• septemberbarn08

Hur får bort mögel vid renovering?

Vi håller just nu på att renovera våran toa (ej våtrum). I helgen skulle vi dra bort mattan och insåg då att det är mögel under, svarta fläckar och det luktar.

Under denna matta ligger en ännu äldre matta. Under det vet vi inte.

Hur gör vi nu? Räcker det att ta bort allt som har fläckar eller måste vi göra något mer? Vill ju inte gärna kosta på ny matta om det är mögel kvar under :/

• Svar på tråden Hur får bort mögel vid renovering?
  • ITpappan

Riv upp båda mattorna. Ta en titt på golvet under. Har ni trägolv? Ev måste det också bytas.

• viseversa

Ni måste riva tills det inte finns något mögel längre. Mögelsanera också.

• kossamu

Kan vara så att ni har tur om fukten bara är mellan mattorna. Men riv upp den understa också för att säkerställa det. Syns det inget där så är det bara att vädra. Har ni betongbjälklag så ska det inte vara några som helst problem.
    Gamla hus ska man helst inte "stänga in" så hade jag varit er hade jag lagt klinker istället. Då "andas" det genom fogarna. Eftersom det inte är våtzon behövs inga fuktspärrar.

• septemberbarn08

Nu har jag tagit bort bägge mattorna som låg där och vad jag kan se är det inget mögel på det som är under.

Det är någon träskiva (masonit??) och under det ser det ut att vara vanliga brädor (sjukt kunnig på detta).

Vad är nästa steg? Det är bra ventilation där, kan jag ställa in en luftavfuktare ett tag eller gör det ingen nytta?

Sanering, hur går det till, vem ringer man?

• Holma

Fast golv o en kant upp på vägg räknas som våtrum på en toalett , det måste göras av fackman o ska göras på samma sätt som ett duschrum

• Nyfikna72

Sanera behöver du ju inte göra om du fått bort allt som var påverkat och det viktigaste av allt, åtgärdar det som gjort att det varit fuktigt.

• Nyfikna72

Man behöver ingen fackman på det viset men är övriga delar av huset fräscht och det är försäkrat som badrum/toalett och det sker nåt läckage som orsakar skada så kan man såklart få problem om det inte är fackmannamässigt utfört.

• septemberbarn08
    Holma skrev 2017-01-26 09:40:35 följande:

Fast golv o en kant upp på vägg räknas som våtrum på en toalett , det måste göras av fackman o ska göras på samma sätt som ett duschrum

Det är givetvis en mattläggare som kommer och lägger mattan och rörmokare som kommer och kopplar in toa + tvättställ :)
  • septemberbarn08
    Nyfikna72 skrev 2017-01-26 09:42:44 följande:

Sanera behöver du ju inte göra om du fått bort allt som var påverkat och det viktigaste av allt, åtgärdar det som gjort att det varit fuktigt.

Att det blivit fukt under mattan beror på att tvättstället läckte och hur vi än försökte täta så fortsatte det droppa. I väntan på att rörmokaren skulle komma och fixa det (provisoriskt tills vi nu skulle göra om och byta hela tvättstället) satte vi en låda under men det lyckades ändå rinna ut på golvet. Mattan var dåligt limmad så vattnet rann in under skarven vid avloppet.

Det var frågan om 2-3 dagar det var såhär, vi försökte få barnen att inte använda tvättstället på den toan under dessa dagar men barn är ju barn så det glömdes förstås bort. Vi försökte självklart torka upp det så fort vi såg att det blivit vatten på golvet men när barnen gick på toa på natten hann det ju ligga blött till morgonen.

Så summa summarum, nu när vi byter tvättstället borde det som orsakade möglet vara åtgärdat :)
  • Holma
    septemberbarn08 skrev 2017-01-26 16:02:59 följande:
    Det är givetvis en mattläggare som kommer och lägger mattan och rörmokare som kommer och kopplar in toa + tvättställ :)
    Då gör väl dom underarbetet oxå så vad e då problemet ?
  • Holma
    Nyfikna72 skrev 2017-01-26 09:46:32 följande:

Man behöver ingen fackman på det viset men är övriga delar av huset fräscht och det är försäkrat som badrum/toalett och det sker nåt läckage som orsakar skada så kan man såklart få problem om det inte är fackmannamässigt utfört.

Det är ju alltid försäkring det handlar om , lika med el oxå
  • septemberbarn08
    Holma skrev 2017-01-26 16:32:44 följande:

Då gör väl dom underarbetet oxå så vad e då problemet ?

Jag tänkte mer att möglet måste bort innan mattläggaren kommer?
Svar på tråden Hur får bort mögel vid renovering?