• Bosan

Jobba 50 % efter Föräldraledighet?

Hej!

Någon här som vet om man har "rätt" att jobba 50% och ta ut 50% i föräldradagar om man säger till i god tid?

Jag kommer tex börja jobba när min son är 1 år och 4 månader och vill då jobba 50 och va föräldraledig 50 i några månader... Är det upp till jobbet att vara schyssta eller har man rätt till det? :)

• Svar på tråden Jobba 50 % efter Föräldraledighet?
  • s87s

Du har rätt till att gå ner till 75%. Sen kan säkert jobbet gå med på det eller om du är föräldraledig halva tiden

• Bosan
    s87s skrev 2017-01-12 16:04:14 följande:

Du har rätt till att gå ner till 75%. Sen kan säkert jobbet gå med på det eller om du är föräldraledig halva tiden

Tack för info :)

Så om jag är föräldraledig halva tiden kan dom inte neka eller..?
  • Trippelmamma76

Nej, de kan inte neka föräldraledighet så länge du har dagar kvar att ta ut med fp. Före 18 månaders ålder kan de inte neka dig även om du inte tar ut några dagar överhuvudtaget.

75% har du rätt att jobba tills barnet är 8 år utan att ta ut fp.

.

s87s skrev 2017-01-12 16:04:14 följande:

• Seven Costanza

Ja du har rätt att jobba 50% och ta ut 50% FP, det kan inte din arbetsgivare neka men jag tror att du måste säga till två eller tre månader innan det är tänkt att börja arbeta så de vet att de måste ha en vikarie på resten av din tjänst. Säg till så tidigt som möjligt är mitt tips.

• Seven Costanza

Dvs det finns ingen anledning för dig att gå ner till 75%. Om du har en heltidstjänst går det utmärkt att jobba 50% och vara föräldraledig 50%.

• Bosan

Tack alla för era svar! Vad skönt :) jag hoppas såklart jag ska slippa säga "jag har rätt till det" men känns skönt att veta att det är så det funkar :)

• Seven Costanza
    Bosan skrev 2017-01-21 11:08:59 följande:

Tack alla för era svar! Vad skönt :) jag hoppas såklart jag ska slippa säga "jag har rätt till det" men känns skönt att veta att det är så det funkar :)

Ja visst vill man slippa skriva chefen på näsan. Själv vill jag jobba 60% och vara ledig två dagar med föräldrapenning och hoppas att chefen inte ska tjafsa om detta utan att det ska gå smidigt.
  • nnnnnnnn
    Bosan skrev 2017-01-12 15:54:27 följande:
    Hej!
    Någon här som vet om man har "rätt" att jobba 50% och ta ut 50% i föräldradagar om man säger till i god tid?
    Jag kommer tex börja jobba när min son är 1 år och 4 månader och vill då jobba 50 och va föräldraledig 50 i några månader... Är det upp till jobbet att vara schyssta eller har man rätt till det? :)
    SOm alla andra skrivit:

Så länge som du har sparade dagar (SGI-dagar eller lågnivådagar spelar ingen roll) så kan inte AG neka dej om du ansöker 2 mån före ledigheten ska starta.
    Om barnet är över 18 mån kan AG kräva att få se att du har FP-dagar kvar, men det är ju så smidigt - bara låna en dator och logga in på FK och visa eller tag en skärmdump och visa.

Det är därför som många sparar dagar som tokiga innan barnet fyller 1 år, för då kan man jobba mycket mindre och fylla på med FP-dagar = behålla sin höga SGI och var säker på att få jobba som man vill.

Nya hårdare bestämmelser har gjort att det inte bara går att säga att det blir svårt att ta in vikarie eller liknande - AG måste BEVISA att det är omöjligt att förlägga ledigheten såsom du vill = du får i princip alltid de tider lediga som du vill om du inte har orimliga krav (såsom att du kräver att få jobba dagtid som nattvakt, eller liknande).
  • Bosan
    nnnnnnnn skrev 2017-01-21 19:58:21 följande:

SOm alla andra skrivit:

Så länge som du har sparade dagar (SGI-dagar eller lågnivådagar spelar ingen roll) så kan inte AG neka dej om du ansöker 2 mån före ledigheten ska starta.

Om barnet är över 18 mån kan AG kräva att få se att du har FP-dagar kvar, men det är ju så smidigt - bara låna en dator och logga in på FK och visa eller tag en skärmdump och visa.

Det är därför som många sparar dagar som tokiga innan barnet fyller 1 år, för då kan man jobba mycket mindre och fylla på med FP-dagar = behålla sin höga SGI och var säker på att få jobba som man vill.

Nya hårdare bestämmelser har gjort att det inte bara går att säga att det blir svårt att ta in vikarie eller liknande - AG måste BEVISA att det är omöjligt att förlägga ledigheten såsom du vill = du får i princip alltid de tider lediga som du vill om du inte har orimliga krav (såsom att du kräver att få jobba dagtid som nattvakt, eller liknande).

Haha kräver att få jobba dagtid som nattvakt, skitbra ju ????????

Tack för svar!! ????
Svar på tråden Jobba 50 % efter Föräldraledighet?