• alesig

    Bästa barnförsäkringen/gravidförsäkring

    Hej :)

    Vilken barnförsäkring har ni och vad är det som är så bra med den? Samt vad betalar ni för er barnförsäkring? :)

    Och vilken gravidförsäkring rekomnderar ni? :)

  • Svar på tråden Bästa barnförsäkringen/gravidförsäkring
  • Vampiremamii

    Vi har folksam både på lilla pojken och jag har gravid försäkring hos folksam oxå barnförsäkringen är den bästa enligt de här du vet rangordningen. Du får ut pengar om något skulle hända o mycket som inkluderas. Sen tycker jag deras gravid försäkring är jnderbar då du är försäkrad från v 10:)

  • Rebecka92

    Vill poängtera att Folksams försäkring gäller för dig(mamman) från vecka tio vid t.ex. ett olycksfall. Den börjar gälla för skador på barnet från vecka 23. Sånt är bra att kolla upp! :)

  • Vampiremamii

    Jag är fullt medveten om detta. Men ingen annan gör det av de andra försäkringarna va försäkrad hos länsförsäkringar med både lilla o stora pojken dom hade inget sådant.

  • Mli08

    De ända jag kan säga är att jag Inte rekommenderar länsförsäkringar. Hade min gravidförsäkring där, men på grund av en sjukdom min son fick när han var nyfödd, var vi inte välkomna att fortsätta med hans barnförsäkring där. Ångrar att vi inte tog Folksam som de stora barnet har.

  • Anotherone

    Vi har allt hos Trygg Hansa. Våra föräldrar hade försäkrat oss där så våra försäkringar Trygga Barn övergick i Trygga Vuxen och då blev det liksom logiskt för oss att lägga försäkringar för hem, båt och bil där också.

    Nu har jag tagit deras gravidförsäkring, den som kostar, den verkade bra. Dessutom går den ju över på barnet direkt vid förlossningen och 6 mån framåt så att man inte behöver tänka på det. Och då blir kostnaden nästan noll eftersom en barnförsäkring också kostar.

  • Mandelkanel

    Vi tecknade en gratis gravidförsäkring hos If, fanns erbjudanden när man köpte barnvagn. Inte heltäckande men tillräckligt grundskydd tyckte vi. Den gällde även barnet tills det var 6 mån. Därefter tecknade vi barnförsäkring på Moderna försäkringar. Vi jämförde på konsumenternas hemsida där denna fick högst betyg. Denna försäkring kunde vi dessutom teckna via mitt fackförbund och fick 500 kr rabatt. Betalade 1500 kr för ett år. Så ett tips är att kolla med facket om man är med, de har ofta förhandlat fram bra försäkringar.

  • Vampiremamii
    Mandelkanel skrev 2017-01-26 12:47:00 följande:

    Vi tecknade en gratis gravidförsäkring hos If, fanns erbjudanden när man köpte barnvagn. Inte heltäckande men tillräckligt grundskydd tyckte vi. Den gällde även barnet tills det var 6 mån. Därefter tecknade vi barnförsäkring på Moderna försäkringar. Vi jämförde på konsumenternas hemsida där denna fick högst betyg. Denna försäkring kunde vi dessutom teckna via mitt fackförbund och fick 500 kr rabatt. Betalade 1500 kr för ett år. Så ett tips är att kolla med facket om man är med, de har ofta förhandlat fram bra försäkringar.


    Precis håller med vi har ju som sagt folksam billigare med då mannen är med i facket och har försäkringar där oxå både huset o garaget o allt är försäkrat där:)
  • alesig
    Anotherone skrev 2017-01-26 10:36:50 följande:

    Vi har allt hos Trygg Hansa. Våra föräldrar hade försäkrat oss där så våra försäkringar Trygga Barn övergick i Trygga Vuxen och då blev det liksom logiskt för oss att lägga försäkringar för hem, båt och bil där också.

    Nu har jag tagit deras gravidförsäkring, den som kostar, den verkade bra. Dessutom går den ju över på barnet direkt vid förlossningen och 6 mån framåt så att man inte behöver tänka på det. Och då blir kostnaden nästan noll eftersom en barnförsäkring också kostar.


    Jag förstod inte riktigt vad du menade med "och då blir kostnaden nästan noll eftersom en barnförsäkring också kostar" :)
  • alesig
    Mandelkanel skrev 2017-01-26 12:47:00 följande:

    Vi tecknade en gratis gravidförsäkring hos If, fanns erbjudanden när man köpte barnvagn. Inte heltäckande men tillräckligt grundskydd tyckte vi. Den gällde även barnet tills det var 6 mån. Därefter tecknade vi barnförsäkring på Moderna försäkringar. Vi jämförde på konsumenternas hemsida där denna fick högst betyg. Denna försäkring kunde vi dessutom teckna via mitt fackförbund och fick 500 kr rabatt. Betalade 1500 kr för ett år. Så ett tips är att kolla med facket om man är med, de har ofta förhandlat fram bra försäkringar.


    Tack :D de ska jag absolut kolla :)
  • Alexi

    Men tro inte att gravidförsäkringen duger för barnet tills det är sex månader! Om några sjukdomar eller skador upptäcks hos barnet under de månaderna kommer de undantas från barnförsäkringen! Så teckna alltid en riktig barnförsäkring direkt vid födseln.

  • Anotherone
    alesig skrev 2017-01-26 14:29:50 följande:
    Jag förstod inte riktigt vad du menade med "och då blir kostnaden nästan noll eftersom en barnförsäkring också kostar" :)
    Jag menar att om jag ska försäkra mitt barn hos Trygg Hansa från födelsedagen och ett år framåt så kostar det uppskattningsvis 1800kr.
    Gravidförsäkringen kostar 1195kr (tror jag) och omfattar då även barnets första halvår. Jag hade ju haft en kostnad för barnets försäkring oavsett, alltså kostar själva gravid-delen inte särskilt mycket.
    Jämfört med att snåla och ta en försäkring som är gratis menar jag.
    Då är du (mamman) försäkrad fram till förlossningen. Men sen måste du ju ändå  teckna en försäkring för ditt barn som kostar pengar.
  • Anotherone
    Alexi skrev 2017-01-26 14:35:59 följande:

    Men tro inte att gravidförsäkringen duger för barnet tills det är sex månader! Om några sjukdomar eller skador upptäcks hos barnet under de månaderna kommer de undantas från barnförsäkringen! Så teckna alltid en riktig barnförsäkring direkt vid födseln.


    Det har jag kollat upp och jag väljer ändå detta alternativ.
    Med vårt första barn hamnade vi i det omvända, då fanns inte den utökade gravidförsäkringen utan bara den som var gratis (det här var för mer än 10 år sedan). Och då i det skedet när barnet var någon dag gammalt och vi skulle försäkra så hade han en magåkomma som försäkringsbolaget ställde sig väldigt frågande till och det behövdes VECKOR av intyg och papper från behandlande läkare som garanterade att det här var en åkomma som vilken som helst och inte någon medfödd, svårbehandlad sjukdom eller missbildning som var skäl för att inte godkänna en sjuk-och olycksfallsförsäkring. Han är idag fullt försäkrad utan undantag.
  • Vampiremamii

    [quote=77348176][quote-nick]Anotherone skrev 2017-01-26 15:06:35 följande:[/quote-nick]Det har jag kollat upp och jag väljer ändå detta alternativ.

    Med vårt första barn hamnade vi i det omvända, då fanns inte den utökade gravidförsäkringen utan bara den som var gratis (det här var för mer än 10 år sedan). Och då i det skedet när barnet var någon dag gammalt och vi skulle försäkra så hade han en magåkomma som försäkringsbolaget ställde sig väldigt frågande till och det behövdes VECKOR av intyg och papper från behandlande läkare som garanterade att det här var en åkomma som vilken som helst och inte någon medfödd, svårbehandlad sjukdom eller missbildning som var skäl för att inte godkänna en sjuk-och olycksfallsförsäkring. Han är idag fullt försäkrad

    Fy fasen va jobbigt för er:( tråkigt vissa bolag är så himla tjuriga!

  • krekka

    Trygg Hansa är bra på att betala ut någon tusenlapp för ärr men när man väl behöver dom för allvarligare saker så är det stopp. Läs villkoren noga. Står ofta i en översiktlig beskrivning/jämförelse "Gäller för XX" men när man går in på detaljer så är det så mycket som måste uppfyllas så det blir väldigt svår att få ut något. Vill verkligen varna för Trygg Hansa.  Småbelopp för ärr kan man klara sig utan.

  • Björn M
    krekka skrev 2018-08-06 22:54:14 följande:

    Trygg Hansa är bra på att betala ut någon tusenlapp för ärr men när man väl behöver dom för allvarligare saker så är det stopp. Läs villkoren noga. Står ofta i en översiktlig beskrivning/jämförelse "Gäller för XX" men när man går in på detaljer så är det så mycket som måste uppfyllas så det blir väldigt svår att få ut något. Vill verkligen varna för Trygg Hansa.  Småbelopp för ärr kan man klara sig utan.


    Men att man måste läsa det finstilta i en försäkring är väl knappast unikt för Trygg & Hansa? Har du tips på försäkring utan detaljer mottages det tacksamt! Min systers barn hamnade efter födseln på sjukhus i två månader och då betalade Trygg & Hansa ut en ersättning a? 200kr/dygn under hela vistelsen.
Svar på tråden Bästa barnförsäkringen/gravidförsäkring