• klyban

Sluta med Tramadol: tips

Harvester skrev 2017-01-14 12:07:38 följande:
    Oj, vilka doser! Har tagit 50 mg först x3 och sista tiden x1 pga diskbråck. Upplever att jag får abstinens på kvällen (tar en varje morgon innan jobbet) med huvudvärk, lite kallsvettig och mår allmänt dåligt. Skulle ni säga att det är abstinenssymptom?
    Har inte tagit ngn idag och mår redan bättre, dock har jag ganska ordentligt ont i ryggen men orkar inte må sådär varenda kväll :( Jobbigt läge..
    Fick gnäll från min läkare när jag ville ha förlängt recept sist, hur har ni lyckats få recept för såna mastodontdoser?

300mg dagligen är en rätt vanlig dos för lite värre smärta.
    Ska man ha mer, så får man vara kreativ.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 08:47:08 följande:
    Hej!
    Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

Om du blir påhoppad så bara ignorera, det finns alltid folk som inte har empati.
    Och tror en alvedon hjälper mot allt.

Hur många kapslar har du på Tisdag?
    Så vi vet vad vi har att arbeta med.
    Utan att veta nått, så bör du arbeta så du minskar dosen sist inför tramadolen du tar inför sömnen.
    Då det är nästan det värsta delen av dygnet och då AT känns tydligast, antagligen för man inte är upptagen med annat.

Har du ingen som helst hjälp med barnen?
    Det går givetvis ändå, men det är enklare och viktigare att ta hand om sig själ just vid ett sådant här tillfälle.

• klyban

Du kan minska till 1+0+2 direkt, och skulle det bli väldigt jobbigt på dagen, så kan du ta en då.
    Finns massor av kombinationer du kan köra, saken är att du inte ska vibrera under dagen.

Kapslar får och dela, bara hälla upp 2-4 högar(beroende på hur mycket du ska minska) och skölja ned med vatten, de smakar lite illa men inte så det inte går.

Om du får din man hjälpa dig till 100%, så sluta 24-48h innan, men först trappat ned en del.
    Med 200st tramadol, så bör du med enkelhet hinna ha slutat med tramadolen innan dessa tar slut.
    Men risken är att du blir bekväm och inte tar de sista steget/stegen.
    Du kommer få AT, men bra mildare än en cold turkey AT.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 17:15:56 följande:
    Tack klyban!
    Bra tips- ska följa dem. Då kör jag bara morgon och kväll alltså. Bra att veta att man kan ta ut pulvret, det är ju en stor hjälp!

Jag vet att jag har mycket tabletter kvar- det är dock allt för jag har rivit mitt magiska recept (som det gick att ra ut på hur många gånger som helst) i bitar ????????. Bra början.
    Jag kommer också växla upp träningen ännu mer, framöver lär det bli mycket löpning.... Har hört att det är en bra hjälp.
    Tack alla som tipsar, det är både jätteanvändbart och känns lite som pepp också! Skönt även att inte behöva skämmas.

Du får se hur du reagerar och vart du ska trappa ned för må bäst.
    Men rådet att du ska spara att ta bort kvällsdosen innan läggdax som sist, är svårt och tumma på.
    För om man får AT på natten, så kommer man bara ändå sparka sig trött men inte till sömns, och sova är viktigt.

Och ställ in dig på att det kommer vara jobbigt, för det kommer det, dock inte så jobbigt som på cold turkey.
    Sysselsätta sig kommer hjälpa, men det kan bli jobbigt med att sköta vissa saker stundtals.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 19:49:25 följande:
    Tack Michakaj! Jag är på resande fot med mina barn (små) så vågar inte ändra min dos förrns vi är hemma igen- därav start på tisdag.
    Är lite inne på att be min man ha tabletterna och dosera åt mig när han är hemma. Så att risken att jag mår för dåligt och tar fler än tänkt försvinner.

'Stöd': Men då kan jag peppa dig med! Jag önskar dig verkligen lycka till. Oxycontin har jag tagit efter en stor operation jag genomgick, tog nog i en vecka. Kändes starka. Fast jag blev inte 'uppåt' av dem som jag blir med Tradolan. Hur långt har du kommit i nedtrappningen?

Det är klokt.

Om man blir väldigt lös i magen, så kan man köra loperamid några dagar.
    Min erfarenhet är 2½år med tramadol när ryggen var kass, sen har jag skov med smärta all ifrån nån timme till 3 månader.
    Märkt att vid ca 6-8 veckor med dessa mediciner, så börjar ett fysiskt beroende manifestera sig.

Så för de som har ont, så kan det vara smart och göra ett upphålle på typ en vecka var 6:e vecka, så hamnar man inte i så djupa beroenden.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 19:49:25 följande:
    Tack Michakaj! Jag är på resande fot med mina barn (små) så vågar inte ändra min dos förrns vi är hemma igen- därav start på tisdag.
    Är lite inne på att be min man ha tabletterna och dosera åt mig när han är hemma. Så att risken att jag mår för dåligt och tar fler än tänkt försvinner.

'Stöd': Men då kan jag peppa dig med! Jag önskar dig verkligen lycka till. Oxycontin har jag tagit efter en stor operation jag genomgick, tog nog i en vecka. Kändes starka. Fast jag blev inte 'uppåt' av dem som jag blir med Tradolan. Hur långt har du kommit i nedtrappningen?

Det är säkert för tramadolens ssri-liknande effekt.
    Märkt att man oftare ger oxy nu i vården.

Vet inte om det är så himla bright faktiskt, då det är just denna medicin i USA som skapar MASSOR av heroinister.
    Så många att man kalla det en epidemi, som tydligen drabbar alla samhällsklasser lika hårt.
    Och de får tunga missbrukare av en sort man inte sett innan.

• klyban
    Anonym (ev. stöd) skrev 2017-01-14 20:44:22 följande:

Det var visst lite värre då vi p.g.a. känsligt ämne har gått in som anonyma.
    Du kan komma med förslag, jag kommer inte på något, när du känner för att skriva. Skulle du börja på måndag?

Tisdag var det, då hon var på resande fot.
    Med nedtrappning så kommer väl det ett litet tag innan det blir påtagligt med AT.

• klyban
    Anonym (ev. stöd) skrev 2017-01-14 20:44:22 följande:

Det var visst lite värre då vi p.g.a. känsligt ämne har gått in som anonyma.
    Du kan komma med förslag, jag kommer inte på något, när du känner för att skriva. Skulle du börja på måndag?

Glömde säga jag också är gärna till hands och stöttar.

Det kan vara rätt skrämmande första gången att få bort det beroende man får av dessa mediciner.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-17 17:06:27 följande:
    Heeeej!
    Kom hem sent igårkväll och har ägnat förmiddagen idag åt att försöka hitta min tråd.. Hur hittar man sina inlägg om de inte blivit kommenterade på ett tag?

Hursomhelst, jag har bett Familjeliv ändra mitt ID (just nu är det mitt riktiga namn) till något mindre igenkänligt. Då behöver jag inte göra anonyma inlägg och kan skicka PM. Är ny på familjeliv så hade lite dålig koll. Har inte fått svar från Familjeliv än.

Hursomhelst: Detta är den första dagen på resan mot ett pillerfritt liv! Att gå från 3-400 mg Tradolan (Tramadol)/dag (6-8 tabletter).
    Idag började jag dagen med en, och tog en till kl 15. Har ännu inte känt av abstinens men som jag förstår dröjer den lite. Får se hur jag mår imorgon. Planen är att ta 2 vid sovdags. Och sannolikt en på natten, förväntar mig att nätterna blir jobbiga.

För övrigt skrev 'stöd' att oavsett nedtrappningen så kommer det jobbigaste när man nollat. Även om man är nere i 25 mg 1-2 ggr/dag blir det tufft. Har hört det från flera. Intressant att det är så, undra varför? Vissa säger att nedtrappning 400-300-200-100 kan gå relativt smärtfritt, men just den sista biten är tung. Om man går efter rådet 10% per vecka så kommer det alltså ta 10 veckor innan jag får uppleva nollningens härligheter... (jag hoppas dock på närmare 5 veckor, passar bättre för då har jag en ledig vecka inför nollningen).

Igårkväll gjorde jag en riktig klassiker. Som en bantare som på måndagen ska börja banta och på söndagskvällen äter 10 kanelbullar så blev min kvällsdos igår 5 tabletter... Mycket moget. Jaja. Igår var igår och idag är idag. Och nu har jag passerat starten i alla fall.

Heja heja till er som kämpar mot något beroende, vad det än är!!

Hehe, hitta din tråd kan väl inte varit svårt ;)
    FL har inga funktioner som gör man kan kolla gamla inlägg.
    Du kanske ska starta nytt konto och fortsätta med det kontot.
    Om nu inte detta är emot reglerna, så ta reda på det föst.
    Sen är ju det bara att du använder detta konto och kopplar ihop det med det nya, genom posta på bägge först.

Jag tror inte du ska behöva ta någon tab mitt på natten, inte om du tar de sista 2 innan läggdax.
    Låter inte nödvändigt i mina öron i alla fall, men och andra sidan så vet man inte med säkerhet.
    Mannen har du informerat om att du ska sluta?
    För du kan bli lite sur lättare nu, och rätt seg emellanåt.

Sen har inte detta sagts, men man ska inte se ned på beroende, många vill detta och man återser detta för ofta i dessa trådar.
    Det är nog därför en del vill inte posta och fråga, för rädslan att folk kommer i horder och minsann ska berätta hur dum du är.
    Sanningen är att man blir beroende på massor av mediciner, men bara för det inte går att ha kul med dessa(säger inte att du har detta nu, men då att det går) så är det ett beroende man inte hacka på.
    Och som jag sagt ett par ggr innan och det är att man den dos man sist tar bort är den inför kvällen.
    Och när du närmar dig att den ska bort, så kanske du ska göra detta så du kan ha någon hjälp i hemmet.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips