Inlägg från: GavinGadget |Visa alla inlägg
  • GavinGadget

Överklass/medleklass uppfostran

Anonym (o) skrev 2017-01-17 20:56:34 följande:

Och om barnet faktiskt VILL jobba som svetsare eller något annat som inte kräver längre utbildning då? Jag tycker det är väldigt synd att det så ofta tas för givet att studera vidare är något bra, som alla borde göra. Det är sällan man hör om den sociala snedrekryteringen som sker i andra änden av spektret.

Få barn vet nog vad de vill och har knappast någon insikt i vad olika yrken innebär. Jag visste inte ens att mitt eget yrke fanns fortfarande efter tre år på universitetet. Ändrade dessutom målbild ett antal gånger men de flesta jag känner har inte ens haft en målbild för sitt yrkesliv som barn/ungdomar/unga vuxna.
  • GavinGadget
    Anonym (Zxc) skrev 2017-01-17 20:53:05 följande:

Sedan kan man aldrig komma ifrån var man kommer ifrån. Är man uppväxt i en arbetarfamilj kommer man alltid vara arbetarklass, oavsett vilken titel man har på visitkortet.

Så klassresor förutom genom giftermål är ett påhitt?

Det kräver mer än ekonomi men jag skulle ändå hävda att det är fullt möjligt. Om än sällsynt.
  • GavinGadget
    Anonym (o) skrev 2017-01-19 14:37:03 följande:

Precis, just därför tycker jag att det är viktigt att inte tvinga på barnen att man ska plugga för pluggandets skull. Det kanske inte var så personen menade, men det var så det lät. Det beror förstås på hur man är som person också, men för MIN del var det i alla fall dåligt, och ledde till att jag tog en examen inom något jag absolut inte vill jobba inom...

Har man något man hellre vill göra som att starta eget eller arbeta med något som inte går att plugga till kan det väl vara dumt att tvinga dem att studera. Men annars skulle jag råda mina barn att plugga för pluggandets skull och se till att få ett vettigt jobb när de är klara. Såklart något som ger arbete och inte Gerry potter-kurser eller annat trams.

Man måste tänka lite realistiskt, alla blir inte fotbollsproffs, och läser man då civilingenjör till exempel har man många valmöjligheter som utexaminerad. Men att flippa burgare och fundera på vad man vill göra kommer jag inte råda mina barn till.
Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran