Rs virus
Hur försiktig man kan vara beror även till stor del på hur ens familjekonstellation ser ut kan jag tycka. Är det första barnet så är det inga problem att isolera sig. Svårare när man har syskon hemma. Har tidigare skrivit en tråd om just detta, då jag är orolig för rs, har en tvåmånaders och en femåring. Har pratat mycket med BVC och tycker att jag har fått bra rådgivning därifrån.
Vi har landat i att vi håller femåringen hemma från förskolan (de senaste fyra veckorna och antagligen de kommande veckorna också minst). Detta är en utmaning i sig då femåringar har ett relativt stort behov av socialt umgänge med jämnåriga. Men det funkar någorlunda. Vi är mest hemma, tar promenader varje dag, leker mycket hemma osv.
Undviker folksamlingar, affärer (handlar mycket från nätet).
Vi åker buss, men inte i rusningstrafik och inte längre sträckor. Vi bjuder hem vänner och släkt, men förhör oss noga om att de är friska innan de kommer. Vi har vid ett par tillfällen haft andra barn här, men inte mindre barn i åldern 1-4 år. Imorgon får vi besök av femåringens bästa kompis med föräldrar ex. Ja det är en risk i sig, men jag vet att vi inte kan kontrollera allt som händer ändå. Och femåringen behöver träffa jämnårig åtminstone då och då.
Simskola får bebis också följa med på, då den är mitt på dagen och vi inte har någon annan som kan följa med. Detta tycker BVC är helt ok.
Man kan göra sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Men rent krasst så kan man ju aldrig vara säker. Man kan smittas på BVC ex, i hissen där man bor, i trappuppgången osv.