• Fiinast1

    Gravid med autism syndrom

    Hej! Jag väntar mitt första barn i sommar jag har en diagnos inom autism och har därför rätt till lss osv nu förlorar jag mitt boende 2andra hands kontrakt som jag egentligen skulle haft 2 år till pga av att hyresvärden väljer att sälja så nu står jag utan boende om 1 månad vad har jag för rättigheter? Och vad kan jag få hjälp med av socialen/lss

    Onödiga kommentarer anmäls!

  • Svar på tråden Gravid med autism syndrom
  • Snuttis2

    Hej

    Har du ett eget kontrakt eller ett lss beslut om bostad med särskild service ?

    I vilket fall om du har något form av lss beslut skulle jag kontakta din ansvariga handläggare. Du borde ha en kopia av lss beslutet med kontaktuppgifter på. De har skyldighet att hjälpa dig om du har ett boende beslut o annars borde du kunna diskutera din situation o se om det finns någon annan insats som kan bli aktuell nu när du väntar barn ! Jag jobbar själv med vuxna som bor på särskilt boende o har varit med om att flera väntat barn. Då har det blivit en särskild utredning för att säkerställa att du som förälder har förutsättningar att ge ditt barn en bra uppväxt. Skulle du ha svårt utifrån nuvarande situation men att du bedöms klara det med lite extra stöd behöva så finns det extra insatser som handläggaren kan bevilja dig !!

  • Fiinast1

    Hej! Jag har aktivitetsersättning och haft lss tidigare fick dock ingen hjälp med bostad så skaffade 2ahands kontrakt själv nu måste jag flytta som sagt om 1 månad min mamma tänker gå till kommunen och kräva hjälp då jag har rätt till lss insatser som boende osv men är orolig att dom inte kommer göra nånting igen fast nu är det ju annorlunda kmr ju ha ett barn? så vad är mina rättigheter egentligen?

  • Olika behov olika stöd

    Vänd dig till ditt socialkontor. Det finns olika former av stöd man kan ansöka om när man behöver stöd i vardagen lite beroende på hur ditt behov ser ut.

    Att du har en diagnos innebär inte automatiskt att du har rätt till insatser, däremot har du rätt att ansöka om insatser och kan bli beviljad utifrån ditt behov av stöd utifrån LSS. Vissa kanske behöver hjälp och stöd i sin vardag, andra kanske klarar detta på egen hand. Kanske behöver man bara stöttning för att skriva ett schema för veckans städning eller matlagning eller så krävs mer än så i form av personlig assistans för hjälp med personlig hygien etc. Det går därför inte att säga vad du har rätt till utifrån att du har en diagnos. Behovet ser olika ut och därför också stödet hos kommunen.

    Vad gäller boende så ser det väldigt olika ut beroende på i vilken kommun du bor i. Vissa kommuner kan hjälpa dig med boende till exempel genom att hänvisa dig till ett härbärge medan andra kommuner kanske kan hjälpa ordna en bostad till dig på lägenhetshotell eller liknande. Socialtjänsten är däremot ingen bostadsförmedling. LSS ger dig inte rätt till bostad, eventuellt kan en stödperson hjälpa dig att söka bostad men inte ge dig ett kontrakt om du förstår hur jag menar.

    Eftersom du är gravid kan det däremot vara så att du kan få boendeinsatser för att värna om barnets bästa boendesituation.

    Det är alltså svårt att ge dig ett bra svar förutom att du ska ringa till ditt socialkontor och prata med dem för att se vilka stödinsatser du kan ansöka om. Lycka till och grattis till bebisen!

  • viseversa

    Tyvärr har inte soc eller säkert inte lss lägenheter som står tomma. Du får nog bo inneboende hos någon och söka annan lägenhet.

  • Olmahumba

    Svar till er som skrivit!

    1. Har man någon diagnos som omfattar lss så har man rättigheter! Dom måste ordna särskilt anpassad bostad och stöd och gör dom inte det kan du anmäla och överklaga tills du får din rättighet dessutom är det ett barn det handlar om nu socialen/lss har skyldighet att ge er bästa förutsättningen ligg på som blodiglar och ge er inte skaffa ett personligt ombud som ligger på mer. Kan dom ge ut lgh hit och dit till flyktingar och asylsökande så ska dom F*** se till så att folk med handikapp ska få bostad blir så förbannad på er som svarar drygt med att soc inte är någon bostadsförmedling och att hon ska söka bostad på annat håll hon har autism vet ni vad det är eller? Kommunen och lss har enligt lag skyldighet att hjälpa!

    Stå på dig!

  • viseversa
    Olmahumba skrev 2017-01-14 19:36:06 följande:

    Svar till er som skrivit!

    1. Har man någon diagnos som omfattar lss så har man rättigheter! Dom måste ordna särskilt anpassad bostad och stöd och gör dom inte det kan du anmäla och överklaga tills du får din rättighet dessutom är det ett barn det handlar om nu socialen/lss har skyldighet att ge er bästa förutsättningen ligg på som blodiglar och ge er inte skaffa ett personligt ombud som ligger på mer. Kan dom ge ut lgh hit och dit till flyktingar och asylsökande så ska dom F*** se till så att folk med handikapp ska få bostad blir så förbannad på er som svarar drygt med att soc inte är någon bostadsförmedling och att hon ska söka bostad på annat håll hon har autism vet ni vad det är eller? Kommunen och lss har enligt lag skyldighet att hjälpa!

    Stå på dig!


    Okej men visst man kan ju alltid slänga ut någon på gatan och ge ts den lägenheten. På många ställen finns det inga tomma lägenheter.
  • Olika b ehov olika stöd

    Olmahumba: jag skrev att socialtjänsten inte är en bostadsförmedling för att det är sant. Flyktingar har inte med saken att göra. Att ett barn kommer till världen som bostadslös är däremot en annan femma. Barns rättigheter är starka i Sverige och socialtjänsten har att följa barnets bästa. De kommer därför utreda hur barnet ska få tak över huvudet, villket skulle kunna vara en anledning för ts att få hjälp med sin bostadssituation.

    Och nej, bara för att man har en diagnos har man inte en automatisk rätt till en bostad som ts bland annat behöver hjälp med.

    LSSinsatser är individstyrda och socialtjänsten ska utgå ifrån individens behov vilket utreds vid ansökan. LSS har ju som syfte att personer med funktionsnedsättning ska kunna leva så självständigt som möjligt. Därför skrev jag att ts har möjlighet att söka om insatser utifrån dennes behov. Det finns ju exempelvis särskilda boenden som har stödlägenheter med personal för personer som behöver det som någon skrev innan. Autism kan se väldigt olika ut och därför kan man inte generalisera och dra en slutsats utan att utreda vilket behov som finns. Vissa behöver mycket hjälp i vardagen medan andra klarar mycket själva!

    Ts: Du kanske har möjlighet att bo hos en släkting eller inneboende hos någon? Hur som helst så tycker jag att du ska prata med din hemkommun och se hur de kan hjälpa dig! Jag tror att du (eller barnet egentligen) är prioriterad med hänsyn till att du har ett barn på väg. Barnet har ju ett behov av bo i en trygg miljö och barnets bästa i ditt fall är ju definitivt inte att bo på gatan. Ta hand om dig!

Svar på tråden Gravid med autism syndrom