• linnéa001

Vaken på natten i flera timmar eller vaknar supertidigt

Min dotter har varit vaken sedan kvart i fem (somnade runt 20 igår). Igår vaknade hon halv sex och i förrgår kvart i sex. Hon har sovit ca 9 timmar per natt de senaste nätterna och en timme eller inget alls på dagen. Förra  veckan vaknade hon mitt i natten och var vaken mellan två och tre timmar innan hon somnade om. Förra veckan var hon sjuk och vaknade av hosta men den är nästan helt borta nu. Annars vaknar hon av att hon är kissnödig och så vill hon gå upp. Blir skitsur och börjar skrika och gråta när man säger att det är natt och att vi ska sova mer. Vad 17 gör man? 

Vissa dagar har hon varit så trött runt lunch men hon vägrar sova. Somnar dock i vagnen om man går ut men eftersom jag själv varit trött och det har varit kallt har jag inte varit så sugen på promenad. 

Hon är två år och fyra månader. Torr dagtid sedan i somras och sedan början av januari har hon börjat vakna av att hon behöver kissa på natten så nattblöjan har jag plockat bort. Vi slutade med napp runt nyår och det var jobbigt tre kvällar men sedan gick det bra. 

Det har alltså varit så här sedan nyår. Vet inte om det har med nappen att göra. Vi är trötta båda två och min sambo har varit bortrest en del, därför är det mest jag som fått dessa hemska nätter. 

• Svar på tråden Vaken på natten i flera timmar eller vaknar supertidigt
  • Alexi

Vår dotter var vaken flera timmar på nätterna runt två år och när vi kraftigt minskade dagvilan så försvann problemet.

Har hon slutat sova helt på dagen?

• linnéa001
    Alexi skrev 2017-01-16 08:00:44 följande:
    Vår dotter var vaken flera timmar på nätterna runt två år och när vi kraftigt minskade dagvilan så försvann problemet.

Har hon slutat sova helt på dagen?
    Nja, vissa dagar sover hon inte alls på dagen. Förra veckan sov hon inte på dagen men då var hon ju sjuk. Veckan innan sov hon inte på dagen och det var då problemet började. Sover hon inte på dagen är hon skittrött vid fyra, fem men det känns som ett mellanläge just nu. Jag hoppas att det blir bättre denna vecka nu när hon ska tillbaka till förskolan. Tack för svar!

Problemet är att hon inte vill somna om när hon vaknar, hon är så arg. 
  • Ellie

Är hon hungrig när hon vaknar tidigt på morgonen? Vår snart 2-åring får ibland en flaska ersättning vid 5-tiden och sover då 2 timmar till. Vaknar hon vid 6 går vi upp.

• linnéa001
    Ellie skrev 2017-01-16 22:03:57 följande:
    Är hon hungrig när hon vaknar tidigt på morgonen? Vår snart 2-åring får ibland en flaska ersättning vid 5-tiden och sover då 2 timmar till. Vaknar hon vid 6 går vi upp.
    Nej, jag tror inte det. Igår vaknade hon som sagt kvart i fem. Vi gick upp och kissade och sedan tillbaka till sängen. Kvart i sex ville hon gå upp. Problemet är att hon vaknar när hon är kissnödig och sedan vill hon inte sova. Blir så arg när man säger att det är natt och att vi ska sova mer. 
  • Fru Ve

Kan du inte ta upp henne och låta henne kissa då du själv lägger dig på kvällen? Då kanske hon inte blir kissnödig lika tidigt på morgonen.

• linnéa001
    Fru Ve skrev 2017-01-18 10:07:45 följande:
    Kan du inte ta upp henne och låta henne kissa då du själv lägger dig på kvällen? Då kanske hon inte blir kissnödig lika tidigt på morgonen.
    Jo, det fungerar nog. Har gjort det några gånger och då sover hon längre. Det var bara det att sambon inte tyckte att vi skulle störa henne så jag slutade med det (började när han var bortrest). Idag fick han dock bekräftat av förskolepersonalen att det var en bra metod så nu ska det nog ordna sig. 
Svar på tråden Vaken på natten i flera timmar eller vaknar supertidigt