• Mammat2

Förskola 16 månader?

För tidigt med förskola runt 16 månader?

• Svar på tråden Förskola 16 månader?
  • Kasperina
    Mammat2 skrev 2017-01-27 11:07:14 följande:

Man läser mycket om att 3 år skulle vara en bra ålder, men hur ska man lösa det som förälder? Tack för alla svar

Det jag har sett av barnens dagiskompisar är att de som är äldre när de skolas in ofta har det svårare än de yngre.
    MTL skrev 2017-01-27 11:15:09 följande:

Jag valde att skola in alla tre barnen tidigt för att istället kunna skola in en längre period, min minsta på 17 månader går fortfarande 15 timmar. Hade inte velat ha en inskolning på två veckor för att sedan gå heltid.

I vår kommun kör man tredagarsinskolning, och både personal och föräldrar som provat båda som jag pratat med upplever att tredagarsinskolningen fungerar mycket bättre för barnen än vad den traditionella längre inskolningen gör. Det är givetvis även individuellt.
  • Mammat2

Jag ska skola in under 2 veckor, och därefter jobba 75%, känns inte helt bra, men det är inte heltid iaf. Kommer jobba 5 minuter från förskolan, så det tillkommer ingen pendlingstid

• Mammat2
    Kasperina skrev 2017-01-27 11:18:33 följande:

Det jag har sett av barnens dagiskompisar är att de som är äldre när de skolas in ofta har det svårare än de yngre.I vår kommun kör man tredagarsinskolning, och både personal och föräldrar som provat båda som jag pratat med upplever att tredagarsinskolningen fungerar mycket bättre för barnen än vad den traditionella längre inskolningen gör. Det är givetvis även individuellt.

Kan tänka mig att det är svårare för barnen som är lite äldre, min dotter började som18 månaders, men det gick inte så bra, väldigt mammig, min son är motsatsen och vinkar när han tycker jag ska göra något annat.
  • Jw83

Man läser mycket om att 3 år skulle vara en bra ålder, men hur ska man lösa det som förälder? Tack för alla svar

Sparar pengar innan man blir gravid sen är man hemma ex första året gemensamt sen ett år var, eller så tar mamman 1,5 år och pappan 1,5 år.

Det är ju inte speciellt ofta som man har småbarn och är föräldraledig så den minskade inkomsten blir ju förhållandevis tillfällig.
  • Mammat2
    Jw83 skrev 2017-01-27 11:32:17 följande:

Sparar pengar innan man blir gravid sen är man hemma ex första året gemensamt sen ett år var, eller så tar mamman 1,5 år och pappan 1,5 år.

Det är ju inte speciellt ofta som man har småbarn och är föräldraledig så den minskade inkomsten blir ju förhållandevis tillfällig.

Sen ska man behålla sin sgi, och hoppas att arbetsgivaren går med på att man är hemma så länge...
  • Stårschan

Många småbarnsföräldrar har svårt att tänka lite mer långsiktigt. Det är (i mitt tycke) mer värt att ha föräldradagar kvar så att man kan ta ut när barnen är lite större, så att man kan vara ledig lite mer med dem när det är sportlov, påsklov, höstlov, jullov och sommarlov innan de fyllt åtta, än att vara hemma så länge som möjligt innan de har blivit medvetna om världen omkring dem.
  • Jw83
    Mammat2 skrev 2017-01-27 11:38:33 följande:

Sen ska man behålla sin sgi, och hoppas att arbetsgivaren går med på att man är hemma så länge...

Men 1,5 år var kan ju arbetsgivaren inte neka.

Arbetsgivaren kan inte heller neka er om ni har dagar kvar. Många tar inte ut några dagar alls första året
  • Mammat2
    Jw83 skrev 2017-01-27 11:32:17 följande:

Stårschan skrev 2017-01-27 11:39:59 följande:

Många småbarnsföräldrar har svårt att tänka lite mer långsiktigt. Det är (i mitt tycke) mer värt att ha föräldradagar kvar så att man kan ta ut när barnen är lite större, så att man kan vara ledig lite mer med dem när det är sportlov, påsklov, höstlov, jullov och sommarlov innan de fyllt åtta, än att vara hemma så länge som möjligt innan de har blivit medvetna om världen omkring dem.

Håller med, så har jag planerat
  • Jw83
    Mammat2 skrev 2017-01-27 11:27:57 följande:

Kan tänka mig att det är svårare för barnen som är lite äldre, min dotter började som18 månaders, men det gick inte så bra, väldigt mammig, min son är motsatsen och vinkar när han tycker jag ska göra något annat.

Vår son började 15h/veckan som 20 månader. Har aldrig haft en tråkig lämning :) Han var lätt att skola in och alltid glad när vi går. När han är 3 så kommer han börja gå lite längre dagar och jag hoppas att han fortfarande kommer tycka det är lika kul då :)
  • Mammat2
    Jw83 skrev 2017-01-27 11:43:50 följande:

Vår son började 15h/veckan som 20 månader. Har aldrig haft en tråkig lämning :) Han var lätt att skola in och alltid glad när vi går. När han är 3 så kommer han börja gå lite längre dagar och jag hoppas att han fortfarande kommer tycka det är lika kul då :)

Vad härligt med ett glatt barn när man går, hoppas jag också får det denna gång
Svar på tråden Förskola 16 månader?