• Anonym (ts - torr hud)

Hjälp mot torr hud!

Ge mig snälla era bästa tips på hudkrämer för torr hud. Orkar inte längre. Har alltid haft sjukt torr hud och aldrig hittat den perfekta hudkrämen. Tänk studentbudget och ge mig alla era tips och gärna med motiveringar och förklaringar.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mot torr hud!
  • Anonym (Qwerty)

Kokosolja för studentbudgeten skulle jag säga. Tillsammans med förebyggande, dvs inte duscha så mycket, använda mild tvål, inte raka sig (ja det är sant, det hjälper), duscha på kvällen och inte på morgonen.

• Anonym (ts - torr hud)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-01-20 21:01:10 följande:

Kokosolja för studentbudgeten skulle jag säga. Tillsammans med förebyggande, dvs inte duscha så mycket, använda mild tvål, inte raka sig (ja det är sant, det hjälper), duscha på kvällen och inte på morgonen.

Vilken sorts kokosolja ska man använda?

Varför är det bättre duscha på kvällen?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (ts - torr hud) skrev 2017-01-20 21:02:28 följande:

Vilken sorts kokosolja ska man använda?

Varför är det bättre duscha på kvällen?

Typ den billigaste. Kanske inte den i silverförpackning som finns bredvid smöret

Kyla är en bidragande faktor till torrhet. Duschar du innan du går ut tvättar du också bort "skyddslagret" av talg du har byggt upp på huden. Vilket gör att du blir kallare och torrare. Duschar du på kvällen går du ju och lägger dig och kan bygga upp skyddet tills det är dags att gå ut i kylan.
  • Anonym (Strunt i oljan)

Pratar vi ansiktet eller kroppen? Oavsett vilket har olja/fett aldrig fungerat för mig, jag behöver FUKTkräm. Använder HTH på kroppen och en massa olika goa grejer i ansiktet.

(Fett/olja kan för mig användas i syfte att låsa in fukten i huden, tex lanolin på känsliga partier om jag ska ut och gå i vinterkyla, men det förutsätter att huden redan är återfuktad därunder.)

• MajaMaria79

Kokosolja har förstora molekyler för att tränga ner i huden och återfukta på riktigt.
    Prova med mandelolja ( finns billigt på apotek) istället för tvål nästa gång du duschar. Märket Naturligtvis som finns bl.a. På apotea har riktigt bra saker till rimlig peng också.

• Anonym (kork)

Mandelolja är bara återfettande så välj något återfuktande också, kanske aloe vera-gel?
    Annars tycker jag att du ska införskaffa ett par skrubbhandskar om du inte redan har det och skrubba ansikte och kropp i duschen med någon lotion till exempel. Brukar även funka att ånga ansiktet (kokat vatten i en stor skål med handduk över huvudet i 10 min).
    Sockerskrubb är också jävligt bra! Blanda råsocker med någon olja eller lotion och skrubba på, får bort massa döda hudceller.
    Apotekets bodybutter (den rosa burken) för 99:- är jävligt bra mot torr hud.

• Anonym (Sofie)

Jag har varit rätt nöjd med Nivea's nourishing body milk för dry to very dry skin. Blå flaska. Finns i de flesta matvaruaffärer. Kostar 50-60kr.

Och jag skrubbar i dusch/före smink på morgonen med handskar för att få bort flagor. Det funkar rätt bra.

Och så tycker jag att det blir lenare om man tar på sig kläder innan krämen torkat in. Som att det kapslas in. Så jag tar på mig några oömma kläder direkt efter jag smörjt och byter när det torkat. Sover tex med kräm och strumpor på ibland för att mjuka upp fötterna. Jag inbillar mig att det har bättre effekt att göra så.

Och i ansiktet var jag väldigt nöjd med Clarins ena rosa moisture surge-kräm. (Det finns två. En är en bra kräm, en är en konstig genomskinlig "mask" som inte går in i huden. Men de är förrädiskt lika. Och jag har glömt vilken som är rätt på namnet. Måste se konsistensen för att veta.) Den är dock svindyr. Så jag har slutat med den. Tyvärr. Nu kör jag nivea's vita runda burk. Den duger i krig. Men är sugen på att testa clarins igen och jämföra. Tyckte verkligen den återfuktade över längre tid.

Men det är ett heltidsjobb att hålla huden smidig. Och jag orkar långt ifrån alltid. Skulle vilja ha nån mirakeltablett alltså. Torr hud är hemskt. Och känns som en livstidsdom...

• Anonym (Sofie)

Oj! Inte clarins - clinique!

• Anonym (Lj)

INTE Kokosolja. Vill du absolut ha olja som ingen är speciell hudomja så testa vetegroddolja, mandelolja eller olivolja. Pga lukten skulle jag inte rekommendera nån av dem och finns body lotions/butter som är mycket bättre också.

Absolut bästa lågbudget är Eucerin som du får på apotek. Vinner alla tester och vetenskapliga undersökningar. Kolla tex beautypedia.

Paulas choice har några bra där du för mkt för pengarna, men kostar lite mer men räcker länge, kolla på skincity. Tex denna har jag och den är toppen och parfymfri skincity.se/sv/clinical-ultra-rich-soothing-body-butter

Om du vill ha lite parfym i är faktisk body shops body buttee bra - ta en av dem som är för extra torr hud tex shea. Den är extremt dryg och räcker länge länge så du får sjukt mkt för pengarna

• Anonym (Lj)

Och undvik kosmetikamärkena som nivea, loreal, lancome etc det är bara skit. Ska du ha budget så kör på eucerin! Clinique som nån nämnt över är det bästa av alla lite mer kommersiella märken och typ det enda som inte är kosmetisktfullt med parfym.

Svar på tråden Hjälp mot torr hud!