• Bumb

Föräldrapenning

Hej!

Jag undrar vad som gäller angående föräldrapenning efter 1-årsdagen. Som jag förstått det så sänks SGI:n om man inte tar ut föräldrapenning 5 dagar i veckan efter barnets 1-årsdag. 
    Hur länge är den sänkt? Ända fram till 65-årsdagen/pensionen?

Kan inte hitta svaret på den frågan någonstans, och då har jag ändå letat hyfsat länge ^^

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Bumb

Hmm ok. Vad händer om jag tar föräldraledigt utan föräldrapenning?  T.ex. om barnet är 4 år? Jobbar man in SGI:n då?

• Dixie
    Bumb skrev 2017-01-20 19:51:20 följande:

Hmm ok. Vad händer om jag tar föräldraledigt utan föräldrapenning?  T.ex. om barnet är 4 år? Jobbar man in SGI:n då?

Förstår inte riktigt vad du menar - men om du inte tar ut föräldrapenning så räknas din sgi på din lön - låt säga att du jobbar 75% - då är det denna lönen som din sgi grundar sig på - så om du i framtiden vill vara föräldraledig, blir sjukskriven så får du ju ut mindre än om du jobbar 100%. Sen har du ju inte rätt att vara föräldraledig med en 4 åring utan att ta ut föräldrapenning.
  • cosinus

Om du inte tar ut 5 dagar per vecka så påverkad din SGI. Den utgår då från den procent du faktiskt jobbar.

Den dagen du går upp till 100 % skruvas din SGI upp. Från första dagen så kommer din sjukskrivning och VAB att beräknas på 100 % men föräldrapenningen som du har kvar för födda barn och föräldrapenningen för ev ofödda barn justeras inte upp på samma sätt. För att den ska beräknas på 100 % igen måste du jobba 6 månader.

• Bumb

Tack för svar! Har fått något bättre grepp om det nu. (Typ)

Vet knappt vad jag själv vill komma fram till. 4-åringen var ett exempel. Ponera att barnet är just 4 år och jag tar föräldraledigt några dagar UTAN att ha föräldradagar kvar. Går det ens? Är det då SGIn sänks? Jobbar jag isåfall upp den igen?

• Dixie
    Bumb skrev 2017-01-20 20:36:48 följande:

Vet knappt vad jag själv vill komma fram till. 4-åringen var ett exempel. Ponera att barnet är just 4 år och jag tar föräldraledigt några dagar UTAN att ha föräldradagar kvar. Går det ens? Är det då SGIn sänks? Jobbar jag isåfall upp den igen?

Du har ju inte rätt att vara föräldraledig med en 4 åring om du inte tar fp - sen finns det kanske arbetsgivare som tycker det är ok - men du har ingen laglig rätt. Din sgi beräknas ju på din lön, så om du går ner i lön påverkas ju din sgi - när du sedan höjer din lön/jobbar mer höjs ju sgi.
  • Seven Costanza

Problemet ligger dels i att arbetsgivare inte har någon skyldighet att ens bevilja föräldraledighet för barn äldre än 18 månader om man inte tar ut föräldrapenning. Chefen kan kräva att få se från FK att man har dagar kvar att ta ut. Men självklart KAN chefen - om hen vill - bevilja tjänstledighet utan lön som det i praktiken blir, men ja nästa problemet blir då att SGI:n sänks om du inte skyddar den efter ettårsdagen genom att ha minst fem dagars sysselsättning per vecka (jobb, studier, arbetssökande anmäld på AF eller föräldraledig med föräldrapenning). Så ja vad gäller föräldrapenningen måste du då arbeta i sex månader för att höja den till vad den var förut. För VAB och egen sjukdom höjs den första dagen du går upp i tid.

Men om du är helt ledig utan FP kan det bli att din SGI nollas helt och då får du som jag förstått det NOLL kronor om du själv blir sjuk under tiden du är "föräldraledig"/ tjänstledig, om det inte är så att denna period för dig omfattas av den sk tremånadersregeln.
  • Bumb

Tack för svar återigen! Nu är jag med på vad som gäller :)

• Seven Costanza
    Bumb skrev 2017-01-20 21:03:44 följande:

Tack för svar återigen! Nu är jag med på vad som gäller :)

Va bra. Om man har en tillsvidaretjänst på heltid som man ska gå tillbaka till och ändå inte har fler föräldradagar kvar och inte är gravid så att man behöver en bra FP med nästa barn så är det ju inte jättestora risker med att göra som du skrev, förutsatt då att man inte själv blir sjuk.
  • Valkyria75

Egentligen hår det inte ens. Men om du har en snäll arbetsgivare så kan du kanske göra det ändå. Eller om arbetsgivaren inte kontrollerar, så är det nog ofta.
Svar på tråden Föräldrapenning