• Anonym (Anna)

Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn

Vi bor några mil utanför en större stad och eftersom både jag och min man pluggade i den staden och vet hur svårt det kan vara med bostäder så ställde vi oss i bostadskö när barnen föddes och började bospara.

Nu är barnen vuxna och sökte in till olika utbildningar och som på beställning så dök en lägenhet upp och vi behövde förstås inte fundera länge på om vi ville ha den eller ej. Nu har våra barn flyttat in och påbörjat sina utbildningar.

Nu till själva problemet; folk i vår omgivning är inte glada över att vi fixat lägenhet till våra barn.  Det kommer kommentarer om lyxliv, att vi skämmer bort barnen, att det är orättvist att våra barn fått lägenhet när deras barn inte fått studentrum, att deras barn kan flytta in till mina barn och bo där gratis, att vi är elaka och snåla som inte berättat detta tidigare så de också kunnat ställa sig i kö etc

Min man skiter i vad folk säger, men själv blir jag faktiskt ledsen över att höra sånt från folk jag trodde var mina vänner :(

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn
  • Anonym (Undrar)

En fråga bara... Måste man inte stå i kö i barnets namn om barnet ska bo där? Och det jan man väl inte göra förrän de är 18? Eller hur fungerar det?

• viseversa

Jag hade bett dom hålla truten. Inte ert problem. Min mamma gjorde detsamma. Hon ställde mig i kö i SKB när jag föddes(34år nu) Jag bor i Sthlm och har fått 4 första hands kontrakt innanför tullarna tack vare henne. Medan många av mina vänner får bo i andra eller tredje hand hela livet. Bara bra att man tänker längre. Att dom inte gjort det för sina barn är inget du ska lida för eller få skit för.

• Duckan

(Undrar), korrekt, i den allmänna bostadskön är det 18-årsgräns. Dock vet jag inte hur det fungerar med att köa direkt hos en värd.
    Det är värt att kollas upp.

• LFF
    Duckan skrev 2017-01-13 10:49:18 följande:

(Undrar), korrekt, i den allmänna bostadskön är det 18-årsgräns. Dock vet jag inte hur det fungerar med att köa direkt hos en värd.
    Det är värt att kollas upp.

Inte helt korrekt. Det beror på det kommunala bolagets regler. I vår kommun är det 16 som är gränsen. Men i Stockholm är det 18 (vilket är förståeligt med tanke på den galna bostadssituationen där). 
  • Kasperina

För mig är det självklart att man som förälder ser till att ställa dem i bostadskö om man vet att det är svårt att få bostad.
    Mina barn är 4 resp 8 och står i bostadskö sen tre år tillbaks, 8-åringens farmor har dessutom ett bosparande som kommer att överlåtas till honom när det är dags.
    De står även i kö till alla populära skolor (mellan och högstadie) i stan , och har gjort sen de föddes. Det är ingen lyx, det handlar om planering och att ge sina barn så stor valmöjlighet som möjligt. Nu är det så här vårt samhälle ser ut, och då är det vår uppgift som föräldrar att hjälpa barnen att klara av det så gott vi kan.

Nästa gång någon frågar varför ni fixat lägenhet åt barnen, vänd på frågan.
    "Vi ställde barnen i bostadskö i god tid eftersom vi vet att det är svårt att få bostad, varför gjorde inte ni det åt era barn?" 

• viseversa
    LFF skrev 2017-01-13 10:52:59 följande:
    Inte helt korrekt. Det beror på det kommunala bolagets regler. I vår kommun är det 16 som är gränsen. Men i Stockholm är det 18 (vilket är förståeligt med tanke på den galna bostadssituationen där). 
    Fel finns fler bostadsköer i Sthlm. Den jag står i (skb) är det en fördel att ställa sina barn redan när dom är nyfödda och fått ett persnr
  • Kasperina
    LFF skrev 2017-01-13 10:52:59 följande:
    I Stockholm kan man ställa barn i kö hos SKB. Man kan även köa hos HSB och sedan överföra sin kötid till barnet när det fyllt 18.
    Själv står jag även i den allmänna bostadskön för jag vill ha valmöjligheter när jag går i pension om 20 år.
    Planering - inget konstigt alls.
  • Duckan

LFF, misstag, menade att skriva att det gällde Stockholm.
    Vår värd har ex ingen intern kö utan de ger sina ev lgh till allmänna bostadskön.

Kan jag ställa mitt barn i kö till ex SKB utan att ha de som värd?

• Kasperina
    Duckan skrev 2017-01-13 10:57:59 följande:

LFF, misstag, menade att skriva att det gällde Stockholm.
    Vår värd har ex ingen intern kö utan de ger sina ev lgh till allmänna bostadskön.

Kan jag ställa mitt barn i kö till ex SKB utan att ha de som värd?

Ja, det är bara att ansöka: www.skb.org
Svar på tråden Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn