• StinaClas

Val inför framtiden

Tänkte starta en tråd där jag och min sambo kanske kunde få lite tips och hjälp ang alla regler och lagar gällande föräldrapenning, sgi, arbete, a-kassa, mm.

Vi känner båda en stor oro inför framtiden gällande jobb och planerat föräldraskap. Hur ska vi planera för en bra och trygg framtid för oss själva och våra barn.

Lite info om oss:

Mannen i förhållandet är 29 år. Har haft fast jobb i ca 4år. Kvinnan är 24 år och har just nu en tidsbestämd anställning på ett cafe. Hon är medlem i alfakassan. Har jobbat i ca 9 månader.

Vi skulle bli väldigt taksamma om vi kunde få lite hjälp och tips. Har ganska bra koll och vet hur google funkar.. Men ibland är det skönt att bara få ett ja eller nej på en fråga, från någon som vet.

• Svar på tråden Val inför framtiden
  • StinaClas

Jag jobbar som sagt på ett cafe. Jag känner ägarna privat. Så jag kommer inte dra dom inför arbetsrättsdomstolen om dom gör något taskigt mot mig.

Dom vet om att vi inom något år vill ha barn. Så dom kommer inte vilja ge mig en fast anställning.

Fick först en praktik i ca 2 månader innan jag fick en tidsbestämd anställning.

Fråga: Ska man räkna in praktiken när man ska räkna på hur länge man har jobbat? Tänker på det här med att man kan jobba i 24 månader innan man blir automatiskt fastanställd.

• Carambolan

Nej, oavlönad praktik räknas inte in i LAS-tidsbestämmingen.

Är det något särskilt du funderar på och vill ta tips om? Att inte ha fast arbete när man skaffar barn är ju inte hela världen. Klart att det är en trygghet, särskilt om man är i en bransch där det är svårt att få jobb, men i ditt fall har du ju jobbat upp både a-kassa och föräldrapenning så du har god marginal om du behöver söka nytt jobb under ledigheten.

• StinaClas
    Carambolan skrev 2017-01-27 17:05:36 följande:

Nej, oavlönad praktik räknas inte in i LAS-tidsbestämmingen.

Är det något särskilt du funderar på och vill ta tips om? Att inte ha fast arbete när man skaffar barn är ju inte hela världen. Klart att det är en trygghet, särskilt om man är i en bransch där det är svårt att få jobb, men i ditt fall har du ju jobbat upp både a-kassa och föräldrapenning så du har god marginal om du behöver söka nytt jobb under ledigheten.

Ok. Tack.

Ni behöver inte skriva några allmänna tips. Är det något vi undra som vi inte är helt säkra på så tänkte vi att vi kunde fråga här.

Nu tex har jag två frågor till:)

"Oavlönad praktik räknas inte in i LAS-tidsbestämmingen". Jag fick ju ersättning från försäkringskassan. Aktivitetsstöd. Men det ska inte räknas med ändå eller?

Är det lag på att arbetsgivaren måste anställa någon som har jobbat 24 månader inom en 5 års period? Eller är det ok att fortsätta med en tidsbestämd anställning ifall båda är okej med det?
  • Carambolan

Nej, det som gäller för att räknas för las är att du ska ha varit anställd på caféet. Här låter det som att du inte var anställd utan som att du var i en arbetsmarknadsåtgärd och att caféet bara "ställde upp" med en praktikplats under de här två månaderna. Eller missförstår jag dig?

För att bli inlasad (tidsbegränsad anställning övergår i fast anställning) ska du ha jobbat sammanlagt 24 månader hos samma arbetsgivare under en femårsperiod.

• StinaClas

Det stämmer. De första 2 månaderna var en arbetsmarknadsåtgärd.

Har tidsbestämd anställning till den 24 februari. Därefter ska jag åka på semester en månad.

När jag kommer hem igen så kommer jag få en ny tidsbestämd anställning på caféet.

Behöver jag gå till arbetsförmedlingen och anmäla mig som arbetslös den månaden när jag är iväg. Eller spelar det ingen roll eftersom jag kommer bli anställd när jag kommer hem igen?

• mammalovis
    StinaClas skrev 2017-01-27 18:27:43 följande:
    Det stämmer. De första 2 månaderna var en arbetsmarknadsåtgärd.

Har tidsbestämd anställning till den 24 februari. Därefter ska jag åka på semester en månad.

När jag kommer hem igen så kommer jag få en ny tidsbestämd anställning på caféet.

Behöver jag gå till arbetsförmedlingen och anmäla mig som arbetslös den månaden när jag är iväg. Eller spelar det ingen roll eftersom jag kommer bli anställd när jag kommer hem igen?
    Om du blivit uppsagd eller din tidsbegränsade anställning går ut ska du anmäla dig första arbetslösa dagen. Sedan får du ju stämpla semester för du kan ju ändå inte ta ett anvisat arbete innan du är på hemmaplan igen. Varken a-kassan eller försäkringskassan godtar perioder då du struntat i att vara registrerad på arbetsförmedlingen. Bara en dag kan förstöra din sgi.
  • StinaClas

Ok. Tack.

Det här med sgi verkar vara ganska krångligt. Och om man klantar sig lite så kan man förlora mycket pengar...:/

Men förhoppningsvis kommer jag förstå det viktigaste så småningom.

• Carambolan

Det är inte så krångligt egentligen. Det enda du behöver göra är att se till att du ALLTID har 100% sysselsättning. Det kan vara arbete, föräldraledighet, studier, sjukskriven eller inskriven på arbetsförmedlingen. Undvik att få glapp mellan olika sorters sysselsättning så kommer det inte att bli något strul.

• StinaClas

Ok. Det ska jag tänka på!

Har kommit på en fråga till som har lite med sgi att göra. Hur påverkas min sgi beroende på de två nedanstående alternativen.

Alt 1: Jobba till den 24 februari. Gå till arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och skriva in mig. Stämpla semester under tiden jag är iväg. När jag kommer hem få en tidsbestämd anställning igen.

Alt 2: Skriva en ny tidsbestämd anställning från den 24 februari och frammåt. Jag är timavlönad. Så om jag inte jobbar på en månad får jag ju inga pengar.

• mammalovis
    StinaClas skrev 2017-01-28 09:22:18 följande:
    Ok. Det ska jag tänka på!

Har kommit på en fråga till som har lite med sgi att göra. Hur påverkas min sgi beroende på de två nedanstående alternativen.

Alt 1: Jobba till den 24 februari. Gå till arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och skriva in mig. Stämpla semester under tiden jag är iväg. När jag kommer hem få en tidsbestämd anställning igen.

Alt 2: Skriva en ny tidsbestämd anställning från den 24 februari och frammåt. Jag är timavlönad. Så om jag inte jobbar på en månad får jag ju inga pengar.
    Om du inte kommer upp i 40 timmar i veckan, varje vecka, så förutsätter jag att du redan nu är anmäld på arbetsförmedlingen, är med i a-kassan och stämplar upp resterande tid samt aktivt söker jobb. Är du inte det kan du inte räkna bakåt utan måste ha sammanhängande jobb i 6 av 8 månader tror jag det är för att du överhuvudtaget ska ha någon inkomst att räkna sgi på. Har du glapp kan sgin nollas och du får lägsta ersättning vid föräldraledighet.

I alternativ ett påverkas din sgi rimligen inte alls då du har rätt till 25 semesterdagar (även obetalda sådana) per år under förutsättningen att du hela tiden har 100% sysselsättning som Carambolan skrev ovan.

I alternativ 2 ser jag ingen skillnad för du måste ändå registrera semester på stämpelkortet om du inte jobbar heltid även på timmar ... Så i teorin ser jag ingen skillnad - i praktiken beror det på om du uppfyller alla villkor ...
  • StinaClas

Usch:(

Nu har jag fått min lördagskväll förstörd. Får skriva lite mer imorgon ang hur jag har jobbat. Hoppas att det löser sig ändå

• mammalovis
    StinaClas skrev 2017-01-28 20:09:44 följande:
    Usch:(

Nu har jag fått min lördagskväll förstörd. Får skriva lite mer imorgon ang hur jag har jobbat. Hoppas att det löser sig ändå
    Det var inte min mening, men det kan ju vara smart att vänta med barn, om du inte följt de spelregler som finns om du vill få bättre sgi, så du har tid att reparera skadan innan dess. Nu var det länge sedan jag hade a-kassa så reglerna kan ha ändrats sedan dess, men jag tror de tittade på ett år tillbaka och försäkringskassan 8 månader eller ännu längre om man t ex haft ett heltidsjobb i 6 månader flera år tillbaks i tiden, men då får det inte finnas glapp som perioder då man varit arbetslös på hel/deltid som man inte varit anmäld på arbetsförmedlingen.

Å andra sidan kan du se det som att du nu har en ny chans att ta reda på allt du behöver veta. Gå och prata med arbetsförmedlingen, ring din a-kassa, gå och prata med försäkringskassan, så du vet exakt hur det fungerar. Går man på timmar är det lurigare att räkna på.

Lycka till!
  • StinaClas

Inte ditt fel att jag blev lite orolig igår:) Jag är jätte tacksam för alla svaren jag har fått hittills. Och som du säger så har jag nog tid att fixa till problemet.

Kan ju tycka att arbetsförmedlingen borde informerat mig att jag kan jobba och stämpla samtidigt ifall jag skulle behöva. Eller är det sånt man ska kunna..:(?

Kollade lite snabbt igår på försäkringskassans hemsida ang sgi. Det fanns en liten guide där det stod att sgi räknas ut på den årliga årsinkomsten. Inget om att man måste jobba 40 tim per vecka. Men det kanske står i det finstilta..?

Jag är som sagt timavlönad. Jag visste att det ungefär skulle motsvara en fulltids tjänst. Mina arbetstider har varit ganska lika varje vecka.

Har sett ut såhär ungefär:

Måndag ledig

Tisdag: 10.30 - 15.00 »» 4.5h

Onsdag: 10.30 - 18.00 »» 7.5h

Torsdag: 10.30 - 20.30 »» 10h

Fredag 10.30 - 20.00 »» 9.5h

Lördag: 14.00 - 20.00 »» 6h

Söndag: 14.00 - 20.00 »» 6h

Ungefär 43.5h varje vecka. Sen dra dom bort 30min lunch tis-fredag

Blev anställd i slutet på maj. Gick med alfa kassan i september.

Dessa timmar har jag fram tills idag.

Juni 15h

Juli 5h

Aug 132h

Sep 196h

Okt 149h -- en vecka ledig

Nov 167h

Dec 187h

Jan 30h -- stängt 3.5 veckor

Kan detta betyda att min sgi är helt nollad nu eftersom jag knappt inte har jobbat i januari?

Svar på tråden Val inför framtiden