• Anonym (Ledsen fru)

Tips på parterapeuft runt Göteborg. Hjälp!

Efter 20 år som gifta vet min man inte längre om han vill leva ihop med mej. Efter hela vuxenlivet i hop. Jag har levt dom senaste månaderna som i ett vakuum. Vi har pratat och pratat men han vet fortfarande inte. Jag vet inte längre hur jag ska bete mej. Ska jag låta han vara i fred eller vara extra snäll och trevlig.... Hur jag än gör känns det krystat. Nu har jag frågat honom om han kan tänka sej att prova parterapi för att se om vi kan hitta tillbaka till varandra. Han tror han kan gå med på det. Är det någon som vet någon bra parterapeuft runt Göteborg eller Borås som kan hjälpa en med verktyg för att komma på rätt spår?

• Svar på tråden Tips på parterapeuft runt Göteborg. Hjälp!
  • Anonym (S)

Kommunerna har familjerådgivning. Dit kan man gå som par, ensam, med/utan barn etc. Till låg eller ingen kostnad. Kanske kan vara något?!

• Anonym (Klarspråk)

Om parterapi ska vara meningsfull, oavsett vilken man väljer, måste liksom korten på bordet. Nu låter jag kanske cynisk, men om en man out of the blue blir osäker "på sina känslor" etc, så beror det med ca 90% sannolikhet på att han träffat en annan.
    Så, steg ett är att din man erkänner att han vänt blicken åt annat håll. Annars är det svårt att reda ut.
    Och mest förvirrande att sitta hos parterapeut.

• Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (Klarspråk) skrev 2017-01-21 21:05:53 följande:

Om parterapi ska vara meningsfull, oavsett vilken man väljer, måste liksom korten på bordet. Nu låter jag kanske cynisk, men om en man out of the blue blir osäker "på sina känslor" etc, så beror det med ca 90% sannolikhet på att han träffat en annan.
    Så, steg ett är att din man erkänner att han vänt blicken åt annat håll. Annars är det svårt att reda ut.
    Och mest förvirrande att sitta hos parterapeut.

Han säger att han inte gjort det. På ett sätt hade det varit lättare om han gjort det. Så hade jag vetat vad jag skulle slåss mot. Han säger att han tappat bort sej själv.
  • Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (S) skrev 2017-01-21 16:46:19 följande:

Kommunerna har familjerådgivning. Dit kan man gå som par, ensam, med/utan barn etc. Till låg eller ingen kostnad. Kanske kan vara något?!

Ska kolla upp det. Tack.
  • Anonym (Ledsen fru)
    Näng skrev 2017-01-21 21:34:55 följande:

KBT gruppen i gbg är toppen.

Hur hittar man dom? Jag vill hitta någon som vi dels kan prata med och också kan hjälpa oss konkret så vi kan hamna på rätt spår. Just nu känns det som varken kommer frammåt eller bakåt. Min man vet inte, jag är som ett nervvrak. Kan inte sova eller äta. Jag vågar knappt ens vara nära honom
  • Anonym (Längre)

Alla tappar taget någon gång i livet. Det svider men är man hyfsat stabil går sådan här saker att lösa och komma ut bättre på andra sidan. Det kan handla om en livskris eller att vardagen bara rullar på och att just det blivit betungande. Alla klarar inte av att ta sig vidare utan hjälp. Kanske räcker det med att din man just försöker få samtalsterapi och utgår därifrån.

Har man evt ihop i 20 år och haft det bra? så tror jag att man inte skall vara orolig utan stöd honom om han nu är uppriktig.

• Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (Längre) skrev 2017-01-21 23:38:29 följande:

Alla tappar taget någon gång i livet. Det svider men är man hyfsat stabil går sådan här saker att lösa och komma ut bättre på andra sidan. Det kan handla om en livskris eller att vardagen bara rullar på och att just det blivit betungande. Alla klarar inte av att ta sig vidare utan hjälp. Kanske räcker det med att din man just försöker få samtalsterapi och utgår därifrån.

Har man evt ihop i 20 år och haft det bra? så tror jag att man inte skall vara orolig utan stöd honom om han nu är uppriktig.

Han har gått hos en psykolog genom företagshälsovården, innan han berättade allt för mej. Han säger att han inte längre vet vem han är och vad han vill längre. Han har skaffat hem skilsmässopapper och kollar efter lediga lägenheter. Nästa stund pratar han om att vi behöver nya madrasser till dubbelsängen. Jag känner mej helt förvirrad och vet inte hur jag ska vara mot honom längre. I bland vill jag bara skriva på dom där jäkla papperna och dra, men innerst inne vill jag bara att han ska kunna älska mej igen.
  • Anonym (Längre)
    Anonym (Ledsen fru) skrev 2017-01-22 00:08:53 följande:
    Han har gått hos en psykolog genom företagshälsovården, innan han berättade allt för mej. Han säger att han inte längre vet vem han är och vad han vill längre. Han har skaffat hem skilsmässopapper och kollar efter lediga lägenheter. Nästa stund pratar han om att vi behöver nya madrasser till dubbelsängen. Jag känner mej helt förvirrad och vet inte hur jag ska vara mot honom längre. I bland vill jag bara skriva på dom där jäkla papperna och dra, men innerst inne vill jag bara att han ska kunna älska mej igen.
    Åhh fy tusan. verkar vara något allvarligt då han svänger såhär. Svårt att veta men kan du ge mer information om hans situation/mående/släkt eller andra trauman som finns? Det låter konstigt i mina öron att det helt plötsligt skulle eskalera till denna nivå.
  • Anonym (G)
    Anonym (Ledsen fru) skrev 2017-01-21 23:31:48 följande:

Hur hittar man dom? Jag vill hitta någon som vi dels kan prata med och också kan hjälpa oss konkret så vi kan hamna på rätt spår. Just nu känns det som varken kommer frammåt eller bakåt. Min man vet inte, jag är som ett nervvrak. Kan inte sova eller äta. Jag vågar knappt ens vara nära honom

Rekommenderar också KBT-gruppen i Göteborg. Min man och jag har varit där på familjerådgivning. De identifierade lite mönster som vi jobbar på att bryta. Det blir samtal med partner tillsammans med psykolog men också enskilda samtal. Vi kom dit via kommunens familjerådgivning så vi hade subventionerat pris. Kan vara värt att kolla om er kommun har avtal med dem. Har ni barn ihop? I så fall får ni snabbt en tid.

www.kbtgruppen.se
  • Anonym (G)
    Anonym (Ledsen fru) skrev 2017-01-22 00:08:53 följande:

Det låter som om han går igenom en livskris.
  • Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (Längre) skrev 2017-01-22 00:19:21 följande:
    Åhh fy tusan. verkar vara något allvarligt då han svänger såhär. Svårt att veta men kan du ge mer information om hans situation/mående/släkt eller andra trauman som finns? Det låter konstigt i mina öron att det helt plötsligt skulle eskalera till denna nivå.
    Ja vi har barn. En 12-åring. Det har hänt ganska mycket i familjen dom senaste åren. Ett syskonbarn till mej tog livet av sej. Min andra syster råkade ut för en svår trafikolycka och hamnade i rullstol. Jag själv har opererar bort en tumör på tjocktarmen ock fick en del komplikationer efteråt som inte var förväntade. Jag har väl kännt att min man inte funnits riktigt för mej genom alla katastrofer, men hans sätt art hantera kriser brukar vara att dra sej lite undan lite och det har varit ok för mej. Jag har nog tyvärr haft lite för mycket fokus på mina andra systrar och inte sett att min egen familj var på väg att förintas. Han har själv haft det tufft på jobbet och varit nära att gå in i den berömda väggen.
  • Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (G) skrev 2017-01-22 15:55:47 följande:
    Det låter som om han går igenom en livskris.
    Antagligen och det verkar som hans lösning är att komma ur den genom att göra sej av med mej.
  • Anonym (Ledsen fru)
    Anonym (G) skrev 2017-01-22 15:54:03 följande:
    Rekommenderar också KBT-gruppen i Göteborg. Min man och jag har varit där på familjerådgivning. De identifierade lite mönster som vi jobbar på att bryta. Det blir samtal med partner tillsammans med psykolog men också enskilda samtal. Vi kom dit via kommunens familjerådgivning så vi hade subventionerat pris. Kan vara värt att kolla om er kommun har avtal med dem. Har ni barn ihop? I så fall får ni snabbt en tid.

www.kbtgruppen.se
    Har kollat deras sida. Ska se om jag kan få med honom dit. Hur har det gått för er? Hittade ni tillbaka till varandra?
Svar på tråden Tips på parterapeuft runt Göteborg. Hjälp!