Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

Vad anser ni om detta?

Fiona M skrev 2017-01-13 01:12:11 följande:

Jag har läst men fattar inte.

1) de är inte släkt

2) de har inte växt upp som släkt

Igen, vad är problemet.

jag är släkt med henne

Jag har vuxit upp med hennes pappa
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (C) skrev 2017-01-13 01:17:57 följande:

För mig handlar det faktiskt väldigt lite om genetik utan mer om ifall man har vuxit upp tillsammans eller ej. Jag förstår att TS känner att kusinbarnet är en mycket nära släkting till henne eftersom hon och kusinen var nära under uppväxten, men för barnen är det ju inte så. De var två tonåriga främlingar som träffades och blev kära.

Ja visst är det så, det är helt riktigt!

Ska jag dra det steget längre?

När vi växte upp, hade flickans pappa och hans bröder jättemkt problem med alkohol och droger. Detta är idag ett avslutat kapitel. Men det sitter fortfarande kvar i mig, och visst alla förtjänar flera chanser. Och det har han fått av mig och alla andra kusinerna!

MEN, här är ytterligare en sak, utan att prata om släktskap en sak som stör mig. Ja det stör bara mig och ingen annan jag vet detta också.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Bindni skrev 2017-01-13 01:18:47 följande:

Jag hade tyckt det var jättekonstigt om min kusins styvson dejtade min dotter. Är väldigt nära mina kusiner, de är nästan som syskon för mig.

Om något går fel, vems parti ska du då ta liksom?

Tack snälla för din kommentar, det finns hopp för mänskligheten ?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 01:19:57 följande:

1) äntligen är vi överens!

2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.

3) nej nej nej, om de är genetiskt släkt med varandra.

Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...

Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.

Men jag som bonusmamma som inte tänker på DNA utan , en pojk = min pojk. Min riktiga pojk = min pojk.

Hur jag än vrider och vänder på detta så är som du skriver de.. inte moraliskt korrekt!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 01:19:57 följande:

1) äntligen är vi överens!

2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.

3) nej nej nej, om de är genetiskt släkt med varandra.

Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...

Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.

Att göra skillnad på barn och barn, är för mig helt fel. Han är min familj också!

Det är precis lika fel om det är min mans barn som sätter på kusinens barn eller om det är mitt eget !
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fiona M skrev 2017-01-13 01:21:11 följande:

Du är släkt med henne men sonen är det inte...

Och så nära är ni ju inte nu om du inte ens träffat barnet på 9 år.

Nej precis, korrekt. Men jag ser ingen skillnad på mannens barn eller våra gemensamma.

Samma regler, samma rutiner, samma allt..

Barnens kusiner - alla barnens kusiner.

Får man välja vilka kusiner man har menar du?

Nej i vårat hushåll utgör vi alla en familj. Våra gemensamma barns kusiner, är också min mans son kusiner, enkelt.

Jag säger inte att vi är "så nära" , jag säger att vi är uppvuxna tillsammans. Jag säger även stt vi träffas en hel del på sommaren, på olika aktiviteter!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Queennr1 skrev 2017-01-13 01:35:26 följande:

Förstår inte problemet helt ärligt..

Det är inget problem, det är bara jag som tycker att det inte är rätt!! Man dejtar inte släktingar

( DNA eller inte man gör inte det, en släkting är en släkting! )
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (C) skrev 2017-01-13 01:39:15 följande:

TS, jag tycker det verkar som att du överför din och din kusins relation på era barn. Om du och din kusin hade blivit ett par så hade det varit knepigt. Men detta är två unga människor som har haft så lite med varandra att göra under uppväxten att en av dem inte ens är medveten om släktskapet. Hur kan det vara omoraliskt att de fattar tycke för varandra och tillåter sig att leva ut sina känslor?

För att de är släkt. Punkt.
  • Anonym (Bonusmamma)

Hade det varit ok att ha sex med en kusin, bara för att man inte har vuxit upp tillsammans menar ni?

Eller är det bara ett kusinbarn som är ok ?

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (K) skrev 2017-01-13 01:46:26 följande:

De är inte på riktigt släkt med varandra i och med att han inte är din biologiska son.

Om så hade varit fallet hade jag förstått din upprördhet.

Jag gör ingen skillnad på gemensamma barn eller mannens pojke. De är i våran familj, alla är släktingar. Delad dna eller ej.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (K) skrev 2017-01-13 01:49:37 följande:

Nej,det hade det inte varit, anser jag.

Nu är det dock inte det som din tråd egentligen handlar om.

Nej, men jag försöker få er att tycka något om en situation, och jag får överdriva den för att ni ska tänka steget längre än,

- Åh puppylove, va gulligt! Du är inte hans mamma bry dig inte om det.

Pojken har en riktig mamma, men vet ni vad. Hon bryr sig inte pm något pojken gör, eller inte gör. Jag skulle kunna säga att hon är en riktig idiot, men det är ett helt annat samtalsämne igen.

Men 14åringar idag har sex, du kanske inte visste det..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (C) skrev 2017-01-13 01:39:15 följande:

TS, jag tycker det verkar som att du överför din och din kusins relation på era barn. Om du och din kusin hade blivit ett par så hade det varit knepigt. Men detta är två unga människor som har haft så lite med varandra att göra under uppväxten att en av dem inte ens är medveten om släktskapet. Hur kan det vara omoraliskt att de fattar tycke för varandra och tillåter sig att leva ut sina känslor?

Du tycker inte att flickan har rätt att veta då? Att pojken som faktist vet, borde av kanske ren respekt ha berättat detta för flickan? Så Hon också fick ta en ställning. Kanske tom hade varit så att hennes föräldrar (min kusin) hade haft en åsikt om detta.

Jag har inte tagit upp detta med min kusin eller flickans mamma. Men jag ska berätta för flickan att hennes pappa är min kusin om ingen annan gör det!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fiona M skrev 2017-01-13 01:58:20 följande:

Att de har sex är en helt annan fråga.

Är det vad du är orolig för?

Nej, inte ett dugg. Men det är ofrånkomligt.

Det är hela situationen, pojken är en ingift släkting.
  • Anonym (Bonusmamma)

Dom är med andra ord sysslingar.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 02:20:42 följande:

Ts,

Din man, "din" son, 90% av folket i tråden " tar dig inte på allvar" (som du själv skriver i din trådstart). Jag tror att du fått en ganska klar bild över hur folk resonerar, och det är ett hyggligt statistiskt underlag. De flesta ser det inte som ett stort problem helt enkelt. Du ser ett stort problem "med hela situationen".

Du kommer inte att ändra din ståndpunkt, och jag är mycket tveksam till om du kommer få nån annan (t.ex. din man) att byta åsikt i frågan.

Om jag vore dig, skulle jag börja försöka förlika mig med tanken på att omvärlden inte tänker på samma sätt som du. Vem som har "rätt" eller fel får man aldrig något klart svar på när det rör den här typen av frågor. Det går knappast att säga att majoriteten alltid tänker mest rätt, det är bara att konstatera att folk tycker o tänker annorlunda. Acceptera det.

Fundera istället på hur du ska agera. Hur blir din relation till "din" son om du gör en stor sak av det här, och kanske t.o.m. saboterar relationen för honom? Det kanske skulle få en stor påverkan på din relation till honom. Tänk igenom det här riktigt noga innan du agerar är mitt råd.

Tack för ett genomtänkt svar.

Pappan delar min åsikt , men med tanke på det jag kommer skriva här under gör han inte en större grej av detta, han heller.

Jag skulle aldrig sabotera för honom, men jag anser fortfarande att pga respekt att han bör berätta detta för henne, så hon också får ta en ställning. Flickvänner byts av på löpande linor för tillfället, så egentligen är det inget större problem. Nästa vecka är det en ny tjej.

Jag var mest nyfiken på att se vad folk "i allmänhet tycker" och jag står fast vid min åsikt. Trodde dock inte att alla skulle ta så "lätt" på detta.
  • Anonym (Bonusmamma)
    John22 skrev 2017-01-13 09:43:17 följande:

Nej, det är de inte. Det finns inga biologiska band mellan dem och det finns inget som helst fel i att de blir tillsammans.

Du skapar släktband i huvudet som inte existerar. Om din mamma och din partners pappa helt plötsligt skulle få ihop det, skulle du då lämna din partner eftersom ni helt plötsligt "är syskon"?

Haha skulle det hända skulle det inte finnas någon jag kallade för min partner.

Och hur skulle det kunna bli en syster menar du, möjligtvis att han skulle vara min bonuspappa, ja precis.

Löjlig jämförelse.
  • Anonym (Bonusmamma)
    John22 skrev 2017-01-13 09:43:17 följande:

Nej, det är de inte. Det finns inga biologiska band mellan dem och det finns inget som helst fel i att de blir tillsammans.

Du skapar släktband i huvudet som inte existerar. Om din mamma och din partners pappa helt plötsligt skulle få ihop det, skulle du då lämna din partner eftersom ni helt plötsligt "är syskon"?

Ser nu att jag läste fel i din tråd.

Att min mamma och min svärfar blev ett par menar du alltså. Det är en bisarr idé, eftersom att du har väldig dålig koll på läget..

Men ok vi låssas det.

Ja, det skulle jag kalla honom, men mest på skoj. Men detta skulle aldrig hända. Ingen i våra familjer skulle sätta oss i en sådan situation

Skulle min mamma träffat en annan man som då skulle blivit mot bonuspappa, hade jag aldrig aldrig aldrig blivit tillsammans men mannens söner, nej. För då är man en familj. Jag bryr mig inte om det är DNA eller ej. Familjen först.
  • Anonym (Bonusmamma)
    i-o skrev 2017-01-13 12:22:53 följande:

Jag tror egentligen du tänder lite på tanken men skäms av att det är lite tabu.

Hört den här: 

? :D

Tänder på vilken tanke?
  • Anonym (Bonusmamma)
    i-o skrev 2017-01-13 13:30:19 följande:

När vi ändå är inne på tabun, det här scenariot med att en dotter får barn med sin far då.

Det har bevisligen skett någon gång i historien.

Jag hen bekant, vars mamma även är hennes syster.

Kanske därför jag tycker att detta är extra fel?
Svar på tråden Vad anser ni om detta?