• Ruter

8 månader buss/taxi utomlands

liinaae skrev 2017-01-27 17:41:03 följande:

Nä jag vill verkligen inte åka med bebis i famnen, nu tittade jag på vårt flygbolag o där får man inte ta med babyskydd. Vi har redan bokat bussen från flygplatsen till hotellet, så vad göra nu?

När vi varit på charter med våra barn har vi alltid köpt till busstransfer och då har barnet när dom va så små som 8 månader suttit i vårat knä, taxi har vi dock aldrig åkt då.
    Dumbledore skrev 2017-01-27 17:20:41 följande:

Och när man är utomlands är risken för bilolycka mindre tänker du då? Skulle du åka på det sättet i Sverige också? Med din bebis i famnen?

Och hur menar du att man ska åka buss då? Eller har du alltid med dig bilbarnstol när du åker buss i Sverige?
  • Ruter
    Dumbledore skrev 2017-01-27 18:29:34 följande:

Jag åker väldigt sällan buss med så små barn. Men gör jag det sitter barnet fastspänt i vagnen, som sitter fastspänd i bussen. Det är inte optimalt, men bra mycket bättre än att sitta med bebisen i famnen eller i bärsele. I en krock mosar man barnet med sin egen kropp, med nästan garanterat dödlig utgång för bebisen. Men det kanske vissa tycker är okej. Åker man utomlands med barn får man väl för fasen se till att ungen kan åka säkert, en bebis får som sagt oftast plats i babyskyddet fortfarande.

Och hur ofta hör man om bussolycker med dödlig utgång för barn kontra barn som dör i trafikolyckor med bil. Typ aldrig därav borde det ju vara säkrare att åka buss rent statistiskt sett.
Svar på tråden 8 månader buss/taxi utomlands