• Anonym (Ledsen)

Ältar mig till döds

Hej på er. 

Min livssituation ser just nu ut så att jag varken vet ut eller in. Ibland är jag riktigt glad, men oftast är jag riktigt jävla ledsen.

Så fort någonting dåligt händer så är det som att min värld rasar samman. Om jag till exempel skulle förstöra något eller göra bort mig så vet jag att jag bara kan se fram emot flera veckors ältande och ångest. 

Jag börjar alltid då spekulera i om det inte skulle vara bättre att inte leva trots allt. Slippa ångra sig hela tiden, ha beslutsångest, ha ångest och älta saker konstant.

Under perioderna (dagarna) det känns bättre så glömmer jag allt det här. Men så fort minsta lilla händer så blir jag som tom. 

Jag har varit hos en psykolog för ungefär ett år sedan men om jag då får några dagar där jag mår bra så avslutar jag alltid eftersom att jag inte ser någon anledning i att gå där. Dessutom ältar jag också efter jag har varit hos en psykolog då jag känner att jag sagt fel/konstiga saker. 

Någon som har det likadant eller har nåt tips på hur jag ska gå tillväga för att minska det dåliga? Idag inträffade nämnligen en incident som har fått mig att avboka allt jag skulle göra i helgen och bara sitter hemma i soffan och skäms.

• Svar på tråden Ältar mig till döds
  • Anonym (Ledsen)

Kan tillägga att jag är 18 år och tar studenten i vår

• Anonym (Ledsen)
    Ser0tonin skrev 2017-01-20 16:56:18 följande:

Upplever du att du har ångest?

Ja, det gör jag. Det blir tungt i bröstet, svårt att andas och gör ont.
  • Ser0tonin
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-20 17:24:21 följande:
    Ja, det gör jag. Det blir tungt i bröstet, svårt att andas och gör ont.
    Jag tycker du ska ringa till Psykiatriska öppenvården, berätta om ditt problem och att du känner att du behöver en samtalskontakt. Gärna KBT, tror det skulle hjälpa dig en hel del just med ditt ältande. :)
  • i-o
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-20 17:27:45 följande:
    Har den funkat för dig? Ska absolut testa den.
    Ingen aning. Kan jag inte svara för, minns inte speciellt mycket av den. Bara att det beskrevs som en utdragen process för återhämtning som var jobbig att ta sig igenom.

Mina problem o andra sidan, inte ens bibeln/koranen skulle hjälpa mig med dom och än mindre vetenskapen. Det är tur att man bara har ett liv åtminstone.
  • Ser0tonin
    i-o skrev 2017-01-20 17:38:42 följande:
    . Det är tur att man bara har ett liv åtminstone.
    Det vet du inte fören du har lämnat det.
  • Anonym (:))

Jag ältar också alla misstag jag gjort, och hatar mig själv ibland. Det som hjälpt mig är en mening jag läste för ett tag sedan "Förlåt dig själv". Och det är vad jag försöker göra, att faktiskt förlåta mig själv. Så länge man inte utsatt en annan människa för ett brott så tycker jag faktiskt att man kan förlåta sig själv för allt. 

• Ser0tonin
    Anonym (:)) skrev 2017-01-20 19:51:01 följande:

Jag ältar också alla misstag jag gjort, och hatar mig själv ibland. Det som hjälpt mig är en mening jag läste för ett tag sedan "Förlåt dig själv". Och det är vad jag försöker göra, att faktiskt förlåta mig själv. Så länge man inte utsatt en annan människa för ett brott så tycker jag faktiskt att man kan förlåta sig själv för allt. 

Väl talat!
    Jag borde också intala mig det men jag är fruktansvärt självkritisk mot mig själv p.g.a min uppväxt.

Svar på tråden Ältar mig till döds