Överklass/medleklass uppfostran
Det är en väldigt stor fråga och jag tror inte jag kan sammanfatta den forskning jag läst i ämnet, eller det jag själv studerat i frågan. Som någon tidigare nämnt handlar det mycket om att högre utbildade föräldrar pratar och blandar sig i sina barn skolgång från en väldigt tidig ålder. De föräldrarna har koll på läxor, lär sig vilka dagar engelskaglosorna ska sitta och pratar om varför man måste kunna multiplikation. Det blir alltså mycket mindre risk att eleven ska bli borttappad i skolarbetet. Förebilder är självklart också bidragande men i slutändan blir barnens skolresultat mer avgörande än deras framtidsdrömmar. Idag tänker de flesta ungdomar att man SKA gå högskola, man BORDE läsa natur och att traditionella arbetaryrken är dåliga, men barnen från arbetarklassen har skolmisslyckanden bakom sig och söker sig till det som anses dåligt för att de matchar självbilden. På ett viss är barn från högutbildade föräldrar mest begränsade då de aldrig har ett annat valalternativ än typ Natur och SAM medan barnen från lågutbildade hem tittar på både yrkesprogram och högskoleförberedande, yrkesprogram för de har lärt sig att se dåliga går där (såna som dem) oc högskoleförberedande för att det är det man borde gå. Svårt att vända men tydligt är det att erfarenheter av skolmisslyckanden från ung ålder påverkar stort.