• Louisesss

Slog upp bildörr i annan bil!

Min brorson var så stolt över att kunna öppna bildörren själv och slog upp den i en annan jättefin bil. Jag hann inte ta emot den. Såg en litet märke/buckla om 1 halv cm, som ett litet jack, alltså lacken var kvar, men det var som att jag hade tryckt in en tops typ.

Har ej sett bilen, det var på privat parkering så jag antar att den dyker upp snart. Men vad ska jag betala? Och är det ens möjligt att bucklan kan ha blivit till av det? Visst det var vid bildörren men kan han ha haft en sån kraft?

• Svar på tråden Slog upp bildörr i annan bil!
  • Linnis92

Kan absolut vara bildörren som gjort skadan. Du lämnar ditt telefonnummer och namn så får ägaren till bilen ta skadan med sitt försäkringsbolag. Hur mycket du får betala beror på vad för försäkring du har och hur hög självrisken är..

• Louisesss

Men om det inte var min bil?

• Orkide
    Louisesss skrev 2017-01-23 16:57:35 följande:

Om ungen smällde upp dörren så var det nog din bildörr
  • Linnis92

Den bilen du körde var inte din?

Då lämnar du uppgifter till både dig själv och bilens ägare. Så får bilägaren kolla med sitt försäkringsbolag och du betalar självrisken. Så hade i alla fall jag gjort.
  • gahadas

Du måste stämma av med ägare av båda bilarna. Sen betalar du givetvis självrisken.
  • Koz85

Jobbar på bilverkstad och det är jättemånga som smiter från skador. Fruktansvärt dålig stil. Då kanske ägaren till den bilen får betala självrisk på upp till 7000:- medan du kanske bara hade betalat 1000:- som motpart. Tänk hur du skulle tycka om nån gjorde så mot dig..

• Dumbledore

Det är därför man har barnlås på dörrarna och lär ungarna att de inte får öppna dörren förrän den vuxna säger okej.

Du lämnar en lapp på den andra bilens vindruta, med dina uppgifter, och pratar med ägaren till bilen du körde. Och du betalar självrisken. Kan bli dyr om du är under 24.

• Dumbledore
    Koz85 skrev 2017-01-23 19:38:12 följande:

Jobbar på bilverkstad och det är jättemånga som smiter från skador. Fruktansvärt dålig stil. Då kanske ägaren till den bilen får betala självrisk på upp till 7000:- medan du kanske bara hade betalat 1000:- som motpart. Tänk hur du skulle tycka om nån gjorde så mot dig..

Det är så jävla dåligt! Av den anledningen parkerar jag alltid på familjeparkering eller långt bort från andra bilar.
  • ITpappan

Kör Audi A4 och har råkat ut för detta. Så jävla surt!

Du stannar kvar vid bilen tills ägaren kommer. Om ägaren inte kommer, lämnar du lapp, samt kontrollerar Regnr. Du kollar vem som äger bilen och ringer helst när du är kvar på plats.

Därefter betalar du självrisken om sådan finns. I många försäkringar är det 0 i självrisk för vållande part.

Ta ditt ansvar.

• Louisesss

Tack för svar! Har hittat bilen nu o lämnat lapp, då det hände så hade jag ingen tillgång till penna eller papper, men då det var på privat parkering så lär bilen komma tillbaka, vilket den gjorde med. Ja, jag menade att bilen jag körde ej var min. Men nu är det ordnat!

• Louisesss
    Dumbledore skrev 2017-01-23 19:51:51 följande:

Det är därför man har barnlås på dörrarna och lär ungarna att de inte får öppna dörren förrän den vuxna säger okej.

Du lämnar en lapp på den andra bilens vindruta, med dina uppgifter, och pratar med ägaren till bilen du körde. Och du betalar självrisken. Kan bli dyr om du är under 24.

Lätt att förstå i efterhand, men nu har jag nog lärt mig! Men tack för uppläxningen.
  • Louisesss
    Koz85 skrev 2017-01-23 19:38:12 följande:

Det var aldrig någon fråga "om" jag skulle skita i det. Jag frågade bara hur jag skulle gå tillväga med försäkring osv, det kan ju vara så att när jag får tag på bilägaren så kanske hen försöker lura mig. Så därav min fråga hur en skulle göra.

Jag är ingen smitare.
  • Koz85
    Louisesss skrev 2017-01-24 17:24:28 följande:

Det var aldrig någon fråga "om" jag skulle skita i det. Jag frågade bara hur jag skulle gå tillväga med försäkring osv, det kan ju vara så att när jag får tag på bilägaren så kanske hen försöker lura mig. Så därav min fråga hur en skulle göra.

Jag är ingen smitare.

Ok, för mig är det konstigt att fråga "hur" man gör... iaf när man har körkort..
  • Dumbledore
    Louisesss skrev 2017-01-24 17:22:36 följande:

Lätt att förstå i efterhand, men nu har jag nog lärt mig! Men tack för uppläxningen.

Ja, du lär ju aldrig göra om det, förhoppningsvis.
  • Emma3131
    Louisesss skrev 2017-01-24 17:22:36 följande:
    Bra att du lärt dig något!
Svar på tråden Slog upp bildörr i annan bil!