Inlägg från: Anonym (Ffdhjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ffdhjd)

    Överklass/medleklass uppfostran

    När jag läste litteraturvetenskap såg jag forskning om att akademiker läser mycket mer barnböcker för sina barn, vilket naturligtvis visar barnen att läsning är viktigt. Men de läste också annorlunda.

    Arbetarföräldrarna läste och barnet satt tyst. Akademiker ställde frågor om varför barnet trodde nallen var ledsen, vad barnet trodde skulle hända sedan osv vilket tränade i barnet i skolans förhållningssätt till böcker, att det handlar om att reflektera över läsning och att barnet inte förväntas vara passivt under läsningen . På så sätt hade akademikerbarn ett försprång redan när skolan startade.

    Barnen märkte detta och eftersom det är roligt att göra sådant man är bra på blev akademikerbarnen sporrade att lägga ner tid på skolan, och försprånget bara växte.

Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran