• Fröken W

Rs virus

Hej!

Det skrivs och pratas, som ni säkert märkt, en hel del om säsongens rs virus och att det är en väldigt aggressiv sådan i år.

Jag är förstagångsmamma till en liten dotter på snart 4 månader. Självklart vill jag inte utsätta henne för några onödiga risker men samtidigt känner jag att vi inte kan isolera oss från omvärlden till mars-april som det rekommenderas.

Jag är ganska social och tycker att det är ganska jobbigt att "bara" vara hemma med dottern. Jag har varit en del på öppna förskolan, enbart för att jag ska få träffa och prata med andra vuxna. Men igår på Nyhetsmorgon så avrådde doktor Mikael från besök på öppna förskolan. Även bvc avråder detta. Sedan tidigare har de ju också avrått från besök till köpcentrum och dylikt.

Jag känner inga föräldralediga så det är ju ingen som är hemma dagtid som jag kan träffa.

Hur gör ni andra? Jag vill ju som sagt inte utsätta min dotter för onödiga risker men samtidigt så mår jag inte bra av att inte "få" träffa människor vilket i sin tur inte heller borde vara särskilt bra för dottern.

• Svar på tråden Rs virus
  • viseversa

Min son fyllde 4mån igår och vi är ute varje dag. Åker även buss och tunnelbana går på café och är ute på promenad.

• Dementoria

Din dotter blir ju större och starkare för varje dag som går och du behöver ju inte undvika öppna fsk för evigt. Kan du inte sätta upp en lapp om promenadsällskap på ÖF och BVC? Då får du träffa andra föräldralediga men slipper utsätta ditt barn för smittorisk.

Om 1-2 månader börjar RS-säsongen avta, din dotter är större. ÖF finns kvar!

• Anonym (Surochsund)

Gå på promenader, träffas utomhus, ta med fikakorg och varma kläder! Bjud hem friska personer utan förskolebarn, de måste inte hålla bebisen, det kan du göra. Gå och shoppa när pappan har bebisen.

• Anonym (MaR)

Jag är också väldigt orolig. Jag har en 5 veckors bebis och jag är orolig över att ta henne till bvc för folk tar med sig sina sjuka barn dit trots att man inte får. Plus att bvc ligger i samma byggnad som vc och man måste åka samma hiss som de med div infektioner för att komma till bvc planet. Jag kommer att "isolera" mig i hemmet med massa promenader osv till mars-april, även om det är tråkigt. Efter att ha läst andra personers erfarenhet med rs och bebis är inte en enda shoppingrunda/bussfärd/ÖF värt det.

• KazperLove

Vår dotter är 5 månader och vi är just nu också lite isolerade från omvärlden, tex om vi är ute och går och behöver handla går en av oss in och en väntar utanför med henne i vagnen. Vi går inte till öppna förskolan och har inte gjort det på ett tag nu. Och om någon vän vill komma hit måste han/hon vara helt frisk. Men eftersom jag inte har kunnat amma som tanken var så flaskmatar vi henne. Vilket gör att jag kan få komma iväg en stund om sambon är hemma med henne, om jag vill gå ut och fika med någon eller gå och shoppa tex. Likadant kan jag vara hemma med dottern om sambon vill komma iväg lite. (Fast han är ju även iväg till högskolan och pluggar om dagarna så han kommer ju ut ändå.) Det funkar bra för oss iallafall ????

• Undviker

Mitt första barn är 2 månader och jag anser som ni att det inte är värt att riskera sjukdom, efter att ha läst på om RS men även magsjukorna. Utöver att det är väldigt jobbigt medan de är sjuka så finns det ju också risker för att de även påverkas på lång sikt, infektioner i tidig ålder kan hämma tillväxt i längd eller i hjärnan och det är inte säkert att de hämtar igen det. Förstår inte de som utsätter sitt barn för de riskerna om man inte måste. Har man äldre barn så går det ju förstås inte att undvika.

Jag låter inte mitt barn träffa dagisbarn och träffar i övrigt endast friska personer. De måste tvätta sig innan de tar i mitt barn.

Visst är det trist och man blir lite isolerad men det finns ju Skype och det är ändå en extremt kort period av ens liv.

Var bor du TS? Jag bor på söder i Sthlm o går gärna på barnvagnspromenad!

• LaFontaine

Vi är försiktiga, men med måtta. Vi går och handlar alla tre ibland, men väljer tider när det inte är så mycket folk. Vi kan gå och fika också, men gör det hellre en förmiddag eller tidig eftermiddag istället för just vid lunch. Öppna förskolor och liknande hoppar vi, men det hade vi sannolikt gjort annars också då jag är rätt ointresserad. Förskolebarn träffar vi helst utomhus, men ibland gör vi det på hemmaplan. Då ska alla dock vara friska, både vuxna och barn.

Både pappan och jag har hunnit med varsin rejäl förkylning. Trots försiktighet smittade vi varandra, men inte henne. Ingen amning som skyddar här, så det känns ändå skönt att hon inte drar åt sig allt ändå.

• Anonym (J)

Då får du välja vad som är viktigast. Att du ska få träffa folk eller att dottern ska skyddas från rs.

• Anonym (För och emot)

Två månaders isolering kan låta jobbigt, men tro mig, du vill inte att ditt barn får RS. Det är en av de jävligaste sjukdomarna ett litet barn kan få, och det ger ofta följdsjukdomar som förkylningsastma (som också är hemskt för ett barn och det håller på år ut och år in).

Vilket är viktigast? Att du får vara social eller att ditt barn slipper RS? Du kan i och för sig inte skydda henne till 100 %, men öppna förskolan är närapå garanterad smitta. Nedan kan du se hur det gick för min son, alla blir inte lika sjuka, men man vet aldrig om RS blir "bara" en lite jobbigare förkylning eller livshotande:

Min pojke fick det under RS-epidemin 2012, och det innebar att jag bland annat fick uppleva hur det känns att hålla mitt barn när det slutar andas och blir grått och slappt som en död docka. Han klarade sig, men bara av ren tur, vi var redan på sjukhus eftersom vi tjatade om hans konstiga hosta. Vi låg inlagda i drygt två veckor följt av ytterligare två veckor hemsjukvård med sondmatning. Efter det var vi isolerade hemma i 2-3 månader eftersom han var infektionskänslig efter RS. Totalt 4 månader av sjukhus och isolering.

I flera månader efteråt hade jag svårt att sova, jag var rädd att han skulle sluta andas när jag sov. Ologiskt eftersom han ju hade tillfrisknat, men som sagt, grå docka i famnen, det satte spår.

Han har förkylningsastma sedan RS-smittan och växer dåligt på längden, kroppen orkar inte riktigt med astma och kortisoninhalationer.

• Mykoquis

Samma här Fröken W. Mitt barn är 4,5 månader och jag vill inte heller utsätta honom för sådana virus. Det är rätt svårt att veta hur man ska göra. Jag ville börja gå på öppna förskola men när man hör sånt om Rs virus vill man inte utsätta ens barn för risker. Jag läste om Rs på tidningen och blev osäker om att börja gå till öppna förskolan. Nu när du bekräftar detta efter att du såg på nyhetsmorgon blir jag säker på att jag avvaktar att gå dit. Synd att man blir väldigt isolerad men vill inte riskera :/

Svar på tråden Rs virus