• Anonym (Anna)

Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn

Vi bor några mil utanför en större stad och eftersom både jag och min man pluggade i den staden och vet hur svårt det kan vara med bostäder så ställde vi oss i bostadskö när barnen föddes och började bospara.

Nu är barnen vuxna och sökte in till olika utbildningar och som på beställning så dök en lägenhet upp och vi behövde förstås inte fundera länge på om vi ville ha den eller ej. Nu har våra barn flyttat in och påbörjat sina utbildningar.

Nu till själva problemet; folk i vår omgivning är inte glada över att vi fixat lägenhet till våra barn.  Det kommer kommentarer om lyxliv, att vi skämmer bort barnen, att det är orättvist att våra barn fått lägenhet när deras barn inte fått studentrum, att deras barn kan flytta in till mina barn och bo där gratis, att vi är elaka och snåla som inte berättat detta tidigare så de också kunnat ställa sig i kö etc

Min man skiter i vad folk säger, men själv blir jag faktiskt ledsen över att höra sånt från folk jag trodde var mina vänner :(

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn
  • Anonym (xx)

Jag hade förklarat för dem att de betedde sig som ogina småungar och att jag inte uppskattade sådana människor i min närhet. Sen hade jag valt att inte umgås med dem under en period. Sådana människor tar alldeles för mycket energi!

• enmamma

Avundsjuka,
    att hjälpa sina barn till fortsatta studier är inte fel.

• Anonym (nejdå)

Det är väl knappast ert ansvar att tala om för andra vuxna människor att man kan ställa sig i en bostadskö? Är de så korkade så att det inte förstår det ändå, kan man undra hur de klarar av sina liv.

Sen kan man väl ha synpunkter på bortskämda barn men det behöver de ju inte vara bara för att ni ordnat bostaden åt dem. 

• Anonym (skit i't)

Äh, skit i dom! Dom hade gjort samma sak om dom kunnat, klart som fasen att man vill hjälpa sina barn så mycket man kan. Det svider säkert att se en bekant kunna göra så mycket mer än en själv och vill då få det till att vara något dåligt så att de själva ska må bättre.

Era barn lär väl köpa egna lägenheter så småningom, att de har fått en lite lättare start i vuxenlivet är inget som är negativt.

• LFF

Om  man inte bott under en sten de senaste 20 åren så vet man om att det är bostadsbrist i så gott som alla städer där det finns en högskola samt de flesta andra större städer och därmed så sätter man barnen i bostadskö så snart det är möjligt helt enkelt. Så dina vänner får skylla sig själva över att de inte gjort som er för sina egna barn.

Varför ska deras barn bo gratis i era barns lägenhet? Då får väl de vara inneboende och betala (och vips kanske era barn bor gratis ;) )!

Så, gör som din man och strunta i dem. Eller så frågar du hur de kunnat missa bostadsbristen de senaste 20 åren och därmed inte sett om sitt bo. Misstaget ligger på DEM, inte på dig!

• Duckan

De hade samma möjlighet att ställa sig i kö som ni.
    Jag har för avsikt att göra detsamma för min dotter. Tyvärr får man inte stå i bostadskön i Stockholm förrän man är 18 år så det lär inte vara till så stor hjälp ändå.

• FuckGoggleAskMe

Säg till dom att du tycker det är synd att dom låter avundsjuka och att det faktiskt gör dig lite ledsen.

• Anonym (.)

Umgås inte med avundsjuka energitjuvar, TS.

Vi gör samma sak. Har stått i kö i de större städerna i 10 år, och ungarna är fortfarande små. Tanken är att de lätt ska få lägenhet när de pluggar, oavsett var det blir.

• elyse

Sådär gör ju alla i lite större städer om de har möjlighet. Min tvååring har redan ett bosparande i HSB.

• Stårschan

Är det verkligen er de är arga på, eller är de förbannade över att samhället har urartat så att det är praktiskt taget omöjligt för unga människor att få tag på boende utan att föräldrarna går in och hjälper till? För DET gör mig fly förbannad.

Svar på tråden Våra vänner tycker inte om att vi fixat lägenhet till våra barn