Vad anser ni om detta?
Jag har läst men fattar inte.
1) de är inte släkt
2) de har inte växt upp som släkt
Igen, vad är problemet.
Jag har vuxit upp med hennes pappa
Jag har läst men fattar inte.
1) de är inte släkt
2) de har inte växt upp som släkt
Igen, vad är problemet.
För mig handlar det faktiskt väldigt lite om genetik utan mer om ifall man har vuxit upp tillsammans eller ej. Jag förstår att TS känner att kusinbarnet är en mycket nära släkting till henne eftersom hon och kusinen var nära under uppväxten, men för barnen är det ju inte så. De var två tonåriga främlingar som träffades och blev kära.
Jag hade tyckt det var jättekonstigt om min kusins styvson dejtade min dotter. Är väldigt nära mina kusiner, de är nästan som syskon för mig.
Om något går fel, vems parti ska du då ta liksom?
1) äntligen är vi överens!
2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.
3) nej nej nej, om de är genetiskt släkt med varandra.
Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...
Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.
1) äntligen är vi överens!
2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.
3) nej nej nej, om de är genetiskt släkt med varandra.
Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...
Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.
Du är släkt med henne men sonen är det inte...
Och så nära är ni ju inte nu om du inte ens träffat barnet på 9 år.
Förstår inte problemet helt ärligt..
TS, jag tycker det verkar som att du överför din och din kusins relation på era barn. Om du och din kusin hade blivit ett par så hade det varit knepigt. Men detta är två unga människor som har haft så lite med varandra att göra under uppväxten att en av dem inte ens är medveten om släktskapet. Hur kan det vara omoraliskt att de fattar tycke för varandra och tillåter sig att leva ut sina känslor?
Hade det varit ok att ha sex med en kusin, bara för att man inte har vuxit upp tillsammans menar ni?
Eller är det bara ett kusinbarn som är ok ?
De är inte på riktigt släkt med varandra i och med att han inte är din biologiska son.
Om så hade varit fallet hade jag förstått din upprördhet.
Nej,det hade det inte varit, anser jag.
Nu är det dock inte det som din tråd egentligen handlar om.
TS, jag tycker det verkar som att du överför din och din kusins relation på era barn. Om du och din kusin hade blivit ett par så hade det varit knepigt. Men detta är två unga människor som har haft så lite med varandra att göra under uppväxten att en av dem inte ens är medveten om släktskapet. Hur kan det vara omoraliskt att de fattar tycke för varandra och tillåter sig att leva ut sina känslor?
Att de har sex är en helt annan fråga.
Är det vad du är orolig för?
Dom är med andra ord sysslingar.
Ts,
Din man, "din" son, 90% av folket i tråden " tar dig inte på allvar" (som du själv skriver i din trådstart). Jag tror att du fått en ganska klar bild över hur folk resonerar, och det är ett hyggligt statistiskt underlag. De flesta ser det inte som ett stort problem helt enkelt. Du ser ett stort problem "med hela situationen".
Du kommer inte att ändra din ståndpunkt, och jag är mycket tveksam till om du kommer få nån annan (t.ex. din man) att byta åsikt i frågan.
Om jag vore dig, skulle jag börja försöka förlika mig med tanken på att omvärlden inte tänker på samma sätt som du. Vem som har "rätt" eller fel får man aldrig något klart svar på när det rör den här typen av frågor. Det går knappast att säga att majoriteten alltid tänker mest rätt, det är bara att konstatera att folk tycker o tänker annorlunda. Acceptera det.
Fundera istället på hur du ska agera. Hur blir din relation till "din" son om du gör en stor sak av det här, och kanske t.o.m. saboterar relationen för honom? Det kanske skulle få en stor påverkan på din relation till honom. Tänk igenom det här riktigt noga innan du agerar är mitt råd.
Nej, det är de inte. Det finns inga biologiska band mellan dem och det finns inget som helst fel i att de blir tillsammans.
Du skapar släktband i huvudet som inte existerar. Om din mamma och din partners pappa helt plötsligt skulle få ihop det, skulle du då lämna din partner eftersom ni helt plötsligt "är syskon"?
Nej, det är de inte. Det finns inga biologiska band mellan dem och det finns inget som helst fel i att de blir tillsammans.
Du skapar släktband i huvudet som inte existerar. Om din mamma och din partners pappa helt plötsligt skulle få ihop det, skulle du då lämna din partner eftersom ni helt plötsligt "är syskon"?
Jag tror egentligen du tänder lite på tanken men skäms av att det är lite tabu.
Hört den här:
? :D
När vi ändå är inne på tabun, det här scenariot med att en dotter får barn med sin far då.
Det har bevisligen skett någon gång i historien.