• sofiooo

    Min man röker CANNABIS

    Hej! Precis som rubriken lyder så röker min man cannabis! jag är gravid och undrar om jag kan få i mig denna rök? han röker under fläkten men jag känner doften av det, betyder det att jag får i mig det också? 

  • Svar på tråden Min man röker CANNABIS
  • Tokgurkan

    Tycker han borde gå ut och röka för att inte riskera att du får i dig något, eller köpa en vaporizer för då förångas det istället och då bildas ingen rök.

  • Queennr1

    Hur tänker du om framtiden när han förr eller senare i något sammanhang kommer att åka dit för narkotikabrott och hela apparaten med anmälan till socialtjänst och utredning omkring föräldraförmåga etc kommer att sätta igång? Känns det lockande? Är cannabisen verkligen så viktigt att man är beredd att utsätta sig för hela den grejen?

  • Tokgurkan
    Tokgurkan skrev 2017-01-24 17:20:32 följande:

    Tycker han borde gå ut och röka för att inte riskera att du får i dig något, eller köpa en vaporizer för då förångas det istället och då bildas ingen rök.


    Men helst skippa att röka överhuvudtaget ;P
  • blairw

    Som ovanstående skriver, det som kan "skada" är om han röker en joint blandad med tobak. Röker han med en vaporizer så är det absolut ingen fara för dig. På ställen där cannabis blivit godkänt för t.ex. medicinskt bruk så skrivs det ibland ut till gravida kvinnor som lider av svårt illamående, eller som lider av smärta från t.ex. foglossning. Studier har inte kunnat visa att det är någon fara för gravida kvinnor att få i sig cannabis på så sätt. Så att du får i dig cannabis i sig är ingen fara i sig, men som sagt - att få i dig giftig rök är ju aldrig bra. 

    Annars håller jag delvis med Queennr1, är verkligen inte för vår nuvarande lagstiftning kring cannabis och önskar att den såg annorlunda ut, men tyvärr får man ju ta seden dit man kommer så att säga. Vill man gå emot lagen så får man naturligtvis göra det, men personligen är det inget jag skulle riskera när jag väl ska ha barn just pga de konsekvenser det kan innebära. Cannabiskonsumtionen i sig har jag noll problem med.

  • mia5678

    Cannabis är väl inte det värsta, men risken är stor att han går över till annat. Tiden går och det blir ökade doser p.g.a. toleransökning. När det sedan har gått ytterligare en tid så är han beroende och får genomlida en helvetisk abstinens - och då orkar han inte att vara en god famijefar.
    Så det otäcka är ju att det ena leder till det andra, och då kan det vara försent. Det är bara att hoppas på att han får lite mer vuxna tankegångar, för nu verkar han bara tänka på sig själv, inte på dig och barnet.

  • blairw
    mia5678 skrev 2017-01-24 19:15:17 följande:

    Cannabis är väl inte det värsta, men risken är stor att han går över till annat. Tiden går och det blir ökade doser p.g.a. toleransökning. När det sedan har gått ytterligare en tid så är han beroende och får genomlida en helvetisk abstinens - och då orkar han inte att vara en god famijefar.
    Så det otäcka är ju att det ena leder till det andra, och då kan det vara försent. Det är bara att hoppas på att han får lite mer vuxna tankegångar, för nu verkar han bara tänka på sig själv, inte på dig och barnet.


    Finns inga belägg för att det skulle vara stor risk att någon som konsumerar cannabis skulle gå över till annat. Den s.k. gateway teorin har redan förkastats flera gånger. Att bruka innebär heller inte beroende, och beroende innebär inte heller att man kommer få genomlida en helvetisk abstinens. Du målar upp ett värsta scenario som är högst osannolikt för en vanlig person utan några speciella tendenser till varken missbruk eller beroende. 
  • Gizmo

    Men jisses, varför tillåter du mannen att röka inomhus?!
    (Själv skulle jag inte vara tillsammans med en man som röker).

  • sofiooo
    Queennr1 skrev 2017-01-24 17:21:37 följande:

    Hur tänker du om framtiden när han förr eller senare i något sammanhang kommer att åka dit för narkotikabrott och hela apparaten med anmälan till socialtjänst och utredning omkring föräldraförmåga etc kommer att sätta igång? Känns det lockande? Är cannabisen verkligen så viktigt att man är beredd att utsätta sig för hela den grejen?


    Frågade jag efter dina tankar ang det? vi båda är akademiker och 30+ och vi lever i otroligt bra äktenskap. Du behöver inte undra någonting ang mig, svara på frågan om du kan eller gör något vettigt av din tid istället :)
  • sofiooo
    Gizmo skrev 2017-01-25 07:42:31 följande:

    Men jisses, varför tillåter du mannen att röka inomhus?!
    (Själv skulle jag inte vara tillsammans med en man som röker).


    Men kära nån. 
Svar på tråden Min man röker CANNABIS