• Anonym (Polly)

Sluta med p-spruta, massa biverkningar

Hej! Sista sprutan jag tog var i oktober, har ingen plan på att ta en ny då jag läst så mycket hemskt om den här sprutan och börjat få mycket jobbiga biverkningar. Det har nu gått tre månader och fortfarande inte vanliga mensen. Jag har sådan otrolig mensvärk sedan 3 veckor tillbaka och undrar om det finns något man kan göra för att få ur detta ut kroppen snabbare? Något man kan äta? Dricka?

Vill bara att min kropp ska bli normal igen och kommer aldrig mer använda sådan här medel! 

Mina biverkningar är:

Huvudvärk
    Magsmärtor
    Viktuppgång
    Ingen sexlust
    Ömma bröst (läcker ut vätska med ur brösten)
    Hudutslag
    Ryggsmärtor
    Bensmärtor

• Svar på tråden Sluta med p-spruta, massa biverkningar
  • Långbenopluto

Det är bara att vänta på att hormonerna går ur kroppen. För mig tog det 17 månader innan kroppen blev normal igen.

• Anonym (Polly)

Det måste finnas något sätt! Får panik över att min kropp mår så dåligt och känner mig så dum att jag inte sökte på sprutan innan jag tog den. Nu är det hur mycket texter som helst varje dag om den som jag hittar med kvinnor som har problem. Usch vill bara gråta. Tack för svar!

• Anonym (Anlita)

Jag tyckte det lät så himla smidigt med p-spruta! Hade en kompis som var jättenöjd! Tyckte det funkade rätt bra. Tog den nog i 6 år totalt. Då sa en bm till mig att man inte skulle ta den i mer än 3 år...

Jag testade då med p-stav istället. Det tog två veckor från att jag satte in den tills att jag förvandlades till den mest gräsliga flickvän... arg, sur, helt oresonlig... pratade med min bm. Och hon sa håll ut, det kan ta ett tag tills kroppen vänjer sig. Efter tre månader utan ändring gick jag tillbaka igen, hon fortsatte säga att jag skulle ha tålamod, men då sa jag att tar vi inte ut den nu så behöver jag den inte för jag kommer inte att ha något förhållande kvar... tog ut den där och då.

Sen tog det 18 månader innan mensen kom tillbaka, men då hade jag ju ändå tagit sprutan rätt länge.

Senare har jag fått redan på att rådet att byta ut p-spruta mot p-stav var helt galet för det är samma hormoner i dom och de verkar på samma sätt, så gå inte den vägen är du snäll!

Lycka till!!!

• Linda2barnsmamma

Hej. Ja har en fråga om "efter" biverkningar. . Va 8 veckor sen jag skulle tagit sprutan.

Ja har alltid blivit gravid (båda gångerna) inom 8 veckor efter jag slutat så vet inget hur det är efter med biverkningar. .

Men mitt underliv verkar tagit stryk. Har provat svamp tablett(efter läkarens inrådan). Men ingen skillnad , testat och smörjt med allt möjligt. Men ingen skillnad. Ja har en irriterande känsla där nere som ja inte kan förklara... har nån av er haft det efter ni slutat och VAD kan ja göra ? Ingen klåda eller konstiga flytningar utan lite svag sveda ibland (vart vet ja inte heller) och en irritationskänsla i underlivet... urk..

• Anonym (Polly)
    Anonym (Anlita) skrev 2017-01-20 21:00:21 följande:

Jag tyckte det lät så himla smidigt med p-spruta! Hade en kompis som var jättenöjd! Tyckte det funkade rätt bra. Tog den nog i 6 år totalt. Då sa en bm till mig att man inte skulle ta den i mer än 3 år...

Jag testade då med p-stav istället. Det tog två veckor från att jag satte in den tills att jag förvandlades till den mest gräsliga flickvän... arg, sur, helt oresonlig... pratade med min bm. Och hon sa håll ut, det kan ta ett tag tills kroppen vänjer sig. Efter tre månader utan ändring gick jag tillbaka igen, hon fortsatte säga att jag skulle ha tålamod, men då sa jag att tar vi inte ut den nu så behöver jag den inte för jag kommer inte att ha något förhållande kvar... tog ut den där och då.

Sen tog det 18 månader innan mensen kom tillbaka, men då hade jag ju ändå tagit sprutan rätt länge.

Senare har jag fått redan på att rådet att byta ut p-spruta mot p-stav var helt galet för det är samma hormoner i dom och de verkar på samma sätt, så gå inte den vägen är du snäll!

Lycka till!!!

Hej! Tack för ditt råd men jag ska aldrig mer ta något! Jag har aldrig varit så rädd som nu för något i medicinskt syfte. Läste om en starkare tjej som inte kunde få barn efteråt och många som det tar flera år innan de kan få barn alls. Blir så rädd av allt :(
  • Anonym (Polly)
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-21 10:38:58 följande:

Hej. Ja har en fråga om "efter" biverkningar. . Va 8 veckor sen jag skulle tagit sprutan.

Ja har alltid blivit gravid (båda gångerna) inom 8 veckor efter jag slutat så vet inget hur det är efter med biverkningar. .

Men mitt underliv verkar tagit stryk. Har provat svamp tablett(efter läkarens inrådan). Men ingen skillnad , testat och smörjt med allt möjligt. Men ingen skillnad. Ja har en irriterande känsla där nere som ja inte kan förklara... har nån av er haft det efter ni slutat och VAD kan ja göra ? Ingen klåda eller konstiga flytningar utan lite svag sveda ibland (vart vet ja inte heller) och en irritationskänsla i underlivet... urk..

Jag har fått en sådan svidande känsla efter sex. Så där känner jag igen mig i efter biverkningarna!
  • Linda2barnsmamma

Men fy fan då.. haha. Läkaren rekommendera mig att ta en till fluconazol, då ja har sveda och vitt kornigt kladd ja måste ta bort på klitoris. Svårt att avgöra om det bara är torrt eller om det fortfarande är svamp. Ja fick aldrig konstaterat svamp första gången de hjälpte lite med tabletten så kanske va det ändå..

Ja e så trött på denna skiten , små svidande och irriterande. Usch

• Anonym (Hatar!)

Tog min första och definitivt sista i slutet av maj. Fick tillbaka mensen i slutet av december. Fick fruktansvärd acne som äntligen verkar ge sig. Däremot har jag fortfarande darrningar i händerna som jag fick nästan direkt efter att jag tagit sprutan. Och så har jag gått upp 10 kilo utan att jag ändrat nått, till o med ätit mindre. Önskar att jag aldrig tagit den.

• Anonym (Polly)
    Anonym (Hatar!) skrev 2017-01-21 21:39:13 följande:

Tog min första och definitivt sista i slutet av maj. Fick tillbaka mensen i slutet av december. Fick fruktansvärd acne som äntligen verkar ge sig. Däremot har jag fortfarande darrningar i händerna som jag fick nästan direkt efter att jag tagit sprutan. Och så har jag gått upp 10 kilo utan att jag ändrat nått, till o med ätit mindre. Önskar att jag aldrig tagit den.

Jag blir så rädd när jag läser det du skriver. Jag har gått upp i vikt förut av mediciner. Men denna har gjort det så svårt att gå ner i vikt på. Jag hoppas det vänder snart så jag tappar allt. Har gått upp 15kg av den vilket syns väldigt väl. Mår så dåligt..
  • Anonym (Hatar!)
    Anonym (Polly) skrev 2017-01-22 16:00:13 följande:

Jag blir så rädd när jag läser det du skriver. Jag har gått upp i vikt förut av mediciner. Men denna har gjort det så svårt att gå ner i vikt på. Jag hoppas det vänder snart så jag tappar allt. Har gått upp 15kg av den vilket syns väldigt väl. Mår så dåligt..

Jag förstår Dig! Viktuppgången är hemsk. Jag vill inte köpa nya kläder när jag ser ut såhär heller. Jag hade hopp att när mensen kom tillbaka skulle det bli bättre men än ingen större skillnad i nått. Kanske lite mindre darrningar.

Jag fick p-spruta för att min gyn sa att mina p piller kunde ge mig mer migrän (som jag lider hemskt av) men fick precis lika mycket migrän av p sprutan.
  • Anonym (Hatar!)
    Tofflans skrev 2017-01-20 12:03:36 följande:

Det är bara att vänta på att hormonerna går ur kroppen. För mig tog det 17 månader innan kroppen blev normal igen.

Hur lång tid tig det innan mensen kom tillbaka? Min kom efter 7 mån men känner fortfarande biverkningar av sprutan trots att jag fått tillbaka min mens
  • Anonym (Polly)

Nu har det gått en tid. Gyn ville inte hjälpa mig alls vilket kändes tungt. Ska ringa vårdcentralen imorgon då jag fått värre och värre huvudvärk nu för varje dag. Jag hade mensvärk i en månad tills jag började äta rosenrot. Läste att de kunde få kroppen i balans igen och känner att jag mår bättre av de men inte fått någon mens än. Hoppas sprutan går ut snabbt eller att man kan få något utskrivet. Hellre mensvärk än huvudvärk :(

• Linda2barnsmamma
    Anonym (Polly) skrev 2017-02-02 18:07:07 följande:

Nu har det gått en tid. Gyn ville inte hjälpa mig alls vilket kändes tungt. Ska ringa vårdcentralen imorgon då jag fått värre och värre huvudvärk nu för varje dag. Jag hade mensvärk i en månad tills jag började äta rosenrot. Läste att de kunde få kroppen i balans igen och känner att jag mår bättre av de men inte fått någon mens än. Hoppas sprutan går ut snabbt eller att man kan få något utskrivet. Hellre mensvärk än huvudvärk :(

Vad jobbigt det låter. Ja hoppas du får hjälp snart... idag är det 10 veckor sedan jag slutat med sprutan.

Mina besvär efter:

Torra och sköra slemhinnor i underlivet. Lite sveda.

Magont

Huvudvärk svagt molande varje dag

Fått tillbaka min ångest

Värk i lår och skinkor..

Har varit hos gyn och fått detta bekräftat. Finns inga bakterier eller uvi eller svamp eller nått som kan orsaka detta. Antagligen hormonell obalans som bara är att vänta ut...

1 vecka nu har ja haft bruna flytningar.. så kanske på g med kroppen...

Hur gåre för alla andra här inne ? :)
  • Anonym (Polly)
    Linda2barnsmamma skrev 2017-02-03 06:39:15 följande:

Vad jobbigt det låter. Ja hoppas du får hjälp snart... idag är det 10 veckor sedan jag slutat med sprutan.

Mina besvär efter:

Torra och sköra slemhinnor i underlivet. Lite sveda.

Magont

Huvudvärk svagt molande varje dag

Fått tillbaka min ångest

Värk i lår och skinkor..

Har varit hos gyn och fått detta bekräftat. Finns inga bakterier eller uvi eller svamp eller nått som kan orsaka detta. Antagligen hormonell obalans som bara är att vänta ut...

1 vecka nu har ja haft bruna flytningar.. så kanske på g med kroppen...

Hur gåre för alla andra här inne ? :)

Men vad skönt att du fått hjälp av gyn! Som sagt jag hoppas huvudvärken ska börja släppa snart så man kan börja leva lite. Jag är inne på 4 månader utan snart. Dock har mina ben slutat göra så ont så det är skönt!
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Polly) skrev 2017-02-03 08:55:39 följande:

Men vad skönt att du fått hjälp av gyn! Som sagt jag hoppas huvudvärken ska börja släppa snart så man kan börja leva lite. Jag är inne på 4 månader utan snart. Dock har mina ben slutat göra så ont så det är skönt!

Ja ja kontaktade en privat gyn. Hon hjälper mig varje gång jag ringer. Nu ska ja ringa när ja börjar blöda så hon kan kolla slemhinnan i livmodern.

Fasen ja har haft sprutan sedan ja va 16 förutom mellan barnen o denna gång fungerade det inte alls. Vet ju inte hur det är att sluta med sprutan då jag båda gångerna blivit gravid ca 8 veckor efter slut med sprutan. Har aldrig mått så här dåligt efter något alls innan. . Nä fy fan rent ut sagt. Öm o småont överallt.

Skönt att du börjar bli bättre .
  • Anonym (Hatar!)

Jag har fått mens för andra gången sen jag slutade med sprutan så hoppas kroppen börjat återställas. Emellanåt har jag mycket darrningar i händerna fortfarande. Vikten går inte ner heller.

• Linda2barnsmamma
    Anonym (Hatar!) skrev 2017-02-03 13:22:28 följande:

Jag har fått mens för andra gången sen jag slutade med sprutan så hoppas kroppen börjat återställas. Emellanåt har jag mycket darrningar i händerna fortfarande. Vikten går inte ner heller.

Har du oxå väldans ont runt äggstockstrakten ? Eller e de bara ja.... har varit så till o från sen ja sluta. Men värre nu när dom bruna flytningarna börjat komma. Vet inte om det är tecken på att kroppen arbetar igång allt ?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Hatar!) skrev 2017-02-03 13:22:28 följande:

Jag har inte fått någon blödning alls. Men vikten står stilla och samma med darrningar i händerna faktiskt. Så hemskt!
  • Anonym (Polly)

Imorgon är det en månad sedan jag fick en liten blödning som var i några dagar. Har haft rejält med huvudvärk och feber i helgen. Har sådan hemsk mensvärk också. Ska ringa vårdcentralen imorgon och säga att jag inte står ut mer. Jag mår så fruktansvärt dåligt och klarar knappt av att göra något längre. All smärta i kroppen :(

• Anonym (Polly)

Idag var jag hos vårdcentralen och det finns inget de kan göra för att få bort detta snabbare ur kroppen. Känner mig helt förkrossad över att jag litade på vad bm sa när jag började med denna. Den bm jag träffade idag berätta att sprutan gör att kroppen nollställs så det är som att komma i klimakteriet. Alltså ni andra som har lika mycket symptom, så är det därför. Min huvudvärk har även blivit värre och jag får sådan yrsel.

Det kunde också ta upp till två år innan kroppen är återställd vilket var hårt att höra då vi tänkte börja försöka.. känns som jag väntar på en tickande bomb. Är bara så ledsen :(

Svar på tråden Sluta med p-spruta, massa biverkningar