• sitra

slag mot huvudet

Är så ledsen att jag måste skriva av mig, min son på 9 månader är väldig trotsig och oförsiktig av sig. Han har seda han var 7 mån kunnat sitta men av säkerhets skäl har vi alltid lagt kudde bakom (som han tyvärr går ifrån eller drar bort). Men trots det har han fallit bakåt och ramlat och slagit i huvudet flera gånger.ALLTID på matta, dock ramlade han igår på trägolv och idag på linoleumgolv! Båda gångerna hade jag lagt kudde bakom men han hade gått ifrån de medann jag antingen vr i köket eller på toa en snabbis. Är det vanligt att småbarn slår sig i huvudet så ofta?? är så rädd att hans hjärna påverkas dåligt av fallen....hur snabbt kan man veta om eventuell hjärnskakning? Och när kan man "andas ut" och veta att allt gått bra även denna gång? Varje gång får jag en sådan ångest och blir så ledsen varje gång han gör sig illa att jag helst av allt  skrika och gråta rakt ut..

• Svar på tråden slag mot huvudet
  • nokitus

Högs troligen är det ingen fara....hjärnskaning tror jag man kan andas ut efter 6 timmar....håll koll så han inte spyr eller blir slö....ring doktor ifall du är jätteorolig. Men knappast är det någon fara.

• Alvina

Skaffa en sådan där "skummgummihjälm" till honom. Vet ej vad de heter.

• cosinus

Det låter som helt normala fall som ungar ofta gör en drös av i bebisålder.

Min ena ägnade en vecka åt att krypa, ställa sig upp, släppa och ramla raklång bakåt. Sen lärde han sig att hålla fast sig men så började han gå efter släta väggar och då var det kört en vecka igen för där fanns inget att hålla sig i.

En annan lärde sig krypa iväg och sätta sig upp utan att kunna sitta, så han ramlade bakåt från sittandes precis överallt i en vecka.

De ggr mina barn har fått hjärnskakning har de varit större och det har varit rätt uppenbart.

• frokenkorrekt

Det är väl en naturlig del av utvecklingen? Ungar slår sig och det ska trots allt ganska mkt till för att de ska få hjärnskakning. Att sätta hjälm på tror jag inte ett dugg på, då lär dom sig ju inte! Bättre du drar ett djupt andetag och inser att det är så här att ha småbarn, han lär slå sig många många många fler gånger utan att han tar nån skada alls. 

• sitra
    cosinus skrev 2017-01-19 21:37:31 följande:

Det låter som helt normala fall som ungar ofta gör en drös av i bebisålder.

Min ena ägnade en vecka åt att krypa, ställa sig upp, släppa och ramla raklång bakåt. Sen lärde han sig att hålla fast sig men så började han gå efter släta väggar och då var det kört en vecka igen för där fanns inget att hålla sig i.

En annan lärde sig krypa iväg och sätta sig upp utan att kunna sitta, så han ramlade bakåt från sittandes precis överallt i en vecka.

De ggr mina barn har fått hjärnskakning har de varit större och det har varit rätt uppenbart.

Kanske dum fråga men hur har det varit uppenbart vid hjärnskakning? Såg du det med en gång eller gick det timmr,dagar innan du insåg att det var hjärnskakning? 
  • i-o

Pupiller och reaktionen på ljus är en bra sak att hålla koll på vid misstanke om huvudtrauma.

• sitra

Tack för alla svar, förutom att ramla baklänges i sittande ställing brukar han titt som tätt slå sig på stolar och bord (fastän vi i princip har flyttat ut nästan alla möbler i ardagsrummet!) Sen så hissade en vän honom högt upp och insåg försent att han stod i dörrkarmen :( som sagt har han slagit i huvudet väldigt mycket och mammahjärtat brister varje gång :( Anade aldrig innan jag fick barn att vid varje fall så får huvudet ta smällen nästan alltid

• sitra
    i-o skrev 2017-01-19 23:18:22 följande:

Pupiller och reaktionen på ljus är en bra sak att hålla koll på vid misstanke om huvudtrauma.

om de drar sig samman vid ljus och vidgas i mörkt? har märkt att varje gång han har ramlat så är han väldigt grinig morgonen därpå och det tar en stund innan han öppnar ögonen...är det det du menar med reaktion på ljus? ursäkta dumma frågor..kan ej tänka klart :(
  • Kasperina

Min dotter började gå vid 9 månaders ålder och skulle ha varit gravt hjärnskadad om det inte vore så finurligt att de där små klarar oerhört mycket mer än man skulle kunna tro Hon hade ingen som helst koll på vare sig sig själv eller omgivningen och ramlade och slog i både ansikte och bakhuvud i stort sett varje dag.
    Första veckorna var vi inne på akuten var och varannan dag, men efter typ 7:e gången bad jag en läkare tala om vad jag skulle titta efter.
    Man ska åka in om:

* Barnet blöder. Då menar jag inte ett par droppar utan om det är så att man får hålla ngt mot såret en stund för att få stopp på det. Om det är i ansiktet ska man åka in även om det bara är lite blod.

* Barnet kräks eller mår illa

* Barnet är slött (de blir ofta trötta efter ett fall, men om de är trötta och helt ointresserade av omgivningen bör man kolla upp)

* Pupillerna har olika storlek (givet ljusförhållande!)

• i-o
    sitra skrev 2017-01-19 23:24:25 följande:
    om de drar sig samman vid ljus och vidgas i mörkt? har märkt att varje gång han har ramlat så är han väldigt grinig morgonen därpå och det tar en stund innan han öppnar ögonen...är det det du menar med reaktion på ljus? ursäkta dumma frågor..kan ej tänka klart :(
    Precis. Vid hjärnblödning t.ex. svarar inte alltid denna autonoma respons varpå pupillen inte kontraheras normalt vid belysning med t.ex. en ficklampa. 
  • sitra
    Dumbledore skrev 2017-01-20 00:52:44 följande:

Trist att du kallar din bebis för trotsig. :(

Du har rätt, dumt ordval! Älskar honom mer än livet, men just när jag skrev det där var jag i ett hemskt tillstånd med hjärtklappning, grät massor med sonen i famnen och skrev...visste knappt hur jag skrev. Men han är absolut inte trotsig...han är helt underbar och väldigt lugn. Ville nog förmedla att han envisas (bättre ord!) med att ta bort kudden (men han förstår ju inte varför jag lägger den där...tror säkert att det är en sort lek jag leker med honom när jag går med kudden efter..)
  • Dumbledore
    sitra skrev 2017-01-20 01:11:16 följande:

Du har rätt, dumt ordval! Älskar honom mer än livet, men just när jag skrev det där var jag i ett hemskt tillstånd med hjärtklappning, grät massor med sonen i famnen och skrev...visste knappt hur jag skrev. Men han är absolut inte trotsig...han är helt underbar och väldigt lugn. Ville nog förmedla att han envisas (bättre ord!) med att ta bort kudden (men han förstår ju inte varför jag lägger den där...tror säkert att det är en sort lek jag leker med honom när jag går med kudden efter..)

Envis är ett mycket bättre ord! :) Om du är orolig för hans huvud så köp en hjälm tills han är lite stadigare och fixar att sitta stadigt. Det skadar inte honom och du kan slappna av lite. :)
  • cosinus
    sitra skrev 2017-01-19 23:09:30 följande:
    Kanske dum fråga men hur har det varit uppenbart vid hjärnskakning? Såg du det med en gång eller gick det timmr,dagar innan du insåg att det var hjärnskakning? 
    En kompis dottern ramlade från en gungställning och mindes sen inte alls vad vi gjort precis innan (t ex att vi sett hästar 5 min före)

En grannes dotter ramlade och slog ut tänder och blev senare på kvällen illamående och började kräkas en hel del

Min son ramlade ur en stundsmatta (som hade skyddsnät men han lyckades ändå), var lite loj dag 2 men inte jättetydligt och efter några dagar fick han panikhuvudvärk och kräktes som en gris (då tog de en skiktröntgen). Han var dålig flera dagar efteråt.

Samma son gjorde illa sig på skolan och efter några timmar kunde han inte längre gå upprätt för han var så yr att han höll sig i väggarna.

1, 2 och 4 har bara behövt väckas någon extra gång på natten för att kolla att de reagerar och varit relativt ok dagen efter. 3e fallet som sagt tog ett rätt bra tag innan han var ok igen.
  • Stella was a diver

Mitt BVC säger att fall som inte är högre än själva barnet är långt aldrig är någon fara (om de inte träffar något på vägen och får någon allvarligare skada) så om han ramlar från sittade så är det lugnt. 

Svar på tråden slag mot huvudet