• Jenny E

Kompensera för penisons bortfall under föräldrarledighet

Hej,

Vi har så smått börjat fundera på hur vi ska lägga upp våran föräldrarledighet. Om våran ekonomi tillåter så vill jag vara hemma i ca 1 år och pappan ca 6 månader. Detta är helt frivilligt från båda sidor, jag vill gärna vara hemma 1år och pappan tycker att 6 månader räcker för hans del. Eftersom jag är hemma första året så är planen att jag tar ut så få dagar som vår ekonomi tillåter för att spara dagar då pappan måste ta 5 dagar för att minska sin SGI och vi vill gärna ha dagar kvar om någon av oss vill gå ner i tid efter föräldrarledigheten.

Nu till min fråga. Hur har ni gjort för att kompensera pensionen för den förälder som har tagit mer föräldraledigt eller fått mindre inkomst (pga att man tagit färre föräldrardagar) under sin föräldraledighet? Man förlorar inte bara sin tjänstepension även den statliga pensionen minskar. Har ni gett bort det man får av sin statliga pension eller kompenserar ni detta med privata insättningar?

Tacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden Kompensera för penisons bortfall under föräldrarledighet
  • Carambolan

Vi har delat lika på ledigheten i tid, men även vi gjorde så att den som var ledig först tog ut mycket färre dagar (inga alls) än vad vi båda gjorde efter ettårsdagen. Vi la därför alla inkommande pengar i en gemensam pott så att vi skulle ha lika mycket pengar att röra oss med till vardags. Tidigare pensionssparade vi lika mycket till oss båda (1000kr/mån var) men under första ledighetsåret la vi istället hela den summan på den som var hemma. Absolut inte i närheten av vad man får som anställd, men bra nog tyckte vi. Min man är äldre än mig och var långtidssjukskriven under flera år så han ligger redan ganska mycket bakom i pension än vad jag gör sett till det långa loppet.

• Holma

Inget alls har vi gjort . Ganska fånigt i ett förhållande att hålla på så anser jag

• Jenny E
    Carambolan skrev 2017-01-22 14:58:08 följande:

Vi har delat lika på ledigheten i tid, men även vi gjorde så att den som var ledig först tog ut mycket färre dagar (inga alls) än vad vi båda gjorde efter ettårsdagen. Vi la därför alla inkommande pengar i en gemensam pott så att vi skulle ha lika mycket pengar att röra oss med till vardags. Tidigare pensionssparade vi lika mycket till oss båda (1000kr/mån var) men under första ledighetsåret la vi istället hela den summan på den som var hemma. Absolut inte i närheten av vad man får som anställd, men bra nog tyckte vi. Min man är äldre än mig och var långtidssjukskriven under flera år så han ligger redan ganska mycket bakom i pension än vad jag gör sett till det långa loppet.

Tack för ditt svar! Vi är inne på något liknande upplägg. Vi är inte ute efter att göra det rättvist på kronan men att vi vill vara medvetna om vad som händer.
  • gbgumman

Inte heller gjort något. I sammanhanget rör det sig om lite pengar. Dessutom så har vi total gemensam ekonomi och jag är den som spenderar mest. Skulle aldrig kunna lyxa så mycket om inte min man lät mig använda hans lön. Vi spar båda till ålderdomen och den summan jag lägger undan varje månad skulle jag aldrig fixa själv. Sedan att han lägger undan lika mycket gör väl inget.

• Linnis92

Ingen förändring alls, vi sparar 1000:- i månaden per person till pensionen och har fortsatt med det under ledigheten.

• Seven Costanza

Vi gjorde inget alls ang pensionen, tror inte på regelrätt pensionssparande men sparade på så mkt vi kunde på vårt vanliga sparkonto. Vi har gemensam ekonomi så det var en ickefråga för oss.

Däremot vill jag upplysa dig TS om att ifall pappan till barnet arbetar i sin vanliga omfattning som hans SGI är baserad på innan han går hem på föräldraledighet (dvs inte redan utnyttjar någon sk "SGI-skyddande åtgärd") så omfattas han av den sk tremånadersregeln där han kan avbryta sitt arbete i tre månader utan att behöva skydda sin SGI. Dvs de första tre månaderna han är ledig behöver inte han heller ta ut fem dagar per vecka, så om ni inte behöver pengarna rekommenderar jag er att diskutera med försäkringskassan om att ni vill använda den regeln så att de kan kolla i förväg att han omfattas av de reglerna. Då kan ni ju ta ut noll dagar eller så få ni behöver under den tiden också och spara många dagar. Googla det och ring sedan FK och prata med dem är mitt tips.

• Alexi

Man får ju barnrättsår för pensionen under barnets fyra första år så kompensera utöver det tycker jag inte känns nödvändigt.

Och jag utgår från att man delar på utgifter och inkomster i en familj så någon kompensering behövs ju inte, båda får ju mindre inkomster under föräldraledigheten.

• Carambolan
    Alexi skrev 2017-01-22 21:01:07 följande:

Man får ju barnrättsår för pensionen under barnets fyra första år så kompensera utöver det tycker jag inte känns nödvändigt.

Värt att veta är att det bara gäller den allmänna pensionen. Om den som stannar hemma har ett förmånligt tjänstepensionsavtal kan det handla om ganska mycket förlorad pension.
  • Jenny E
    Seven Costanza skrev 2017-01-22 19:14:15 följande:

Vi gjorde inget alls ang pensionen, tror inte på regelrätt pensionssparande men sparade på så mkt vi kunde på vårt vanliga sparkonto. Vi har gemensam ekonomi så det var en ickefråga för oss.

Däremot vill jag upplysa dig TS om att ifall pappan till barnet arbetar i sin vanliga omfattning som hans SGI är baserad på innan han går hem på föräldraledighet (dvs inte redan utnyttjar någon sk "SGI-skyddande åtgärd") så omfattas han av den sk tremånadersregeln där han kan avbryta sitt arbete i tre månader utan att behöva skydda sin SGI. Dvs de första tre månaderna han är ledig behöver inte han heller ta ut fem dagar per vecka, så om ni inte behöver pengarna rekommenderar jag er att diskutera med försäkringskassan om att ni vill använda den regeln så att de kan kolla i förväg att han omfattas av de reglerna. Då kan ni ju ta ut noll dagar eller så få ni behöver under den tiden också och spara många dagar. Googla det och ring sedan FK och prata med dem är mitt tips.

Tack för tipset. Det har jag aldrig hört. Ska absolut kolla upp det.
  • Dixie
    Holma skrev 2017-01-22 14:59:57 följande:

Inget alls har vi gjort . Ganska fånigt i ett förhållande att hålla på så anser jag

Hur menar du att det är fånigt?

Tycker det är vettigt att man funderar på detta redan innan barnen kommer, så man inte sedan riskerar att stå där många år senare med en mycket sämre pension för att man som kvinna ( ja, oftast är det kvinnan) som tar större delen av fl och sedan arbetar deltid!
  • Jenny E
    Alexi skrev 2017-01-22 21:01:07 följande:

Och jag utgår från att man delar på utgifter och inkomster i en familj så någon kompensering behövs ju inte, båda får ju mindre inkomster under föräldraledigheten.

Tack för tipset. Jag har aldrig hört talas om barnrättsår men ska kolla med pensionsmyndigheten. Jag trodde även den allmänna pensionen blev lägre då den är 18,5% av min inkomst och om jag har lägre inkomst så trodde jag att min allmän pension blir mindre. Men det är ju jättebra om vi har det skyddet.
  • nnnnnnnn

vi har gjort så - ökat mitt sparande för att kompensera för att jag var hemma utan FP i ett år.

• Seven Costanza
    Jenny E skrev 2017-01-22 21:24:54 följande:

Tack för tipset. Det har jag aldrig hört. Ska absolut kolla upp det.

Nej de flesta känner inte till den regeln, men när folk pratar om att man måste ta ut fem dagar i veckan efter ettårsdagen så gäller det alltså om den som varit hemma före ettårsdagen fortsätter vara hemma efter ettårsdagen. Då har man redan varit inne i en SGI-skyddande period som föräldraledig närmast före ettårsdagen och kan alltså inte utnyttja tremånadersregeln. När den andra föräldern varit hemma i tre månader är det dock fem dagar FP i veckan som gäller så man måste ju hålla koll på datumen. Och diskutera det med FK först så det säkert blir rätt. Särskilt om ni har separat ekonomi kan det ju vara mer rättvist att ni båda får snåla på dagarna under en period, men det är ju även bra för pappan så han kan behålla fler dagar till senare, annars försvinner ju dagarna snabbt när man tar fem dagar i veckam.
  • Holma
    Dixie skrev 2017-01-22 21:29:30 följande:
    Hur menar du att det är fånigt?

Tycker det är vettigt att man funderar på detta redan innan barnen kommer, så man inte sedan riskerar att stå där många år senare med en mycket sämre pension för att man som kvinna ( ja, oftast är det kvinnan) som tar större delen av fl och sedan arbetar deltid!
    Det blir inte mycket sämre , det är ganska små pengar .
  • Alexi

Det är inte ett halvårs extra föräldraledighet som gör att kvinnor har låga pensioner. Det är kvinnors generellt sett låga löner som är problemet och därmed också många års deltidsarbete då lönen blir ännu lägre.

Svar på tråden Kompensera för penisons bortfall under föräldrarledighet