Rs virus
Två månaders isolering kan låta jobbigt, men tro mig, du vill inte att ditt barn får RS. Det är en av de jävligaste sjukdomarna ett litet barn kan få, och det ger ofta följdsjukdomar som förkylningsastma (som också är hemskt för ett barn och det håller på år ut och år in).
Vilket är viktigast? Att du får vara social eller att ditt barn slipper RS? Du kan i och för sig inte skydda henne till 100 %, men öppna förskolan är närapå garanterad smitta. Nedan kan du se hur det gick för min son, alla blir inte lika sjuka, men man vet aldrig om RS blir "bara" en lite jobbigare förkylning eller livshotande:
Min pojke fick det under RS-epidemin 2012, och det innebar att jag bland annat fick uppleva hur det känns att hålla mitt barn när det slutar andas och blir grått och slappt som en död docka. Han klarade sig, men bara av ren tur, vi var redan på sjukhus eftersom vi tjatade om hans konstiga hosta. Vi låg inlagda i drygt två veckor följt av ytterligare två veckor hemsjukvård med sondmatning. Efter det var vi isolerade hemma i 2-3 månader eftersom han var infektionskänslig efter RS. Totalt 4 månader av sjukhus och isolering.
I flera månader efteråt hade jag svårt att sova, jag var rädd att han skulle sluta andas när jag sov. Ologiskt eftersom han ju hade tillfrisknat, men som sagt, grå docka i famnen, det satte spår.
Han har förkylningsastma sedan RS-smittan och växer dåligt på längden, kroppen orkar inte riktigt med astma och kortisoninhalationer.