• Anonym (Ledsen)

Ältar mig till döds

Hej på er. 

Min livssituation ser just nu ut så att jag varken vet ut eller in. Ibland är jag riktigt glad, men oftast är jag riktigt jävla ledsen.

Så fort någonting dåligt händer så är det som att min värld rasar samman. Om jag till exempel skulle förstöra något eller göra bort mig så vet jag att jag bara kan se fram emot flera veckors ältande och ångest. 

Jag börjar alltid då spekulera i om det inte skulle vara bättre att inte leva trots allt. Slippa ångra sig hela tiden, ha beslutsångest, ha ångest och älta saker konstant.

Under perioderna (dagarna) det känns bättre så glömmer jag allt det här. Men så fort minsta lilla händer så blir jag som tom. 

Jag har varit hos en psykolog för ungefär ett år sedan men om jag då får några dagar där jag mår bra så avslutar jag alltid eftersom att jag inte ser någon anledning i att gå där. Dessutom ältar jag också efter jag har varit hos en psykolog då jag känner att jag sagt fel/konstiga saker. 

Någon som har det likadant eller har nåt tips på hur jag ska gå tillväga för att minska det dåliga? Idag inträffade nämnligen en incident som har fått mig att avboka allt jag skulle göra i helgen och bara sitter hemma i soffan och skäms.

• Svar på tråden Ältar mig till döds
  • Anonym (samma)

Jag är/var likadan och agerar som du när något inträffar. Ältar och ältar, ligger sömnlös pga ngt "pinsamt" jag sagt eller gjort (som jag ju förstår att inte är SÅ pinsamt/allvarligt som jag vill få det till).

Vet inte vad det beror på, har varit sådan sålänge jag kan minnas.

Ältandet har dock blivit lite bättre sedan jag började med Mirtazapin.

Har haft svår och nästan ständig ångest, ältat sönder mig själv, varit utbränd, haft social fobi, inte kunnat somna, toppat poängskalan i alla depressionstest osv och allt detta har avtagit markant med mzp.

Är både chockad och glatt överraskad ^^

Hoppas du också hittar hjälp som kan lindra ditt ältande.

• Anonym (:))
    Ser0tonin skrev 2017-01-20 20:24:29 följande:

Väl talat!
    Jag borde också intala mig det men jag är fruktansvärt självkritisk mot mig själv p.g.a min uppväxt.

Jag har också haft en tuff uppväxt som gjort mig enormt självkritisk, men jag jobbar aktivt på att försöka sluta med det här självhatet. Brukar fråga mig själv "har jag skadat mig själv eller någon annan?" eller "Kommer världen gå under av det här?"
  • i-o
    Ser0tonin skrev 2017-01-20 19:42:55 följande:
    Det vet du inte fören du har lämnat det.
    Nu ska du inte komma med oärliga indirekta uppmaningar i en tråd som någon inte mår så bra i. Det är bara nedrigt.
  • Ser0tonin
    i-o skrev 2017-01-20 22:52:06 följande:
    Nu ska du inte komma med oärliga indirekta uppmaningar i en tråd som någon inte mår så bra i. Det är bara nedrigt.
    Det var ett filosofiskt svar.
  • Anonym (Hej)

Jag har också varit sån, men är det inte längre. Vet inte vad du sysselsätter dig med, men kan vara så att du behöver förändring. Man tänker att det alltid har varit så osv och det har säkert varit så allt för mycket, men just nu fokuserar du på dessa perioder, men när man väl kommer till ett nytt sammanhang kan det faktiskt försvinna. Det kan vara så enkelt, även om du inte tänker så nu. Sertralin kan fungera. Mirtazapin är känd för viktuppgång, behöver inte vara så, men själv skulle jag aldrig ta den. Sertralin funkar likväl. Det är riktigt jobbigt att känna som du gör, det är inget fel att ta till medicin en period. Du behöver inte vara så hård mot dig själv. Du kan må bättre än vad du gör. Sök terapi, och känns det inte bättre med den hjälp du får, så var mer konkret. Ta hjälp av en vän för att strukturera upp hur du ska ha hjälp, och eventuellt byt den proffessionella samtalskontakten om du inte känner förbättring. Det är inte taskigt att byta. Man ska inte bestämma över andra men jag tror att det är dags med medicin. Du ska _inte_ gå med detta mer.

• i-o
    Ser0tonin skrev 2017-01-21 10:33:22 följande:
    Det var ett filosofiskt svar.
    Låter som en ursäkt.

Du är säker på att du inte var full när du skrev det också? ;)
  • mia5678

Jag vet hur du har det, har varit i samma situation. Men jag har lyckats intala mig själv att det är helt meningslöst att älta, det leder ingenvart. Har läst en del om detta, och kommit på fötter igen. Om du behöver prata med någon via PM så finns jag här.

• Anonym (Hej)

Man kan förvärra saker genom att fokusera på problemet också med alla självhjälpsböcker. Nörda in på något. Byt fokus helt. Passionera dig för nåt.

• i-o

Det är lättare sagt än gjort. Det man behöver göra är att undvika "tröstetankar", som jag tror att de kallades i boken jag läste, vilka förstärker obehaget, det är bättre att låta det stegras och uthärda, så ger det sig med tiden.

• quake

Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har kände så i så många år innan jag tog beslutet att gå till en psykolog och faktiskt fortsätta gå dit även om jag tidigare, precis som du, hade avslutat så fort jag hade en bra dag eller för att jag skämdes inför psykologen när jag hade sagt något "dumt".

Jag tror att du kan vara deprimerad och jag vet hur överväldigande ångesten blir. Jag försökte fortsätta umgås med vänner och familj väldigt länge, men så fort jag kom hem igen tog ångesten över och jag började tänka på alla "korkade saker" jag gjort eller sagt. Väldigt ofta gick jag tillbaka i tiden också, ibland åratal, och tänkte igenom hur knäpp och dum i huvudet jag var, som alltid gjorde fel och sa fel. Dert tog så mycket energi att jag sällan orkade göra något annat på flera dagar. Ångesten rev i mig tills jag kände att jag var tvungen att skada mig själv för att det skulle släppa. När ångesten väl släppte så kände jag bara tomhet inombords.

Samtal med en psykolog samt KBT var det som räddade mig. Det går väldigt långsamt i början. Det kan gå väldigt långsamt. Ta en dag i taget och ha inte för höga krav på dig själv under den tiden. Sluta inte gå bara för att du har en bra dag, och inte heller för att du har en dålig dag. Avboka i sånt fall en tid och gå på nästa, om du verkligen känner att du inte vill eller kan gå en viss dag.

Det finns andra saker du kan göra på egen hand också för att dämpa din ångest, men som inte ersätter professionell hjälp:

Motion (Ha inga höga krav om du är ovan och det känns jobbigt. 10 minuters promenad i dagsljus räcker om det är vad du orkar.)
    En hobby (Vad som helst som är kul! Tillåt dig själv att rita "fult", dansa "som ett pucko" med persiennerna nerdragna. Även om du är duktig på något när du mår bra så är det enligt min erfarenhet väldigt svårt att prestera på samma nivå när du mår skit. Var snäll mot dig själv.)
    En vän (Vem som helst som du kan berätta för om hur du mår. Ta en fika och gör det extremt kravlöst. En halvtimme räcker och helst på ett ställe där du behöver inte hålla upp en fasad.)

Något annat som hjälpte mig väldigt mycket är när jag insåg hur fokuserade människor är på sig själva. Det du tror att andra lägger märke till är det ganska så otroligt om de ens kommer ihåg, även om du själv tror att det var något fruktansvärt ovanligt korkat du sagt.

Jag hoppas verkligen att det här kan hjälpa dig och att du tar mitt råd och börjar gå till en psykolog igen, samt verkligen lovar dig själv att du SKA gå 10 gånger vad som än händer. Avboka ett samtal om du vill, men sluta inte gå dit.

Jag trodde inte att jag skulle kunna bli bra igen, men det blev jag. Jag har jobbiga dagar ibland fortfarande och börjar älta igen, men jag har fått några bra verktyg med mig på vägen så jag vet vad som funkar för mig och vad jag måste göra för att fortsätta framåt.

Det är svårt att säga något, för jag vet hur avlägset allt känns när man mår som du gör. Det känns inte som att det kan bli bättre, men det kan det. Det känns som att det är dig det är fel på, men det är det inte. Det känns som att världen skulle klara sig bättre utan dig, men det skulle den inte!!

Massor av kramar och lycka till!
  • Anonym (Undrar)
    Ser0tonin skrev 2017-01-20 20:24:29 följande:

Väl talat!

Jag borde också intala mig det men jag är fruktansvärt självkritisk mot mig själv p.g.a min uppväxt.

Vad i din uppväxt har gjort sig självkritisk?
  • Anonym (Ledsen)
    quake skrev 2017-01-21 20:59:59 följande:

Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har kände så i så många år innan jag tog beslutet att gå till en psykolog och faktiskt fortsätta gå dit även om jag tidigare, precis som du, hade avslutat så fort jag hade en bra dag eller för att jag skämdes inför psykologen när jag hade sagt något "dumt".

Jag tror att du kan vara deprimerad och jag vet hur överväldigande ångesten blir. Jag försökte fortsätta umgås med vänner och familj väldigt länge, men så fort jag kom hem igen tog ångesten över och jag började tänka på alla "korkade saker" jag gjort eller sagt. Väldigt ofta gick jag tillbaka i tiden också, ibland åratal, och tänkte igenom hur knäpp och dum i huvudet jag var, som alltid gjorde fel och sa fel. Dert tog så mycket energi att jag sällan orkade göra något annat på flera dagar. Ångesten rev i mig tills jag kände att jag var tvungen att skada mig själv för att det skulle släppa. När ångesten väl släppte så kände jag bara tomhet inombords.

Samtal med en psykolog samt KBT var det som räddade mig. Det går väldigt långsamt i början. Det kan gå väldigt långsamt. Ta en dag i taget och ha inte för höga krav på dig själv under den tiden. Sluta inte gå bara för att du har en bra dag, och inte heller för att du har en dålig dag. Avboka i sånt fall en tid och gå på nästa, om du verkligen känner att du inte vill eller kan gå en viss dag.

Det finns andra saker du kan göra på egen hand också för att dämpa din ångest, men som inte ersätter professionell hjälp:

Motion (Ha inga höga krav om du är ovan och det känns jobbigt. 10 minuters promenad i dagsljus räcker om det är vad du orkar.)
    En hobby (Vad som helst som är kul! Tillåt dig själv att rita "fult", dansa "som ett pucko" med persiennerna nerdragna. Även om du är duktig på något när du mår bra så är det enligt min erfarenhet väldigt svårt att prestera på samma nivå när du mår skit. Var snäll mot dig själv.)
    En vän (Vem som helst som du kan berätta för om hur du mår. Ta en fika och gör det extremt kravlöst. En halvtimme räcker och helst på ett ställe där du behöver inte hålla upp en fasad.)

Något annat som hjälpte mig väldigt mycket är när jag insåg hur fokuserade människor är på sig själva. Det du tror att andra lägger märke till är det ganska så otroligt om de ens kommer ihåg, även om du själv tror att det var något fruktansvärt ovanligt korkat du sagt.

Jag hoppas verkligen att det här kan hjälpa dig och att du tar mitt råd och börjar gå till en psykolog igen, samt verkligen lovar dig själv att du SKA gå 10 gånger vad som än händer. Avboka ett samtal om du vill, men sluta inte gå dit.

Jag trodde inte att jag skulle kunna bli bra igen, men det blev jag. Jag har jobbiga dagar ibland fortfarande och börjar älta igen, men jag har fått några bra verktyg med mig på vägen så jag vet vad som funkar för mig och vad jag måste göra för att fortsätta framåt.

Det är svårt att säga något, för jag vet hur avlägset allt känns när man mår som du gör. Det känns inte som att det kan bli bättre, men det kan det. Det känns som att det är dig det är fel på, men det är det inte. Det känns som att världen skulle klara sig bättre utan dig, men det skulle den inte!!

Massor av kramar och lycka till!
    Åh, TACK för den texten <3. Jag ska ringa imorgon och boka en tid, tack vare dig. Jag tränar faktiskt redan, men ska försöka hitta en hobby jag kan sysselsätta mig med.
    Kram!
  • Anonym (Det blir bättre)

Hej trådstartare!

Jag har varit i samma sits som dig. Ältat sönder allt mellan himmel o jord.

Till slut fick jag nog!

Jag bestämde mig för att gå till en psykolog för att ta reda på vad som var fel med mig. Sagt o gjort. Psykologen "förhörde" mig och hittade inget avvikande. Jag är född sån blev svaret.

Vidare blev jag lotsad till en coach. Gick ca 8 gånger. Det bästa jag gjort så här i efterhand! Denne coatch lärde mig hur jag skulle tänk i ältande situationer. Och acceptera att saker är jobbiga ibland MEN att jag ska acceptera det jobbiga och bara SLÄPPA DET! Gå vidare!

Tro mig. Efter många bra övningar så lär man hjärnan.

Lycka till! Det blir bättte. Bara man bestämmer sig. Sätt stopp för envisa tankar.

Svar på tråden Ältar mig till döds