Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    MATTEPROBLEM

    Det är klart att det finns en lösning!
    Du måste förstå (vilket ju övningen går ut på) att det alltid blir en eller annan lösning _beroende på_ var paranteserna sätts.

    Du har ju redan lösningarna, 22 och 31.
    Nu ska du bevisa att de blir detta, givet hur talet ställs upp.


    a) 9*5+2-8*3+1=22
    (9x5) + 2 - (8x3) + 1 = 22
    45 + 2 - 24 + 1 = 22
    47 - 25 = 22
    b) 9*5+2-8*3+1=31
    9(5+2) - 8(3+1) = 31
    45 + 18 - 24 + 8 = 31
    63 - 32 = 31

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Aikido skrev 2017-01-24 12:06:58 följande:
    Mja. Du får nog fila lite mer på din lösning av a)
    Nähä magistern! Var räknade jag fel?
  • Rabarbapuppa
    Aikido skrev 2017-01-24 12:26:54 följande:
    Ta -(8x3 + 1) i stället. Annars blir det 24 = 22. Vilket kan fungera ok om man blandar färg och är färgblind men inte om man ska ta det strikt matematiskt.
    Jaha okej, fast jag tycker att (8x3) + 1 = 25 men du tycker man ska skriva (8x3+1) vilket är 8 x 4 = 32 då? 

    Analogt bör jag då även skriva (9x5 + 2) vilket är 9 x 7 = 63.

    Fast 63 - 32 = 31, och 31 var ju det givna svaret på uppgift b), inte a).

    /P

     
     
  • Rabarbapuppa
    Stix skrev 2017-01-24 14:49:37 följande:
    1: Det är faktiskt så att det är minus (8x3)+1 vilket blir 23
    2: (8x3+1) blir inte 32, utan 25. Det är alltid multiplikation först. För att det ska bli 32, måste den skrivas 8(3+1). Samma med 9x5+2. 
    a) Ok.

    Ja, -8x3 är -24, lägg till 1 och det blir -23
    Således 47-23 = 24

    Så var ska parentesen sättas då, för att det ska bli 22 enligt svaret i a)?

    b) Ok, 

    (8x3+1) = 25
    (9x5+2) = 47

    47-25 = 22

    Så var ska parantesen vara för att det ska bli 31 enligt den givna lösningen i b)?

    /P.

     

  • Rabarbapuppa

    Aikido skrev:

    a)
    Om du ska få vänsterledet att vara lika med 22 behöver du skriva det som:
    9x5 + 2 - (8x3 + 1) = 45 + 2 - (24 + 1) = 47 - (25) = 22

    Vilket ju var vad jag också skrev i inlägg #4 ovan, (citerar mig själv):


    a) 9*5+2-8*3+1=22
    (9x5) + 2 - (8x3) + 1 = 22
    45 + 2 - 24 + 1 = 22
    47 - 25 = 22

    Det är möjligt att jag skrev paranteserna fel jämfört med dig, eftersom jag skrev (9x5) och (8x3) medan du skriver (8x3 + 1) men då fattar jag inte varför du inte i konsekvensens namn även skriver (9x5 + 2) ?

    Aikido skrev:
    Din tidigare uträkning:
    45 + 2 - 24 + 1
    47 - 25
    Du kan inte räkna ut 24 + 1 för sig. Minustecknet här berör enbart 24 annars hade det behövt stå - (24 + 1).

    Okej! Det låter ju logiskt enligt med EnAnonimous lista, punkt 4. Addition och subtraktion (vänster till höger) d.v.s jag har från vänster först en subtraktion (-24) att ha i åtanke, innan jag kan lägga till 1, d.v.s det måste bli -23. (inte 24+1)

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa
    Aikido skrev 2017-01-25 17:09:14 följande:
    Är lite trött i huvudet nu men ja? Och 45 + 2 - 23 = 24
    Jag ska inte citera mer, för det blir lätt väldigt rörigt, men tänkte bara tacka för resonemanget - du har helt klart pedagogiska anlag. Snyggt. 
    EnAnonumius skrev 2017-01-25 14:18:35 följande:
    Ursäkta? Den listan är inte min.
    Jag är bara budbärarna av en lista som alla ska ha lärt sig på gymnasiet (om man nu läst gymnasiet). Flört

    Det är en lista som man lär sig i matematiken när man läser Matematik1 (A) och uppåt. 
    Så den bör du och alla andra kunna som läst matematik på gymnasier nivå. 
    Du behöver inte ta mig bokstavligt, jag skrev "din lista" lite slarvigt istället för att citera det du faktiskt framförde. Jo absolut, uträkningsföljdens regler ligger nånstans i bakhuvudet såklart, men gymnasiet var ju några år sedan för min del. Jodå, jag har gått på gymnasiet. Läste naturvetenskaplig linje (vilket nog heter "naturprogrammet" idag) och matten där motsvaras av det som idag heter "D" och "E" i årsk. 3.

    Kul matteproblem iaf! Ledsen att stjäla TS tråd men det var ju givande. 

    /Puppa



Svar på tråden MATTEPROBLEM