Inlägg från: Anonym (Sofie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofie)

Hjälp mot torr hud!

Jag har varit rätt nöjd med Nivea's nourishing body milk för dry to very dry skin. Blå flaska. Finns i de flesta matvaruaffärer. Kostar 50-60kr.

Och jag skrubbar i dusch/före smink på morgonen med handskar för att få bort flagor. Det funkar rätt bra.

Och så tycker jag att det blir lenare om man tar på sig kläder innan krämen torkat in. Som att det kapslas in. Så jag tar på mig några oömma kläder direkt efter jag smörjt och byter när det torkat. Sover tex med kräm och strumpor på ibland för att mjuka upp fötterna. Jag inbillar mig att det har bättre effekt att göra så.

Och i ansiktet var jag väldigt nöjd med Clarins ena rosa moisture surge-kräm. (Det finns två. En är en bra kräm, en är en konstig genomskinlig "mask" som inte går in i huden. Men de är förrädiskt lika. Och jag har glömt vilken som är rätt på namnet. Måste se konsistensen för att veta.) Den är dock svindyr. Så jag har slutat med den. Tyvärr. Nu kör jag nivea's vita runda burk. Den duger i krig. Men är sugen på att testa clarins igen och jämföra. Tyckte verkligen den återfuktade över längre tid.

Men det är ett heltidsjobb att hålla huden smidig. Och jag orkar långt ifrån alltid. Skulle vilja ha nån mirakeltablett alltså. Torr hud är hemskt. Och känns som en livstidsdom...

• Anonym (Sofie)

Oj! Inte clarins - clinique!

• Anonym (Sofie)

Canoderm och miniderm är väl bra, men för det priset tycker jag inte riktigt det är lönt. Faktiskt så ger Niveas body milk mig ett nästan lika bra resultat för bra mycket mindre pengar. Och oavsett vilken kräm man har så måste man ju alltid fortsätta smörja... Men jag ska testa Eucerin nu. Se om den är bättre.

När någon uppfunnit ett mirakelpiller kan ni väl vara vänliga och meddela mig. För jag är så förbannat less på detta.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Lj) skrev 2017-01-24 23:20:34 följande:
    stackare. Har du eksem eller nått eller "bara" väldigt torr? Ja testa eucerin - är fetare och drygare vilket brukar va plus om man är torr men annars kanske den går lite långsammare in i huden än nivea. Men som sagt är du torr så tror jag den blir toppen Oavsett, mindre parfym och onödiga irriterande ämnen i eucerin.
    Jag har atopiskt eksem också, men får det inte lika ofta som jag hade som barn.
    Huden är dock alltid en fråga. Och jag har pga det svårt med smink, stram hud och mjäll. Extra torra fingrar och fötter.

Har nästan gett upp att testa nya saker, för det blir oavsett inte löst permanent. Men, näst på tur är Eucerin. Sedan kanske shea. Eller någon drickbar olja, så det kommer inifrån.

Och under tiden ber vi för ett genombrott som löser det för gott...
  • Anonym (Sofie)

Eucerin gör mig galen. Känns som jag har ett klibbigt lager på huden hela tiden. Och den "försvann" direkt när jag smorde på den. Finns inte en chans att den går in i huden på en sekund, så vad tusan sker?

Inte nöjd! Känns som jag smort in mig i coca cola. Ska det vara såhär? Blir det bättre vid regelbunden användning?

Aldrig varit med om en kräm som känts så märklig på huden. Känns som huden har blivit "fejk"-mjuk (och klibbig), och att det bara är en hinna utanpå. Får inte alls intrycket av att den gått in i huden.

• Anonym (Sofie)
    Anghammarad skrev 2017-01-26 14:12:31 följande:

Jag har haft snustorr och sprucken hud på mina händer varje vinter så länge jag kan minnas. Började även få en del böjveckseksem samt även eksem på ögonlocken. Inga salvor hjälpte mig. Började ta ett ordentligt D vitamintillskott denna vinter och alla eksem var borta och händerna blev otroligt mycket bättre. Fortfarande lite torra men inte på långa vägar lika illa som tidigare. Har inga som helst bevis på att det beror på D vitaminerna men det är intressant att notera att mina problem slutade bara någon vecka efter att jag började med dem. 

I tablettform? Det låter ju värt ett försök, utan tvekan.
  • Anonym (Sofie)
    Anghammarad skrev 2017-01-26 16:36:29 följande:
    Japp. Kör med Pure Pharma vitamin D3, men det spelar nog inte särskilt stor roll vilket märke, bara det är en rejäl dos. Och även om det inte hjälper mot torr hud så är det aldrig fel att käka D vitamin.
    Nej, precis, jag tänker också att det inte kan skada även om det inte hjälper för huden. Kommer beställa en burk och prova!

Hur snabbt märkte du resultat?
Svar på tråden Hjälp mot torr hud!