Rs virus
Det här är ett skolboksexempel på anledningen till att framför allt småbarnsföräldrar ofta ler lite åt vänner som väntar första barnet och hävdar att ingenting i deras liv kommer att förändras...
Skämt åsido, rekommendationen att man ska hålla sig borta från folksamlingar är inget som ges för skojs skull, små barn som får RS kan bli jättesjuka och de kan dö. Om du bestämmer dig för att ditt sociala liv de närmaste två månaderna är viktigast, så kanske det går jättebra! Din dotter kanske inte blir smittad, eller blir smittad men inte särskilt sjuk. Men vad gör du om hon blir jättesjuk? Om hon blir så sjuk så att ni måste isolera er helt i ett halvår? Eller om hon dör? Det är en riskbedömning du och din man måste göra, ingen annan kan göra det åt er.
Jag gick sällan på ÖF eftersom tiderna inte passade mig. Däremot mötte jag upp ett gäng andra mammor när ÖF stängde och så gick vi tillsammans på långpromenad (2-3 timmar) i stort sett varje dag. Ibland hade vi med oss fika och satte oss någonstans ute och fikade. Om du inte har någon som du naturligt kan fråga kan du kanske sätta upp en lapp eller be någon ur personalen förmedla att du gärna tar en promenad och pratar lite.