• Anonym (Ts)

Min femåring blir inte blöjfri (autism)

Min femårige son har autism. Han är som sagt inte bjöjfri ännu trots att vi försökt sedan lång tid tillbaka. På dagis kan han kissa ner sig flera gånger och samma hemma. Han skriker och gråter när vi tar honom till toaletten eller pottan.

Vi har förklarat för honom att kisset ska vara i toan och inte i kalsongerna, och det förstår han.

Vi har kontaktat habiliteringen men de säger att vi ska vänta till 6 års dagen som är i november. Han börjar i vanlig sexårs grupp till hösten( med en resurs) och han kommer skämma ut sig om han kissar ner sig flera gånger om dagen.

Blöja går bort då han VÄGRAR den. Han skriker och gråter så fort den blir blöt eller sitter lite fel.

Vad ska vi göra??

• Svar på tråden Min femåring blir inte blöjfri (autism)
  • Anonym (Ts)
    Charlotte N skrev 2017-01-22 11:07:02 följande:

Kan ni prata med personalen runt barnet i skolan och be dem påminna om toalettbesök någon gång i timmen? Har barnet en resurs borde det gå att lösa. Har haft flera barn som behövt hjälp med sånt här i förskoleklass och åk 1 och vi har alltid löst det smidigt.

Han går fortfarande i förskolan, han ska få resurs när han börjar förskoleklass i höst. Personalen påminner, försöker ta honom till toaletten, men han skriker och vägrar kissa/bajsa. De har även sagt att han ska gå dit själv, men då fortsätter han bara leka tills han kissar på sig.
  • Anonym (Ts)
    Charlotte N skrev 2017-01-23 05:52:53 följande:

Jag tror att en duktig resurs kan nå fram lättare och bättre än personalen på förskolan, hoppas det! Märkligt att hab inte kan hjälpa till på något sätt. Skulle tro att ni får satsa på ett långsiktigt arbete med att skapa toalettrutiner, varje dag innan första rasten går man på toa, varje dag innan lunch etc. Tror du det kan fungera på sikt? När han fått in rutinen och har förtroende för resursen? Man kanske kan göra ett tydligt schema med bildstöd till honom, där hela dagens aktiviteter finns med (inklusive toabesök). Skolan har mer rutiner och fasta tider än förskolan och för autistiska barn kan det ibland bara bra.

Även om det låter jättebra har jag svårt att se det funka, vi har bildstod för hela dagarna hemma och på dagis redan, med toalettbesök inräknat, som han vägrar
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2017-01-23 06:28:02 följande:

Jag antar att ni testat belöningssystem?

Japp
  • Anonym (Ts)
    Charlotte N skrev 2017-01-23 11:51:38 följande:

Då kanske ert enda alternativ är att låta tiden gå och låta honom mogna på sig?

Antagligen, men han säger själv att han inte vill ha blöja. Känns inte så bra att tvinga ett stort barn ha blöja mot sin vilja
Svar på tråden Min femåring blir inte blöjfri (autism)