Inlägg från: Anonym (o) |Visa alla inlägg
  • Anonym (o)

Överklass/medleklass uppfostran

Alexi skrev 2017-01-17 16:30:00 följande:

Jag har aldrig funderat på OM jag ska plugga vidare, bara vad. Det var liksom självklart. Det vill jag förmedla till mina barn, att högskola/universitet är en del av skolan bara. Man bara får välja mer fritt efter intresse.

Jag är också uppvuxen med föräldrar som gillar skna jobb, som har tagit mycket ansvar på arbetet, utvecklats och utmanats. Det vill jag också ha.

Och om barnet faktiskt VILL jobba som svetsare eller något annat som inte kräver längre utbildning då? Jag tycker det är väldigt synd att det så ofta tas för givet att studera vidare är något bra, som alla borde göra. Det är sällan man hör om den sociala snedrekryteringen som sker i andra änden av spektret.
  • Anonym (o)
    GavinGadget skrev 2017-01-18 12:32:28 följande:
    Få barn vet nog vad de vill och har knappast någon insikt i vad olika yrken innebär. Jag visste inte ens att mitt eget yrke fanns fortfarande efter tre år på universitetet. Ändrade dessutom målbild ett antal gånger men de flesta jag känner har inte ens haft en målbild för sitt yrkesliv som barn/ungdomar/unga vuxna.
    Precis, just därför tycker jag att det är viktigt att inte tvinga på barnen att man ska plugga för pluggandets skull. Det kanske inte var så personen menade, men det var så det lät. Det beror förstås på hur man är som person också, men för MIN del var det i alla fall dåligt, och ledde till att jag tog en examen inom något jag absolut inte vill jobba inom...
Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran