CL1 skrev 2017-01-17 14:40:36 följande:
Jag är uppväxt i en övre del av medelklassen, men med föräldrar från arbetarklassen som jobbat sig upp (eget företag, etc etc). Stort hus, 2 bilar, golf, skidåkning etc etc.
Väldigt stöttande föräldrar när det kom till utbildning (jag har inte pluggat vidare, min syster har), de pushade för skidsporten (både jag och min syster har tävlat i alpin utförsåkning i många år).
Jag tror jag har fått intalat att jag kan göra vad jag vill, så det har jag gjort och är i en chefsposition på ett stort svenskt företag utan att ha någon form av utbildning (förutom en yrkesinriktad gymnasieutbildning), hade mina föräldrar inte låtit mig göra vad jag ville i mitt gymnasieval och efter gymnasiet så hade jag kanske inte vågat göra det jag gjort i livet och inte haft den arbetslivs/livserfarenhet som gjort att jag kan ha det jobb jag har idag utan någon egentligen utbildning.
Lite svävande svar kanske.
Vad menar du med över del av medelklassen? Enligt mig är ni en arbetarfamilj med pengar. Övre medelklass är läkare, proffesorer, advokater osv.