• Polly1

Barnvagnar med fasta hjul

Vi har börjat titta efter barnvagn och har som många andra upptäckt vilken djungel det är :P

Vi är inne på en vagn med fasta hjul och

vagnarna vi för tillfället fastnat för är Emmaljunga mondial och Emmaljunga city cross. Vill gärna veta för och nackdelar med dessa och även förslag på andra vagnar/märken med fasta hjul :)

• Svar på tråden Barnvagnar med fasta hjul
  • ebe91
    Polly1 skrev 2017-01-17 20:32:45 följande:

Vi har börjat titta efter barnvagn och har som många andra upptäckt vilken djungel det är :P

Vi är inne på en vagn med fasta hjul och

vagnarna vi för tillfället fastnat för är Emmaljunga mondial och Emmaljunga city cross. Vill gärna veta för och nackdelar med dessa och även förslag på andra vagnar/märken med fasta hjul :)

Vi har en emmaljunga edge duo combi med classic crome leather-chassit (samma chassi finns till mondial) och är supernöjda! Haft den i två år och används nu åt barn nr 2.

Fördelarna jag ser är:
    - ordentligt chassi som klarar tuffare terräng
    - bra gung i vagnen
    - går att lasta mycket och rätt tungt i varukorgen
    - rullar lätt, aldrig haft punka

Nackdelar:
    - väger ganska mycket
    - då korgen är en metallkorg sprätter det upp endel på sakerna man har i varukorgen om det är blött ute (vi har gjort en iläggskorg i fuskskinn för att skydda)
    - som med alla vagnar med fasta hjul så är den inte jättesmidig att gå i affärer med

Vi har även en brio smile och en bugaboo donkey (syskonvagn) så jämför med dom.
  • rox

Vi har en Brio Happy, den passar in på både för- och nackdelar enligt ebe91:s lista ovan på Emmaljunga förutom att Brios varukorg är klädd i avtagbart och tvättbart material som gör att saker ligger någorlunda skyddat där. Vi har haft vagnen sedan feb -13 till två barn och tycker om vagnen så mycket att vi inte vill göra oss av med den riktigt ännu trots att vi skulle kunna klara oss utan den. Happy tillverkas inte längre sedan Britax köpte upp Brio men det finns en hel del beg i bra skick.

• Trippelmamma76

Får man fråga varför ni vill ha fasta hjul? Själv skulle jag aldrig välja det eftersom vagnen blir så mycket tyngre att köra/svänga.

• Dumbledore
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-17 22:44:22 följande:

Får man fråga varför ni vill ha fasta hjul? Själv skulle jag aldrig välja det eftersom vagnen blir så mycket tyngre att köra/svänga.

Går man mycket i skogen och grusvägar är det inte optimalt med swivelchassi. Eller om man går med hund, drar den lite så åker vagnen snett.

Vi hade en Brio Happy först, kändes smidigare än CityCross. Sen bytte vi vagnar lite fram och tillbaka och fick tag i en CityCross. Tung att köra i butiker såklart, och ganska tung att lyfta, men stadig, bra gung, och rymlig.
  • Trippelmamma76

Jo, men hjulen är väl ändå låsbara? Är det inte bara att låsa dem när man går i terräng?

Dumbledore skrev 2017-01-17 22:48:51 följande:

Går man mycket i skogen och grusvägar är det inte optimalt med swivelchassi. Eller om man går med hund, drar den lite så åker vagnen snett.

Vi hade en Brio Happy först, kändes smidigare än CityCross. Sen bytte vi vagnar lite fram och tillbaka och fick tag i en CityCross. Tung att köra i butiker såklart, och ganska tung att lyfta, men stadig, bra gung, och rymlig.

• Dumbledore
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-17 22:54:32 följande:

Jo, men hjulen är väl ändå låsbara? Är det inte bara att låsa dem när man går i terräng?

Jo det kan man göra. Men många vagnar med swivelhjul har mindre hjul fram, och de sitter nästan alltid lite längre in på chassit än vad fasta hjul gör. Det kan kännas lite skevt när man är i skogen, att inte ha hjulen i varje hörn.
  • rox

En vagn med fasta hjul går rakt fram tills man väljer att göra något annat, en vagn med svängbara drar åt ett håll så fort det är någon ojämnhet i marken.

De vagnar med svängbara är inte optimalt konstruerade för att köra i låst läge varpå en sån vagn är tung att häva. Brio Happy med fasta hjul är konstruerad att häva och därför väldigt lätt att köra och svänga med. Jag har haft min för joggingturer också. Knäledschassi underlättar häveffekten också tycker jag.

Sen är det ju en smaksak utseendemässigt också för många, finaste vagnarna är ju dem med fyra fasta tycker iallafall jag.

• Trippelmamma76

Ok, man får avgöra utifrån hur mycket man kommer gå i skog och mark då. Vi har haft Emmaljunga och, bugaboo med svängbara hjul och trivts med det. Även en sulky med fasta hjul som jag inte orkat köra samt en sulky med svängbara. [

Däremot skulle jag aldrig köpa en vagn med små hjul. De funkar i stort sett bara på asfalt tycker jag.

=77320308][quote-nick]rox skrev 2017-01-18 07:24:47 följande:[/quote-nick]En vagn med fasta hjul går rakt fram tills man väljer att göra något annat, en vagn med svängbara drar åt ett håll så fort det är någon ojämnhet i marken.

De vagnar med svängbara är inte optimalt konstruerade för att köra i låst läge varpå en sån vagn är tung att häva. Brio Happy med fasta hjul är konstruerad att häva och därför väldigt lätt att köra och svänga med. Jag har haft min för joggingturer också. Knäledschassi underlättar häveffekten också tycker jag.

Sen är det ju en smaksak utseendemässigt också för många, finaste vagnarna är ju dem med fyra fasta tycker iallafall jag.[/quote]

• ebe91

Tycker redan att på en vanlig gräsmatta är det stor skillnad mellan fasta hjul och swivelhjul. Skulle jag bara ha en vagn skulle jag ta en med fasta, då jag hellre har en stadig och stabil vagn (om än mer svårstyrd men absolut inte omöjlig) än en inte lika stabil men som är lättare att svänga med. Lägger man bara lite vikt på handtaget lyfts ju framhjulen upp och då är det ju lätt att svänga, den får bara lite större svängradie.

• Polly1
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-17 22:44:22 följande:

Anledningen till att vi är inne på fasta hjul är att vi bor på landet och vart vi än går så blir det även grusväg, mer eller mindre ojämn. Så jämför man hur mycket vagnen kommer gå i terräng med affär så känns det ganska självklart för oss! Men det beror ju såklart mycket på hur man bor :)
Svar på tråden Barnvagnar med fasta hjul