• klyban

Hur håller man sig drogfri?

Du har en diagnos?
    ADHD eller liknande?

• klyban
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-21 17:11:16 följande:
    Nej men läkaren tror på ADD eller ADHD, står i kö till utredning... 

Där har du anledningen till ditt sug på amfetamin och även tramadol som har en SSRI-liknande effekt.
    Det finns lösningar, men inget jag kan ta här.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-21 18:28:36 följande:
    Du ska inte nöja dig med att de "kollar upp" utan kräva ett beslut som du sedan överklagar. Om man misstänker att det är en diagnos som ligger bakom missbruket behöver det utredas och behandlad innan man avslutar insatsen. Sen ska det finnas en tydlig behandlingsplan för vilket stöd du behöver när du kommer hem. Vilken typ av behandlingshem är du på då? Tolvsteg eller nåt annat?

Det finns ett moment 22 läge på detta område.
    Och det är om du missbrukare/tar droger får du sällan hjälp.
    Det är för djävligt att det funkar så, men ofta gör det så :/

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-21 19:52:58 följande:
    Du måste vara drogfri en tid innan insättning av medicin vilket är anledningen till att detta behöver göras under placeringstiden när TS är drogfri. Då väntetiderna inom landstingen är långa brukar man då under placeringstiden kunn köpa in en privat utredning för ca 30.000 vilket är småpengar i sammanhanget. Därför ska TS överklaga ett beslu om avslag på förlängning.

Inga problem och sätta in medicinen, problemet är att man skapar ett moment 22.
    Och 30papp på få en person att gå ifrån amfetamin till föreskriven medicin, är ju inget mot vad en amfetamist sen kostar samhället.
    Så gömma sig bakom kostnader fungerar inte, då kostnader blir större om man låter bli och mycket större.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 10:46:07 följande:
    Känns som om du inte förstår vad jag skriver.

Jag belyser ett problem, som är ett moment 22.
    Det är nog du som inte förstår vad jag säger, då det var trots allt du som svara på mitt inlägg.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 11:03:24 följande:
    Nej det var du som svarade på mitt inlägg. Och jag tolkade det du skrev som att du opponerade dig mot mitt förslag att utredning och eventuell insättning av medicin under placeringstiden som jag föreslog inte gick att genomföra pga ett moment 22?

Och som jag tog upp moment 22 situationen som uppstår.
    Nått du inte ens nämnt före, detta är ett problem och kostar bra mer än dessa 30 papp om en sådan slinker förbi.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 11:38:40 följande:
    Jag har inte nämt ett moment 22 tidigare eftersom ett moment 22 inte uppstår om man enligt mitt förslag utreder och sätter in medicinering under placeringstiden då TS är drogfri istället för att avsluta placeringen innan utredningen är gjord.

Exakt som JAG sa, och att det är ett moment 22, så nä du kan inte ta kred för detta moment 22 inom medicineringen här.

Resten redan gått igenom.
    Fattar inte hur en utredare kommer fram till att man måste vara drogfri för få behandling, då det uppenbart leder bara till en massa missbruk.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 16:44:18 följande:
    Men snälla människa LÄS tråden. Detta skrev JAG, är du full eller? Förstår du verkligen vad moment 22 betyder? Det betyder ungefär "hur man än vänder sig så har man arslet bak" Något som kan undvikas i detta läge om han får vara kvar i behandlingen OCH få en utredning gjord under placeringstiden.

Jag tycker iof inte att det är konstigt att man behöver vara drogfri för att utreda eller sätta in behandling, problemet uppstår när man förväntar sig att nån ska uppnå drogfrihet på egen hand om mannisstänker att missbruket är diagnosrelaterat. Men som sagt i detta fall kan ett sådant moment 22 undvikas då TS ju faktiskt idag ÄR drogfri. Mina råd till TS handlar om de saker han behöver göra nu för att undvika moment 22, dvs ansöka om förlängning, ansöka om inköpt utredning, kräva ett skriftligt beslut vid ett avslag som han då överklagar med motiveringen att behov kvarstår. Jag get alltså TS väldigt konkreta råd utifrån situation som de facto är aktuell.

Och jag tog upp moment 22 skeendet för denna patientgrupp som även tar amfetamin.
    Vad du försker vet jag iten riktigt, en sak är klar och det är att inte förstå problemet med att vända dessa patienter ryggen som det faktiskt blir.
    Nä, man kan tycka det är bra med drogfrihet vid insättandet av medicin, men varför tänker man inte längre än näsan räcker?
    För avfärdar man en patient av denna typen, så har man antagligen skapat en missbrukare som kommer belasta samhället mångfalt mer än dessa ynka 30papp.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 17:36:26 följande:
    Denna diskussion med dig är helt surrealistisk. Du inbillar dig att jag skrivet saker jag ej skrivit och påstår att du själv skrivit de saker jag skrivit. Jag vet ej hur jag ska bemöta det. Återkom och läs tråden igen när du är i bättre skick.

Jag har i denna tråd överhuvudtaget inte gett mig in i teoretiska frågeställningar om hur det eventuellt BORDE fungera, utan ägnar mig enbart åt att ge handfasta råd till TS utifrån hur hennes situation idag ser ut.
    Moment 22 är det ja sa och la till om problematiken här, inte svårare än så.
  • klyban
    Anonym (Me2) skrev 2017-01-23 14:00:09 följande:
    Vill också ha lösningar? Men mitt problem är alkohol!
    Det finns men inget jag ens tar i PM.
Svar på tråden Hur håller man sig drogfri?