Jag har varit i samma karusell med min son (med autismproblematik) och han har varit helt, totalt låst i frågan. Han har haft total blockering mot toaletten. Total kollaps av att sitta där. Den enda "hjälp" vi fick var 17 miljoner föreläsningar om belöningssystem samt bulkmedel så att han inte skulle kunna hålla sig från att bajsa i en vecka som han gjort innan.
Han använde fortfarande blöja när vi började (5,5 år)men brydde sig inte ett spår om något var i den. I början fick han klistermärken på en plansch bara han gick in på toa och satte sig på toaletten. Om det så var fult påklädd med locket fast och det var 5 sekunder. Sen skulle vi höja ribban. Och det gick ju bra, tills man skulle sitta "naken" på toaletten. Då gick det käpprätt igen. Tillslut snubblade vi över hans egen motivation. Han hade varit till Legoland året innan och ville åka tillbaka. Jag sa att det är dyrt, vi har inte råd. Han pratade då om att han skulle spara pengar i sin spargris och köpa sin biljett själv. Då frågade jag var han skulle få pengar ifrån, och han funderade länge. Då föreslog jag att han skulle få 1kr varje gång han gick på toa, varesig det kom något eller inte. Det godkände han direkt. Första veckorna sprang han på toa säkert 10-15 ggr om dagen (vi behöll nattblöjan) men vi hade bestämt att det var värt det. Vartefter det började bli rutin sprang han "bara" när han behövde, och sen tog det inte länge innan det inte var viktigt med pengen längre, han valde själv bort den. Det tog ca 6 månader så klarade han kissandet i stort sett felfritt, eller sådär bra som kan förväntas av en 6-åring som varit sent ute.
Bajsandet har varit ett krig i sig, och är ännu. Han är nu dryga 7 år. Motståndet mot toaletten är borta, men han går inte självmant utan det är rutiner som gäller. Vi sätter honom.på toa med Ipad eller gameboy efter alla måltider hemma. I skolan är enda "kravet" att han kissar när han behöver. Lärare och resurs påminner honom om toalett vid bestämda tidpunkter och det funkar. Det händer dock olyckor ibland, oftast på fritids när han inte har tid att sluta leka, personalen säger dock att det inte är "värre" än normalt och att de har några "normalstörda" barn med samma bekymmer.
I kommer tog vi bort nattblöjan, efter att han uppfyllt kravet om att blöjan skulle vara torr en vecka innan han fick sova utan (pga att jag är gravid och han sover i en loftsäng som han älskar. Men den är hemsk att bädda rent i) och det har funkat ok. Nu på senare tid har det varit lite olyckor, men det har varit mycket nytt i skolan nu i början på terminen så jag tror det är orsaken, han har varit så trött att han sovit för djupt.