• HippHipp

Coca-Cola vs Cola light

Hej!

Precis som rubriken antyder- vilken är den värsta av vanlig läsk och lightläsk.

Jag vet att vatten är det allra bästa, men ibland- tex vid fredagsmys med barnen- är det lite lyxigare med läsk,

Jag har alltid givit mina barn light-varianten men igår kom min man hem och sade att han hört att light är ännu värre vanlig.

Det jag hört och läst är att aspartam och andra sötningsmedel inte är bra- men set behövs jättestora mängder för att det ska bli skadligt. Sockret i vanlig läsk är liksom skadligt från första klunken.

Vad tycker, tror, vet ni?

• Svar på tråden Coca-Cola vs Cola light
  • Jill 79

Jag vet inget. Men själv dricker jag sällan lightprodukter och ger det inte till barnen. Jag upplever att om jag tar ett glas vanlig cola så är jag nöjd efter det

Medan de gångerna jag dricker Light känns det som jag inte blir tillfredsställd, utan dricker många fler glas. Jag är inte rädd för lite socker då och då, i måttliga mängder.

• Carambolan

Jag tänker att om det bara handlar om ett enstaka glas på fredagen så kvittar det nog - ta det ni tycker är godast. Skillnad om man konsumerar litervis i veckan.

• Hanky Panky

Jag tycker att socker är värre än sötningsmedel. Men jag är inte rädd för något av det. I måttliga mängder är det mesta ok.

• Isola747

Det finns hur mycket bevis som helst för att socker är farligt. Det har gjorts många försök att bevisa att sötningsmedel/lightprodukter är farligt men finns ännu inga. Så jag föredrar light alla gånger :)

• Nyfikna72

Socker är inte farligt, det är bara i modern tid de har hittat på det för att ha nånting att skylla på att alla blir överviktiga. Det är såklart sockrets fel allting, inte att alla sitter bakom telefoner/datorer och lever på läsk, snabbmat och godis i kopiösa mängder. Det är ju ungefär som att vi kan fortsätta med den livsstilen bara vi tar bort socker och fett. Sockerfritt godis, kanon, då kan man ändå äta ett kilo varje helg och fortsätta sitta bakom telefonen .......

• Isola747
    Nyfikna72 skrev 2017-01-28 13:11:19 följande:

Socker är inte farligt, det är bara i modern tid de har hittat på det för att ha nånting att skylla på att alla blir överviktiga. Det är såklart sockrets fel allting, inte att alla sitter bakom telefoner/datorer och lever på läsk, snabbmat och godis i kopiösa mängder. Det är ju ungefär som att vi kan fortsätta med den livsstilen bara vi tar bort socker och fett. Sockerfritt godis, kanon, då kan man ändå äta ett kilo varje helg och fortsätta sitta bakom telefonen .......

Lär ju vara klart bättre att sitta bakom telefonen och äta sockerfritt än att sitta vid telefonen och äta socker. Socker är såklart inte farligt i rätt mängd, tex någon frukt om dagen osv, hjärnan behöver socker men det är farligt i stora mängder och framför allt det där tillsatta sockret som inte kommer från tex frukt då
  • Nyfikna72

Nä rör man på sig normalt och äter liite godis och ett glas läsk på en lördag så vet jag inte vad det farliga ligger i? Visst kan man peka på att sockret är en bidragande orsak till mycket men det är ju fortfarande mängden som problemet ligger i ? Det stora problemet är ju fortfarande livsstilen i sig och inte produkterna i sig, de hoppar inte in i munnen av sig själva.

• lessman

Svar ja, cola-light är mycket värre än vanlig cola, därför att lightcolan inne håller sötnminnsmedel (aspartan), som göra attman bli rmycket hungrigare av att dricka lightläsk än vanlig, Sötningsmedlet gör dessutomatt du drickermer burkar lightcola, än vanlig, eftersom sockerbehovet tillfredställs snabbare med vanlig cola. Jag kände attjag klarade inte av att dricka lightcolan, den var för dålig imin smak.

• Aniiee

Som lessman skrev, light-produkter (sötningsmedel) triggar aptiten, och man får inte den mättnadskänsla/energibehovstillfredsställelsen (wow, det var ett ord....) som man får av socker. 

När man dricker något som är sött så sätter hjärnan igång och förväntar sig något som har kalorier i sig. När hjärnan inte hittar kalorierna så signalerar hjärnan att något "är fel" och att den fortfarande vill ha de där av söttman utlovade kalorierna. Hjärnan börjar alltså signalera hunger, och... tja. Resten går ju att räkna ut med lilltån.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Carambolan

Jag kan köpa hungerargumentet om man sveper en lightcola på fastande mage, men hur stor skillnad gör det om man ändå hade planerat att moffa i sig en skål chips till fredagsmyset? Då borde väl kroppen ändå få sin kalorikick?

• lessman

Nu gällde det ju bara  jämförelserna själva drycken emellan, men visst en påse chips till cola light skulle nog funka, att man får en mättnadskänsla utan vanlig  cola.

• Tihi

Om man bara dricker det ibland så kvittar det nog vad man dricker men jag tänker som jag alltid tänker att naturligt (socker) är bättre än konstgjort (aspartam) och utgår från det.

• carpediem86

Nu frågade trådstartaren både vad folk här tycker, tror och vet. Men känns det inte rätt onödigt att skriva vad man själv tycker i en sån här fråga? Även om 500 personer på Familjeliv tycker att Aspartam är sämre än socker av olika anledningar så spelar det ingen som helst roll. Det är däremot vad som är sämre med Aspartam (eller socker) som spelar roll.

Citat från livsmedelsverket:

"Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU"
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/

Så dricker man ett par sockerfri liter läsk per dag med aspartam håller man sig under den rekommenderade gränsen, som dessutom är satt rätt så strikt. Sen bör man inte dricka ett par liter läsk om dagen av andra anledningar.

• Rafael90
    Isola747 skrev 2017-01-28 13:17:49 följande:
    Lär ju vara klart bättre att sitta bakom telefonen och äta sockerfritt än att sitta vid telefonen och äta socker. Socker är såklart inte farligt i rätt mängd, tex någon frukt om dagen osv, hjärnan behöver socker men det är farligt i stora mängder och framför allt det där tillsatta sockret som inte kommer från tex frukt då
    Socker är inte farligt alls, mer än något annat man stoppar i sig. Äter man stora mängder socker kan man få karies, viktuppgång, bukfetma osv men det gäller även andra livsmedel än socker. Det rekommenderas dock att dra ner på sockret pga ovanstående anledningar bl.a. Sötningsmedel bidrar oftast inte med lika många kalorier och är oftast bättre för tänderna men man ska inte tro att man kan dricka 30 liter sockerfri läsk och tro att den inte innehåller nåt dåligt.
Svar på tråden Coca-Cola vs Cola light