• Tilja

Matproblem på förskolan

Hur länge har han gått på förskolan? Min erfarenhet är att barnen efter några dagar brukar börja äta lika mycket som de äter hemma. Jag har varit med om ett fåtal barn som helt vägrat äta de första dagarna, men det brukar gå över inom max en vecka. På mitt jobb serveras också soppa och allt annat till alla barn på förskolan, även ettåringarna. Många ettåringar kan inte äta själva när de börjar och då får man mata dem om de inte kan äta med fingrarna, men de brukar lära sig att äta med sked inom någon månad. Däremot har vi barnskedar till de små barnen...

Du skriver att avdelningen är nystartad, är där många nya inskolningar? Då brukar det vara extra stressigt och skrikigt, särskilt kring exempelvis matsituationen. Det lugnar sig i takt med att barnen skolas in och känner sig tryggare.

• Tilja

Angående soppa på förskolor så har jag fått uppfattningen att det är ganska vanlig fredagslunch. Motivationen jag hört från en kokerska var "Barnen får så mycket mat och godis under fredagskvällen och helgen så det är bra med en lättare lunch". Själv tycker jag att det är ett konstigt argument och jag tänker att med en sådan inställning så utgår man ifrån att alla familjer har det gott ställt...

Svar på tråden Matproblem på förskolan