Inlägg från: testosteron |Visa alla inlägg
  • testosteron

Överklass/medleklass uppfostran

Båda mina föräldrar är lärare (ena sedan rektor) och bidrog till att jag alltid sett lärande som något roligt och utvecklande som man ägnar sig åt hela livet - både i skolan och utanför skolan. De lärde mig läsa innan jag ens börjat skolan, gav mig engelska glosor på sommarlovet innan engelskundervisningen börjat, uppmuntrade mig att se på nyheter, naturprogram och Hjärnkontoret, tog med mig ut och tittade på stjärnbilder och norrsken, lärde mig fåglarnas namn och läten, köpte böcker och spel åt mig om matematik, naturkunskap, språk, länder... Kort sagt har de alltid uppmuntrat nyfikenhet och sökandet efter kunskap, och jag tyckte skolan var en barnlek.

Tyvärr lade de all fokus på lärande och pratade aldrig om vikten av jobb eller ekonomi, och jag gick in i vuxenlivet med en väldigt naiv syn på dessa saker och har fått kämpa mycket med det (valde utbildning för att "det låter kul" utan nån direkt tanke på vad det skulle leda till). Jag är första barnet och mina föräldrar insåg nog sitt misstag efter mig för de har pratat betydligt mer allvar med mina yngre syskon, förberett dem bättre på övergången utbildning-jobb och rent allmänt varit lite mer verklighetsförankrade.

Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran