StinaClas skrev 2017-01-28 09:22:18 följande:
Ok. Det ska jag tänka på!
Har kommit på en fråga till som har lite med sgi att göra. Hur påverkas min sgi beroende på de två nedanstående alternativen.
Alt 1: Jobba till den 24 februari. Gå till arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och skriva in mig. Stämpla semester under tiden jag är iväg. När jag kommer hem få en tidsbestämd anställning igen.
Alt 2: Skriva en ny tidsbestämd anställning från den 24 februari och frammåt. Jag är timavlönad. Så om jag inte jobbar på en månad får jag ju inga pengar.
Om du inte kommer upp i 40 timmar i veckan, varje vecka, så förutsätter jag att du redan nu är anmäld på arbetsförmedlingen, är med i a-kassan och stämplar upp resterande tid samt aktivt söker jobb. Är du inte det kan du inte räkna bakåt utan måste ha sammanhängande jobb i 6 av 8 månader tror jag det är för att du överhuvudtaget ska ha någon inkomst att räkna sgi på. Har du glapp kan sgin nollas och du får lägsta ersättning vid föräldraledighet.
I alternativ ett påverkas din sgi rimligen inte alls då du har rätt till 25 semesterdagar (även obetalda sådana) per år under förutsättningen att du hela tiden har 100% sysselsättning som Carambolan skrev ovan.
I alternativ 2 ser jag ingen skillnad för du måste ändå registrera semester på stämpelkortet om du inte jobbar heltid även på timmar ... Så i teorin ser jag ingen skillnad - i praktiken beror det på om du uppfyller alla villkor ...