• Äldre 16 Jan 13:33
    21044 visningar
    52 svar
    52
    21044

    Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot

    Till hösten kommer mina 9-åriga enäggstvillingar att börja i en ny skola (åk 4). Den nya skolan kan inte garantera att båda barnen (flickor) kommer i samma klass, vilket skulle vara en förändring från nuvarande situation. 

    Jag tycker att det känns lite läskigt att dela på dem i olika klasser utifrån att de haft mycket trygghet i att ha varandra i samma klass. Samtidigt förstår jag vikten av att de får bli egna,självständiga individer. 

    Jag skulle gärna ta del av erfarenheter från andra tvillingföräldrar, där tvillingarna gått i olika klasser. Hur har detta påverkat deras relation? Vad har ni sett för fördelar respektive nackdelar? 

  • Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot
  • Äldre 16 Jan 14:11
    #1

    Har ingen erfarenhet, men har tvillingar som börjar skolan till hösten och vill gärna se hur andra svarar

  • Äldre 16 Jan 14:43
    #2

    Det kan ju vara en bra erfarenhet för dem då de får vara självständiga.

  • Äldre 16 Jan 15:54
    #3

    Jag och min syster sattes i olika klasser i åk2 tror jag, det bästa beslutet min mamma och pappa gjort. Jag var den som fick byta klass dvs, jag var den som skulle få "jobbigast" och skaffa nya vänner osv. Men att under den tiden inte "sitta ihop" med min syster och kunna utvecklas till en egen person har gjort så mycket för oss. Nu var vi rätt lika så var redan lite jobbigt för oss att vara samma person för lärarna många gånger och kompisar som gick till ena, när den inte ville leka gick den till andra för vi var ändå likadana. Så det bästa beslutet tog faktiskt mamma och pappa när dom beslutade sig för att splittra på oss. Jag blev en egen person min syster också. Självklart har vi haft vissa gemensamma vänner i uppväxten men är rätt skönt när man kommer upp i tonåren och hade ett eget liv!

  • Äldre 16 Jan 19:36
    #4
    klariis skrev 2017-01-16 15:54:14 följande:

    Jag och min syster sattes i olika klasser i åk2 tror jag, det bästa beslutet min mamma och pappa gjort. Jag var den som fick byta klass dvs, jag var den som skulle få "jobbigast" och skaffa nya vänner osv. Men att under den tiden inte "sitta ihop" med min syster och kunna utvecklas till en egen person har gjort så mycket för oss. Nu var vi rätt lika så var redan lite jobbigt för oss att vara samma person för lärarna många gånger och kompisar som gick till ena, när den inte ville leka gick den till andra för vi var ändå likadana. Så det bästa beslutet tog faktiskt mamma och pappa när dom beslutade sig för att splittra på oss. Jag blev en egen person min syster också. Självklart har vi haft vissa gemensamma vänner i uppväxten men är rätt skönt när man kommer upp i tonåren och hade ett eget liv!


    Hade du tyckt detsamma om ni inte hade varit väldigt lika och tagits för en och samma person?
    Jag har tvåäggstvillingar som börjar skolan till hösten. De är inte lika varandra, varken till utseende eller personlighet. Vi har också varit medvetet noga med att de ska bemötas som olika individer. Idag är det inte många som ser dem som "tvillingar", men det har kommit funderingar på att sära på dem ändå. "Bara för att". Jag som förälder ser en trygghet med att de går tillsammans. De leker inte med varandra varje dag, har olika egna kompisar och har inget problem med att inte vara tillsammans på dagarna. Men om något annat barn ger sig på den ena, så kommer den andra till försvar på en gång. Och det är det som känns som en trygghet för mig.
    Diskussionen kom redan när de började på förskolan, enbart för att de var tvillingar. Med den utgångspunkten, hade du tyckt att det hade varit bra att separerats?
  • Äldre 16 Jan 19:41
    #5

    Syrran delade på sina tvillingar redan andra året på dagis. De är individer. Det stärkte dom båda. Flickan blev självständigare och pojken tvingades lära sig kommunicera. Han pratar dåligt och syrran har alltid översatt åt honom.
    Det har aldrig varit några problem, de har setts ute på lekplatsen men leker knappt då. De har ju olika kompisar.

  • Äldre 16 Jan 19:42
    #6
    FruNyfiken skrev 2017-01-16 19:36:13 följande:
    Hade du tyckt detsamma om ni inte hade varit väldigt lika och tagits för en och samma person?
    Jag har tvåäggstvillingar som börjar skolan till hösten. De är inte lika varandra, varken till utseende eller personlighet. Vi har också varit medvetet noga med att de ska bemötas som olika individer. Idag är det inte många som ser dem som "tvillingar", men det har kommit funderingar på att sära på dem ändå. "Bara för att". Jag som förälder ser en trygghet med att de går tillsammans. De leker inte med varandra varje dag, har olika egna kompisar och har inget problem med att inte vara tillsammans på dagarna. Men om något annat barn ger sig på den ena, så kommer den andra till försvar på en gång. Och det är det som känns som en trygghet för mig.
    Diskussionen kom redan när de började på förskolan, enbart för att de var tvillingar. Med den utgångspunkten, hade du tyckt att det hade varit bra att separerats?
    Det är väl bättre att de lär sig att stå upp för sig själva?? Den andra tvillingen kommer inte alltid vara där. Blir väldigt jobbigt om de söker till olika gymnasieskolor sen, och aldrig har klarat sig utan varandra, aldrig varit ensamma.
  • Äldre 16 Jan 20:33
    #7
    FruNyfiken skrev 2017-01-16 19:36:13 följande:

    Hade du tyckt detsamma om ni inte hade varit väldigt lika och tagits för en och samma person?

    Jag har tvåäggstvillingar som börjar skolan till hösten. De är inte lika varandra, varken till utseende eller personlighet. Vi har också varit medvetet noga med att de ska bemötas som olika individer. Idag är det inte många som ser dem som "tvillingar", men det har kommit funderingar på att sära på dem ändå. "Bara för att". Jag som förälder ser en trygghet med att de går tillsammans. De leker inte med varandra varje dag, har olika egna kompisar och har inget problem med att inte vara tillsammans på dagarna. Men om något annat barn ger sig på den ena, så kommer den andra till försvar på en gång. Och det är det som känns som en trygghet för mig.

    Diskussionen kom redan när de började på förskolan, enbart för att de var tvillingar. Med den utgångspunkten, hade du tyckt att det hade varit bra att separerats?


    Jag tror vi utvecklades mer som personer genom att inte känna att vi alltid hade varandra som vi hade haft hela förskolan. Självklart är det en trygghet att alltid ha varandra, men tror många (inte alla) mår bra av att inte alltid ha en stöttepelare bredvid. Var sällan vi lekte med samma kompisar på förskolan i samma lekar, även om alla vi lekte med kände oss båda. Går man i samma skola träffas man i korridorerna osv. Så skulle man behöva stöd eller pepp fanns hon inte långt borta.

    Kanske är en trygghet för en förälder att ha dom i samma klass, men om de inte umgås, har samma kompisar eller liknande ser jag ingen anledning att dom skulle gå i samma klass. Förr eller senare tror jag att dom kanske skulle ge det förslaget själva om de ändå inte umgås eller "sitter ihop", då kan det vara rätt skönt att ha ett "eget" liv.

    Kan ni inte prata med dom hur de känner? Detta är mest deras beslut och hur dom känner. Visst självklart är det en trygghet som förälder, men tror det mer skjälper än hjälper i vissa fall. MEN ni känner dom bäst och vilka personer dom är. Jag kan bara svara på frågan utifrån mig och min syster.
  • Äldre 16 Jan 20:40
    #8

    Om något av barnen skulle må bättre av att vara på egen hand så är det läge att sära på dem. Finns det inga problem så finns det ingen anledning att låta dem gå i olika klasser.

  • modsey
    Äldre 16 Jan 20:56
    #9

    Jag håller med ovan. Finns det ett behov av att dela dem för deras skull så dela.

    Om inte säger jag nej.

    jag har jättesvårt att förstå hur man vill dela på en unik situation som ett tvillingskap är. Se det som en styrka istället för ett problem

    Jag har strider för att inte dela på våra utan de går i samma sen dagis. Vänner till mig som är tvillingar säger samma sak; dela dem inte !

  • Äldre 16 Jan 23:15
    #10
    nevermind skrev 2017-01-16 19:42:41 följande:
    Det är väl bättre att de lär sig att stå upp för sig själva?? Den andra tvillingen kommer inte alltid vara där. Blir väldigt jobbigt om de söker till olika gymnasieskolor sen, och aldrig har klarat sig utan varandra, aldrig varit ensamma.
    Så dubtycker alltså att de ska säras "bara för att de är tvillingar"?
Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot