• StinaClas

Val inför framtiden

Tänkte starta en tråd där jag och min sambo kanske kunde få lite tips och hjälp ang alla regler och lagar gällande föräldrapenning, sgi, arbete, a-kassa, mm.

Vi känner båda en stor oro inför framtiden gällande jobb och planerat föräldraskap. Hur ska vi planera för en bra och trygg framtid för oss själva och våra barn.

Lite info om oss:

Mannen i förhållandet är 29 år. Har haft fast jobb i ca 4år. Kvinnan är 24 år och har just nu en tidsbestämd anställning på ett cafe. Hon är medlem i alfakassan. Har jobbat i ca 9 månader.

Vi skulle bli väldigt taksamma om vi kunde få lite hjälp och tips. Har ganska bra koll och vet hur google funkar.. Men ibland är det skönt att bara få ett ja eller nej på en fråga, från någon som vet.

• Svar på tråden Val inför framtiden
  • StinaClas

Jag jobbar som sagt på ett cafe. Jag känner ägarna privat. Så jag kommer inte dra dom inför arbetsrättsdomstolen om dom gör något taskigt mot mig.

Dom vet om att vi inom något år vill ha barn. Så dom kommer inte vilja ge mig en fast anställning.

Fick först en praktik i ca 2 månader innan jag fick en tidsbestämd anställning.

Fråga: Ska man räkna in praktiken när man ska räkna på hur länge man har jobbat? Tänker på det här med att man kan jobba i 24 månader innan man blir automatiskt fastanställd.

• Carambolan

Nej, oavlönad praktik räknas inte in i LAS-tidsbestämmingen.

Är det något särskilt du funderar på och vill ta tips om? Att inte ha fast arbete när man skaffar barn är ju inte hela världen. Klart att det är en trygghet, särskilt om man är i en bransch där det är svårt att få jobb, men i ditt fall har du ju jobbat upp både a-kassa och föräldrapenning så du har god marginal om du behöver söka nytt jobb under ledigheten.

• StinaClas
    Carambolan skrev 2017-01-27 17:05:36 följande:

Nej, oavlönad praktik räknas inte in i LAS-tidsbestämmingen.