är redo att bli förälder!

Vi kände att landstinget skulle ta för lång tid och den privata kliniken i Sverige skulle faktiskt dels bli dyrare och krävde dessutom samma utredning som landstinget t ex 1-2 samtal med beteendevetare vilket vi av princip inte vill göra (det är illa nog att socialen ska utreda min flickväns förmåga att vara förälder sen när barnet är fött). Vi hade också hört supermycket bra om Storkklinik och nu är vi supernöjda att vi valde dem för även om det är lite jobbigt med resandet så är personalen där helt underbara vilket är särskilt viktigt för mig som tycker det är väldigt jobbigt med gynundersökningar.
  • AlexSthlm
    Lincha77 skrev 2017-01-11 11:33:51 följande:

Ja verkligen total lycka men känns fortfarande overkligt och inte förrän vi ska på vul om några veckor så kan jag tro att det är sant.  Vi har ett tvillingpar på 5 år som min flickvän bar så nu håller vi tummen hårt för att allt även går bra denna gång.

OJ ingen aning, visste inte att man kunde få reda antalet :)

Wow grattis!!

Kul med 5-åriga tvillingar, då är det fullt ös! Hur många försök tog det för din flickvän att bli gravid?
  • AlexSthlm
    Lincha77 skrev 2017-01-11 13:26:17 följande:

Vågar inte säga T ordet än (skrockfull) som jag är  men som sagt så har vi ju iaf fått ett + och bara de gör mig glad då jag först hade en äggledare som verkade lite "ur funktion" och de ville göra en IVF men sen efter ytterligare en koll så verkade den ok också. Kommer inte riktigt ihåg hur många försök det blev tillslut men tror 2 inseminationer och sen 2 ivf:er och på sista insättningen så lyckades vi. 

Hehe förstår det :) Längtar efter det där plusset, vårt tredje försök misslyckades precis...

Okej, så lite mer "jobb" då, men så fick ni dubbelt upp :)
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-11 15:21:10 följande:

Okej! Jo visst kostar det lite privat.. men det är billigare i Danmark ja, skiljer det mycket? :) hur gör ni med juridiken sen? Adopterar din flickvän då? ?

Nja, inklusive resan till Danmark skiljer det några tusen per försök. Men så har de öppet jämt också så det finns ingen risk för att man får hoppa över nåt försök.

Japp, vi ska gifta oss i sommar så sen är det fritt fram att adoptera när bebis kommer :) behöver ni adoptera om ni gör det privat?
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-11 16:00:33 följande:

Ja det är ju en fördel såklart! Om vi får glad gubbe på en lördag är det kört.. Å grattis! :D nej, vi blir juridiska föräldrar som via landstinget :)

Jaha, trodde det bara gällde landstinget? Och ni behöver inte gifta er (inte för att vi inte vill det haha!)?
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-11 16:48:58 följande:

Nej det gäller privat också faktiskt! Nej :) det vill vi ju såklart, men lägger pengar på detta nu istället :)

Vad bra! Det är ju en stor fördel till att göra det i Sverige! :) Får kolla lite närmare på det. Går det att upprätta en depå så att man kan använda samma donator till syskon?

Av någon anledning lägger vi pengar på allt samtidigt ;)
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-21 14:59:20 följande:

Nu har jag en till fråga! När under fertila perioden inseminerades ni? När vi får glad gubbe på morgonen får vi en tid kl. 15 på eftermiddagen. Det känns ju inte så bra? Har läst att frysta spermier lever i ca 24 timmar. Och glada gubben (positivt ägglossningstest) visas ju 24 timmar INNAN ägglossning, och när den väl sker är ju ägget befruktningsbart i 24 timmar (ca).

Är det inte bättre att inseminera dagen efter? Annars riskerar man ju att spermierna dör innan ägget släpper? Tänker jag fel?

Första försöket fick jag glad gubbe kl 6 och inseminerades kl 11 dagen efter, andra försöket fick jag glad gubbe kl 14 och inseminerades kl 12 dagen efter, och tredje försöket fick jag glad gubbe kl 10 och inseminerades kl 16 samma dag. Så har provat alla varianter och är fortfarande inte gravid. Det här försöket kommer jag ta en ovitrelle-spruta kl 22 på söndag och insemineras kl 10 på tisdag, hoppas att det funkar bättre!

Tror att frusna spermier kan leva 1-2 dygn så det borde vara lugnt att insemineras dagen innan ägglossning, eller ca 12 timmar innan som det typ blir om man får glad gubbe på morgonen och insemineras på eftermiddagen :)
  • AlexSthlm

Spännande idag! Ska ta ovitrelle-sprutan ikväll kl 22, hade negativt äl-test imorse och inte superstarkt streck vilket jag antar är bra för om jag får positivt test är det väl försent med spruta ikväll och insemination på tisdag. Har läst på väldigt mycket om hur jag ska sprutan, drömde t o m om det inatt, men det går säkert bra! :) Hoppas bara att det är det här som behövs för att det ska ta sig!

• AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-23 08:16:17 följande:

Å du får uppdatera om hur det går! Är det första gången du stimulerar? Verkar som att vi ska testa det nästa gång efter som att äl var sen denna månaden! :) håller tummarna!

Sprutan gick bra i alla fall, var inte alls så läskigt som jag hade tänkt. Idag var testet positivt och starkt, så hoppas att insemination imorgon bitti blir bra tajmat! Japp, det är första gången, hoppas sista också ;)

Tack! :)

Hur blev det för er med insemination?

• AlexSthlm
    HoppasPåEnTill skrev 2017-01-23 14:20:27 följande:

Härligt! Hoppas att det tar sig på ert första försök!

Nja, det är fjärde försöket men första med Ovitrelle-spruta :) Tack!
  • AlexSthlm
    fritil9 skrev 2017-01-23 14:47:18 följande:

Då håller vi verkligen tummarna nu då! :D

Tyvärr blev det inte alls, kliniken och vi tyckte det var en onödig risk att inseminera med så små odds!

Ja, tack! :D

Okej, vad trist, hoppas på nästa månad då!
  • AlexSthlm

Sådär ja, inseminerad och klar haha! Nu är det bara att hålla tummarna! Bim 9/2

• AlexSthlm
    HoppasPåEnTill skrev 2017-01-24 14:00:59 följande:

Håller tummarna! Jag tror jag har BIM 5-6/2

Håller tummarna för dig med!
  • AlexSthlm

Blir så trött på kroppen!! Det är 12 dagar sen äl och insemination idag, mensen borde komma absolut tidigast på tisdag.. men idag har jag fått en del mensvärk/molande i magen och typ en ljusljusrosa flytning på pappret när jag var på toa... orkar inte om mensen kommer igen, och dessutom flera dagar för tidigt...!!

• AlexSthlm
    HoppasPåEnTill skrev 2017-02-05 13:09:56 följande:

5:e försöket misslyckades. Beviset kom idag. Ska göra en fertilitetspanel på tisdag för att se om det ens är idé att försöka.

Vad tråkigt! Hoppas allt ser bra ut och att det "bara" tar lite tid :)
  • AlexSthlm
    Anonym (mamma) skrev 2017-02-05 17:39:27 följande:

Är det inte så att hormontillskottet kan orsaka småblödningar som är ofarliga för en ev graviditet? Eller är det bara progesteron som gör det?

Annars kan ju mensvärk extra tidigt vara ett gott tecken.

Hoppas på det! Men känner att jag håller nere förväntningarna mycket nu. Det värsta är att tidigare idag så kände jag mig typ gravid, som att det verkligen var nåt den här gången..
  • AlexSthlm

Kom lite mer "riktigt" blod på pappret idag så nu inväntar jag mensen...

Är det nån som har koll på var i Stockholm som man kan få hjälp med de här proverna?

• AlexSthlm
    HoppasPåEnTill skrev 2017-02-06 15:54:16 följande:

Kolla werlabs online. De har samarbete med flera kliniker i Stockholm. Det är de proverna jag ska ta i morgon.

Jag fick en remiss till ett labb genom "min" gynekolog (som samarbetar ned kliniken i Danmark) så ska göra proverna på onsdag, första riktiga mensdagen idag.

Du gör ju heminsemination, vi har börjat fundera i de banorna för att det börjar bli väldigt dyrt nu. Hur hittade du donatorn? Och hur ska ni göra med faderskapsutredningen och så? Och hur går själva överlämningen till? Är han anonym?
Svar på tråden Efter hur många inseminationer fick du/ni +?